Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Vi skal ikke langt over på den anden side af nytår, før nye elbiler indtager det danske marked.
Allerede i marts er Seat klar med deres første bud på en elbil.
Det bliver ikke en Tesla-konkurrent. Vi er nede i en mere beskeden klasse, men det ligner faktisk en ganske fornuftig bil til byfamilien, der ikke skal køre landet rundt hver dag.
Også til lidt længere ture
Den er kompakt og nem at parkere og med en rækkevidde på op til 260 km (WLTP) er det faktisk muligt at køre lidt længere ture uden det store besvær. Når der bare er tale om bykørsel klarer Mii Electric op til 358 kilometer på en opladning fra det indbyggede 32,3 kWh batteri.
Mii electric kan hurtiglade med 40 kW DC med et CCS-stik, så du har 80 procent på en time.
Lader man med 7,2 kW AC ved en ladestander i byen eller en ladeboks hjemme, tager det cirka 4 timer at nå 80 procent.
Bilen vil blive solgt med et Clever Unlimited-abonnement, der giver ubegrænset strøm til en fast månedlig ydelse. Installation af en ladeboks er ligeledes standard.
Ikke for de fartglade
Elmotoren yder 61 kW (83 hk) og 212 Nm. Tophastigheden er 130 km/t og 0-100 km/t sker på 12,3 sekunder. Ikke synderligt imponerende, men rigeligt til de flestes behov.
Der er klimaanlæg, højdejusterbart førersæde med varme og smartphone-integration med DriveMii App. Standardudstyret omfatter desuden varme i forruden, vejbaneassistent, trafikskiltegenkendelse, lys- og regnsensor og LED-kørelys.
Via app'en SEAT Connect er der adgang til bilens klimaanlæg, så man på forhånd kan opvarme kabinen på en kold vinterdag og køle kabinen på en varm sommerdag.
Den danske pris på SEAT Mii electric er ikke fastsat endnu, men da den tyske ligger på lidt over 20.000 euro, kommer vi næppe meget over 200.000 kroner i Danmark.