Home » Sikkerhed » Microsoft er hackernes nye yndlingsbrand
Microsoft er hackernes nye yndlingsbrand

Microsoft er hackernes nye yndlingsbrand

Share

Check Point Software Technologies’ Brand Phishing-rapport for andet kvartal af 2020 viser, at hackere oftest udgiver sig for at være fra Microsoft, når de benytter kendte brands som lokkemiddel

Microsoft er det brand, som ondsindede hackere oftest udgiver sig for at være fra, når de forsørger at lokke personlige informationer ud af de intetanende ofre. Det viser den seneste Brand Phishing-rapport over tredje kvartal i 2020 fra Check Point Research, der er en del af Check Point Software Technologies, som netop er blevet offentliggjort. I denne periode blev Microsoft brugt i hele 19% af phishing-angrebene, hvilket får it-giganten til at springe fra en femte plads i andet kvartal til en solid førsteplads i tredje kvartal.

Se også:  Pas falske streaming-sider - antallet er steget eksplosivt

“Vi kan se, at hackerne primært udgiver sig for at være fra nogle af de teknologivirksomheder, som mange personer benytter i deres hverdag. I næsten hvert femte phishing-angreb benyttede de cyberkriminelle Microsoft som afsender, fordi de ved, at mange benytter virksomhedens produkter, når de arbejder fra hjemmekontoret. Derfor modtager mange brugere phishing-mails, der omhandler gendannelse af deres Office 365-password,” fortæller Niels Zimmer Poulsen, der er Head of Security Engineering hos Check Point i Danmark.

Selvom det oftest er teknologivirksomhedernes brands, der misbruges af hackerne, viser rapporten, at også transportfirmaet DHL ligger helt i toppen.

“Det er overraskende, at DHL’s brand bliver benyttet så kraftigt i tredje kvartal. I kvartalet inden var de ikke engang i top-10. Det tyder på, at de cyberkriminelle udnytter, at flere og flere shopper online frem for i fysiske butikker. Derfor skal man som forbruger være opmærksom på, om det rent faktisk er en legitim besked, man har modtaget, inden man åbner den,” slutter Niels Zimmer Poulsen.

Se også:  Hjemmearbejde kan være farligt for firmaet
Top-10 over brands der bliver benyttet i phishing-angreb i tredje kvartal af 2020:

1. Microsoft (19%)
2. DHL (9%)
3. Google (9%)
4. PayPal (6%)
5. Netflix (6%)
6. Facebook (5%)
7. Apple (5%)
8. WhatsApp (5%)
9. Amazon (4%)
10. Instagram (4%)


TAGS
Microsoft
sikkerhed

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S