Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: MateBike Mate X 250+: Et bæst til de brede cykelstier

Mate X er elcyklernes svar på en muskelbil. Alt, alt for meget, men ikke desto mindre en fryd at cruise på.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er lidt, som da man i 00’erne så kæmpestore Hummere trille rundt på Østerbro i København. De voldsomme firhjulstrukne køretøjer gav ingen mening på en rolig villavej, ligesom en overdimensioneret Mate X cykel egentlig heller ikke gør det på en almindelig cykelsti.

De brede dæk og det robuste stel er som skabt til offroadkørsel, men ikke desto mindre er der pæn chance for, at du bliver overhalet af de store cykler på en smal Københavnsk cykelsti.

De brede dæk gør, at du ligger sikkert og stabilt på vejen. De brede dæk gør, at du ligger sikkert og stabilt på vejen.

Cyklen er blevet en pæn succes for det danske søskende-team, som står bag firmaet MateBike. Og det er der sådan set ikke noget at sige til. For selvom du kan finde transportmidler, der er mere fornuftigt proportionerede, er fryden ved at cruise afsted på en Mate X ikke til at tage fejl af.

Stor køreglæde

Det er først og fremmest en sjov cykel at køre på, og når morskaben nu – modsat Hummeren – ikke kommer med en uhæmmet brug af benzin, så er det vel harmløst nok?

Det afhænger af brugeren. Ligesom andre elcykler må Mate X kun køre 25 km/t., men den kan nemt som ingenting indstilles, så du kommer op på 35 km/t.

På Mate X’ display kan du indstille, hvor høj topfarten skal være. På Mate X’ display kan du indstille, hvor høj topfarten skal være.

Den fristelse kan være svær at stå for, når cykelstien ligger åben foran dig, men du skal huske på, at der er en øget risiko for dig selv, dine medtrafikanter og din pengepung.

Uanset hvor du sætter maks-hastigheden, så har Mate X en motorkraft, der slår andre i testen helt af banen.

Har du sat assistancen på højeste niveau, skal du knap nok røre pedalerne, før du flyver afsted. Den kan være lidt svær at styre, fordi motoren kører videre et lille stykke tid, efter du har sluppet pedalerne. Den er ikke helt så jævn og naturlig i sin assistance som de fleste andre elcykler.

Larmende opladning

Mate X har et imponerende batteri. Selvom vi satte fuld knald på, så klarede den cirka 50 km/t. på en opladning.

Batteriet er dog omstændeligt at tage ud. Cyklen skal bukkes midt over.

Opladningen sker dog ret hurtigt. Til gengæld larmer strømforsyningen – som har en kraftfuld blæser indbygget – helt enormt.