Home » Erhverv » Microsofts revolution i skyen
Microsofts revolution i skyen

Microsofts revolution i skyen

Share

Små og mellemstore virksomheder har i særlig grad taget Microsoft 365 til sig

Det hører til sjældenhederne, at Microsoft annoncerer på Ekstra Bladets hjemmeside. Men når der sker revolutioner, kan alt jo ske. Og der ér sket en revolution. Faktisk skete den sidste år, og den hedder Office 365. Og når Ekstra Bladet bliver brugt til at markedsføre produktet, skyldes det, at det ikke mindst er mindre virksomheder og håndværkere, man henvender sig til: kunder, der ikke har store it-afdelinger i ryggen.

Det er Microsofts danske produktchef, Aaren Ekelund, der kommer med vurderingen, og han er nok den dansker, der kender Office 365 bedst.

»Det er ikke for meget at kalde Office 365 for en revolution i Microsoft, fordi O365, som vi kalder produktet, vender op og ned på billedet af, hvad det er, Microsoft sælger. Fremtiden ligger i skyen, ”office som en service” – noget, man abonnerer på, hvor man hele tiden bliver opdateret automatisk med de seneste softwareforbedringer. Jeg ved, det bliver virkelig stort, og jeg tror, at transformationen fra traditionel software til servicer i skyen kommer til at gå langt hurtigere, end vi kan forestille os det. Inden der er gået fem år, vil langt det meste af det, vi tilbyder, blive via tjenester i skyen til såvel private som virksomheder,« siger Aaren Ekelund.

Ifølge ham er der i dag 2.500 virksomheder i Danmark med 120.000 brugere på Office 365-løsningen, som Microsoft lancerede juni sidste år. Og det er såvel store som små og mellemstore virksomheder, der har ladet sig overbevise af Office 365.

Aaren Ekelund mener, at det især er de mere effektive samarbejds- og kommunikationsmuligheder, brugerne nyder godt af. Og med nye opdateringer til forretningssystemer og Windows Phone, der kom på markedet kort før jul, blev det endnu lettere at arbejde når som helst, hvor som helst og på enhver enhed.

I Danmark har virksomheder som B&O, SuperGros, ISS, A.P. Møller, Coloplast og Konica Minolta taget Office 365 til sig, men cirka 70 procent af kunderne er faktisk iværksættere og små og mellemstore virksomheder, smv’er.

»For de mindre virksomheder ligger den store værdi i at få en fuld palet af professionelle løsninger, der understøtter deres forretning bare ved et stik i væggen. Og så er der tale om værktøjer, som brugerne kender og bruger til daglig, og som fungerer i sammenspil, uanset om de er i skyen, i kælderen eller en hybrid af de to. Smv’er er fleksible, agile og har brug for at kunne skalere op og ned uden de store ekstraomkostninger. Derudover er Office 365 nem og intuitiv at bruge, da det bygger på velkendte værktøjer som Office,« lyder vurderingen fra Aaren Ekelund.

Se også:  Ny Microsoft-app tjekker børnenes mobilkøb, skærmtid og færden

Office 365 fås i en stribe forskellige versioner tilpasset store og små virksomheder til priser, der netop er sænket og nu begynder ved 26 kroner(!)/måned/bruger og slutter omkring 150 kroner/bruger/måned.

[pt id=’2021522′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Office 365 kan tilgås på hvilken som helst enhed.”‘]

Office 365 kan tilgås på hvilken som helst enhed.

Stordriftsfordele

»Microsoft råder over stordriftsfordele, som de færreste kan matche, og derfor kommer priserne så langt ned. Men sikkerheden i vores cloudprodukt er fortsat tårnhøj og efter min mening højere, end man finder noget andet sted,« forsikrer Aaren Ekelund.

Tilsvarende gælder for fleksibiliteten. O365 kan bruges på en hvilken som helst smartphone, iPad, Mac-computer, tablet eller andre apparater.

Den store fleksibilitet er medvirkende årsag til, at der på globalt plan, ifølge Aaren Ekelund, i runde tal er omkring 10.000 virksomheder og måske 50 millioner brugere, der i dag anvender Office 365.

Office 365 er på papiret en overbevisende kombination af på den ene side de velkendte og ekstremt udbredte it-løsninger (ifølge Microsoft er der i dag omkring 750 millioner aktive brugere af Office-pakken på verdensplan) – og på den anden side skyens muligheder for outsourcing af driften, skalerbarhed og fleksible betalingsmodeller. Dermed kan virksomheder i alle størrelser få adgang til Microsofts løsninger uden at skulle bekymre sig om den daglige drift eller store start- investeringer.

[pt id=’2021523′ size=’large’ link=’file’]

 

I ”den store pakke” får man cloudversionerne af Office, SharePoint, Exchange og Lync. Office 365 er Microsofts våben i kampen om de kunder, som ønsker e-mail, dokumentdeling og kontorprogrammer på abonnementsform.

Når man første gang præsenteres for O365, kan det godt virke en anelse overvældende, fordi ”systemet” kan så ustyrligt mange ting og virker lige så ustyrligt fleksibelt.

En typisk smv’er

I Danmark er den nordjyske virksomhed NK Care et godt eksempel på, hvad Office 365 kan tilbyde en mindre virksomhed. NK Care arbejder med personlig pleje til hjemmeboende, handicappede patienter på enten døgnniveau eller aftalebasis i Nordjylland. Virksomheden blev stiftet i 2008 af Nina Korsgaard og Claus Jensen og har i dag 65 plejere ansat.

Claus Jensen har tidligere arbejdet med it, og da Office 365 blev lanceret sidste sommer, var han ikke sen til at tage imod et af de tilbud, der fulgte med lanceringen.

»Hvis man ser bort fra, at det var lidt svært at få til at spille rigtigt, så har det været fantastisk. Hverken Nina eller jeg kan forestille os en dagligdag uden det fantastiske værktøj, som Office 365 er. Vi kan slet ikke undvære det,« siger han til Alt om DATA.

Se også:  Guide: Gratis Microsoft-program gør hverdagen nemmere

»Med Office 365 kan vi alle skrive mails og opdatere vagtplaner fra bilerne. Og vi kan for eksempel håndtere en sen sygemelding meget hurtigere, fordi vagtplaner og det hele er lige ved hånden. Det er egentlig meget enkelt, at hvis man hele tiden har sit kontor ved hånden, kan vi arbejde meget mere effektivt. Og holde fri, når vi kommer hjem,« siger Claus Jensen.

Med 65 plejere ansat og patienter over det meste af Nordjylland er der meget at se til, og Claus Jensen og Nina Korsgaard måtte i længden erkende, at den gamle mailløsning ikke kunne følge med. De to, der næsten altid arbejder sammen, er tit ude at besøge patienterne, holde møder og følge op hos kommunerne.

»Og så er det en kæmpe ulempe ikke at kunne læse mails på farten,« siger Claus Jensen.

En anden fordel er, at hvis iPad’en skulle blive stjålet, gør det ikke så meget, fordi alle dokumenterne jo ligger i skyen.

»Så er det bare at købe en ny computer og logge på igen.«

Claus Jensen tilføjer, at virksomheden heller ikke havde en velfungerende backupløsning, så det ville være have været en mindre katastrofe, hvis computeren derhjemme var gået ned. Det var baggrunden for, at NK Care i sommeren 2011 valgte en Office 365-løsning gennem TDC Hosting.

[pt id=’2021524′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”NK Care der arbejder med personlig pleje til hjemmeboende handicappede patienter er glad for Office 365. Om de er på kontoret eller i bilen har de adgang til dokumenter og vagtplaner.”‘]

NK Care, der arbejder med personlig pleje til hjemmeboende, handicappede patienter, er glad for Office 365. Om de er på kontoret eller i bilen, har de adgang til dokumenter og vagtplaner.

Sparer ti timer ugentligt

Efter trekvart års drift vurderer Claus Jensen, at der er så mange fordele ved Microsofts ”sky-baserede” kontorløsning, at den nærmest har vendt op og ned på arbejdet i virksomheden.

»Vi har regnet os frem til, at vi i snit sparer cirka ti timer ugentligt, som vi i stedet kan bruge på at arbejde mere effektivt med personale og patienter,« vurderer Claus Jensen.

»Samtidig er det faktisk en temmelig billig løsning: Vi betaler 2.000 kroner om året for fuld adgang til Office 365, inklusive Exchange Online og SharePoint Online, som er de funktioner, vi primært bruger. Står der derimod en server hjemme på kontoret, der skal opdateres, holdes i gang og skrues på i tide og utide, kommer man ikke særlig langt for de penge. Og du ville stadig ikke have alle de muligheder, som vi har med Office 365.«


TAGS
Cloud
Microsoft
Office 365

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S