Af Natasja Broström, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Microsofts førende skyplatform Azure er først og fremmest kendt af udviklere og andre ansatte i it-verdenen. Men nu skal den testes i selvkørende biler. Microsoft har indgået samarbejde med firmaet Cruise, der udvikler selvkørende biler for General Motors (GM). I alt har Microsoft lagt 2 milliarder dollar i projektet.
Cruise, der blev købt af GM i 2016, vil bruge cloudcomputing-platformen i sin kommende transporttjeneste, hvor både brugere og stykgods kan blive fragtet fra A til B i selvkørende biler.
Dermed melder Microsofts sig for alvor på banen inden for en branche, hvor andre it-selskaber – for eksempel Google – har forsøgt at gøre sig gældende.
Til store datamængder
Det har den fordel for Microsoft, at man kan få testet Azure ”ude i det virkelige liv”, uden for it-systemernes traditionelle, trygge verden – mens Cruise, og dermed GM får afprøvet deres kommende budtjeneste ved at benytte en platform, som har support fra verdens måske mest betydningsfulde it-selskab.
At håndtere en flåde af selvkørende køretøjer, der transporterer mennesker og pakker, genererer en enorm mængde data, så samarbejdet er også en stresstest af Azure.
”Fremskridt inden for digital teknologi omdefinerer alle aspekter af vores arbejde og liv, herunder hvordan vi flytter mennesker og varer,” har Microsofts administrerende direktør Satya Nadella udtalt i en erklæring.
”Som Cruises og GMs foretrukne sky vil vi anvende styrken i Azure til at hjælpe dem med at skalere og gøre autonom transport mainstream,” understreger Satya Nadella.
30 forskellige biler på vej
Samarbejdet strækker sig også til større dele af GM. Fremover vil Microsoft vil være GM’s primære offentlige sky-udbyder. Med Azure vil bilproducenten sætter fart på flere af sine digitaliseringsinitiativer samt strømline fremtidige projekter inden for selvkørende teknologier.
Partnerskabet gør det muligt for Cruise at fremskynde kommercialiseringen af sine helelektriske, selvkørende køretøjer. Det vil også hjælpe GM, som nu vil sætte skub i produktionen af selvkørende biler.
”Vi kommer til at realisere endnu flere fordele ved cloud-computing, da vi lancerer 30 nye elektriske køretøjer globalt inden 2025,” oplyser GM-formand og administrerende direktør, Mary Barra.