Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Microsoft afslører næste version af Office

Det nye Office er fyldt med sociale funktioner og designet til touchstyring. Microsoft præsenterede pakken i går og du kan hente den gratis nu.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den nye version af Office er designet til at være intuitiv, uanset om man bruger touch, en stylus-pen, mus eller tastetur på tværs af forskellige Windows-enheder, herunder tablets. Derudover har det nye Office centrale sociale funktioner indbygget, der afspejler brugerens behov. For abonnenter vil Office være tilgængelig via skyen og dermed altid helt opdateret.

”Det er et stort skridt for Microsoft. Den nye moderne version af Office giver brugere den største produktivitet og fleksibilitet – både til erhvervslivet og den private bruger. Det er en cloud-løsning, der selvfølgelig helt kommer til sin ret, når den bruges på Windows 8-enheder,” siger Nana Bule, Office-divisionschef i Microsoft Danmark.

Optimeret til Windows 8

Office reagerer lige så naturligt på berøring som på mus- og tastatur-input og er derfor fuldt gearet til det touch-optimerede Windows 8. Det er nemt at zoome med fingrene, når du læser dokumenter og præsentationer, men du kan også bruge en stylus-pen til at skabe indhold, tage noter og få adgang til funktioner. Skriv emails i hånden og konverter dem automatisk til tekst. Brug desuden en stylus-pen som en laser-pegepind og farvelæg eller slet indhold ganske enkelt.

Læs også: Windows 8: Her er alt du skal vide ...

Apps vil også være en væsentlig del af pakken. OneNote og Lync er de første nye apps til Office i Windows 8-stil. De er designet som touch-apps til tablets. En ny menu i OneNote gør det nemt at få adgang til funktioner med en enkelt fingerberøring.

Læs også: Sådan bruger du Office Web Apps

Office er i skyen

Office gemmer som udgangspunkt dokumenter til SkyDrive, så du har adgang til indholdet på tablets, pc’er og mobiler. Dine dokumenter er også tilgængelige offline og synkroniserer til skyen, så snart der er oprettet forbindelse til nettet igen.

Når du er logget ind på Office, vil dine personlige præferencer – inklusiv senest brugte dokumenter, templates og din personlige ordbog, være tilgængelige på tværs af dine enheder. Office husker endda, hvor du sidst sluttede og bringer dig tilbage dertil ved et klik.

Med abonnement har du også adgang til Office, når du er væk fra din egen enhed – i stedet streames Office samt alle funktioner til netop den Windows-pc på nettet, som du har adgang til på et givent tidspunkt.

Det nye Office er tilgængelig som en skybaseret abonnementsløsning. Som abonnent har du adgang til fremtidige opdateringer, men også andre fordele som taletid til Skype og ekstra lagringsplads på SkyDrive. Abonnenter kan bruge Office på tværs af enheder og give adgang til Office til alle i familien.

Læs også: Microsofts revolution i skyen

Office er social

Yammer er et sikkert, privat, socialt netværk for virksomheder. Du kan registrere dig gratis og bruge netværket med det samme. Yammer kan integreres med SharePoint og Microsoft Dynamics.

Med People Card har du adgang til alle dine kontaktpersoner i Office opdateret med billeder, statusopdateringer, og aktiviteter fra Facebook og LinkedIN.

Det nye Office har desuden Skype som en fast integreret del. Når du abonnerer, får du 60 minutter taletid på Skype hver måned.

Nye muligheder

Det nye Office giver en række muligheder, som ikke før har været til stede. Du kan eksempelvis holde styr på dine noter på tværs af flere enheder med OneNote i skyen, uanset om du tager noter med touch, en stylus-pen, tastatur eller en blanding af disse.

Med Read Only Mode er det nemt at navigere rundt i tekst, der automatisk justeres i forhold til skærmen, zoome ind og ud i indhold og streame videoer indefra dokumenter. Derudover holder du overblikket over noter og ændringer.

PowerPoint har fået en ny præsentationsfunktion, som giver dig overblik over nuværende og kommende slides, præsentationstiden og noter. Mens du præsenterer, kan du zoome, skrive noter og navigere med touch eller stylus-pen.

Lync inkluderer nu mulighed for HD-videomøder med flere deltagere. Her kan du dele præsentationer, noter fra OneNote og en virtuel whiteboard til brainstorming.

Office understøtter touchskærme op til 82”, hvilket gør det nemt at holde møder virtuelt eller hvor alle er til stede. Man kan bruge skærme fra Perceptive Pixel med både touch og en stylus-pen.

Nye abonnementer

Inkluderet i Windows RT er Office Home og Student 2013 RT, som indeholder nye versioner af Word, Excel, PowerPoint og OneNote, er inkluderet i ARM-baserede Windows 8-enheder, som fx Microsoft Surface. Pris og tilgængelighed vil blive afsløret i efteråret.

Allerede nu kan Microsoft dog fortælle om tre nye Office 365-abonnementsformer. Disse services inkluderer de nye versioner af Office 2013-programmerne: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher og Access. Derudover får abonnenter adgang til fremtidige opgraderinger og mulighed for at bruge abonnementet på op til fem pc’er, Macs eller mobile enheder.

Office 365 Home Premium er til familier og private brugere. Denne service inkluderer 20 GB ekstra lagringsplads på SkyDrive og 60 minutter taletid til Skype hver måned.

Office 365 Small Business Premium er bedst til små og mellemstore virksomheder. Denne service inkluderer også email, delte kalendere, redskaber til hjemmesider og muligheden for HD-webkonferencer.

Office 365 ProPlus er bedst til enterprise-virksomheder, der har behov for avancerede professionelle funktioner og fleksibiliteten til at udrulle og administrere fra skyen.

Hent en prøveversion gratis

Microsoft har frigivet prøveversionen Office Consumer Preview. Den kan hentes helt gratis og giver en forsmag på det nye Office. Pakken er tilgængelig nu på www.office.com/preview.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere