Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Microsoft er hackernes nye yndlingsbrand

Check Point Software Technologies’ Brand Phishing-rapport for andet kvartal af 2020 viser, at hackere oftest udgiver sig for at være fra Microsoft, når de benytter kendte brands som lokkemiddel.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Microsoft er det brand, som ondsindede hackere oftest udgiver sig for at være fra, når de forsørger at lokke personlige informationer ud af de intetanende ofre. Det viser den seneste Brand Phishing-rapport over tredje kvartal i 2020 fra Check Point Research, der er en del af Check Point Software Technologies, som netop er blevet offentliggjort. I denne periode blev Microsoft brugt i hele 19% af phishing-angrebene, hvilket får it-giganten til at springe fra en femte plads i andet kvartal til en solid førsteplads i tredje kvartal.

“Vi kan se, at hackerne primært udgiver sig for at være fra nogle af de teknologivirksomheder, som mange personer benytter i deres hverdag. I næsten hvert femte phishing-angreb benyttede de cyberkriminelle Microsoft som afsender, fordi de ved, at mange benytter virksomhedens produkter, når de arbejder fra hjemmekontoret. Derfor modtager mange brugere phishing-mails, der omhandler gendannelse af deres Office 365-password,” fortæller Niels Zimmer Poulsen, der er Head of Security Engineering hos Check Point i Danmark.

Selvom det oftest er teknologivirksomhedernes brands, der misbruges af hackerne, viser rapporten, at også transportfirmaet DHL ligger helt i toppen.

“Det er overraskende, at DHL’s brand bliver benyttet så kraftigt i tredje kvartal. I kvartalet inden var de ikke engang i top-10. Det tyder på, at de cyberkriminelle udnytter, at flere og flere shopper online frem for i fysiske butikker. Derfor skal man som forbruger være opmærksom på, om det rent faktisk er en legitim besked, man har modtaget, inden man åbner den,” slutter Niels Zimmer Poulsen.

Top-10 over brands der bliver benyttet i phishing-angreb i tredje kvartal af 2020:

1. Microsoft (19%)
2. DHL (9%)
3. Google (9%)
4. PayPal (6%)
5. Netflix (6%)
6. Facebook (5%)
7. Apple (5%)
8. WhatsApp (5%)
9. Amazon (4%)
10. Instagram (4%)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere