Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Meget bedre touchscreen

Berøringsfølsomme skærme er dejlige at bruge, men hvorfor kan de ikke være en smule bedre? Svaret kommer fra to amerikanske forskere, der har opfundet en langt bedre udgave.

Af Jan Skøt, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Svaret er simpelt: de fleste berøringsfølsomme skærme virker som en elektrisk kontakt, enten er der berøring, eller også er der ikke.

Men hvis vi for eksempel peger på noget med vores finger mod en skærm, så er vores fornemmelse af placering temmelig afhængig af tryk. Og trykket fra fingeren vil være ujævnt fordelt over den flade, vi trykker på.

Det er det, de to forskere har fundet ud af at registrere, og det gør den berøringsfølsomme skærm meget mere nøjagtig.

En anden fordel ved deres teknologi er, at den tynde plastikmåtte, de bruger til at registrere trykket, kan printes ud med trykfølsomme linjer, der passer til den måde, man ønsker at bruge den. Desuden kan teknologien uden problemer måle på mange forskellige punkter samtidig.

Derfor planlægger forskerne både at lave berøringsfølsomme skærme, men også for eksempel overflader til elektroniske trommer, elektronisk klaver – hvor tryk er en afgørende del af spillet – og mange andre ting.

Se eksempler på deres firmas website: www.touchco.com.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere