Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Mate.Bike Mate X+: Et monster af en elcykel

Mate X er en cykel af den ekstreme slags, forsynet med kæmpe dæk og et batteri, der ikke sådan lige giver op.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mate.Bike kom sidste år buldrende ind på markedet med den ene skandalesag efter den anden.

Selvom der måske var knap så godt tjek på markedsføring og kundeservice, leverede den danske producent faktisk nogle glimrende elcykler (du kan læse vores test af Mate S på aod.dk), og har da også på rekordtid formået at bygge et populært brand op.

Nu er de så ved at være klar med Mate X. Vi fik, som det første medie i Danmark, lov at tage en prøvetur.

Høj kvalitet

Mate X bygger på samme design og koncept som tidligere Mate-cykler. Den er foldbar, fås i vilde farver og har en bred midterstang, hvor batteriet er placeret.

Den er dog betydeligt mere massiv i stellet og har nogle kæmpestore dæk. Vi snakker ikke bare mountainbike-størrelse, men noget der nærmer sig en scooter.

Dertil kommer solid affjedring, så den ikke lader sig mærke af bump på vejen. Den enorme vægt gør samtidig også sit til at holde Mate X stabilt på vejen.

Det er ikke en cykel, du har lyst til at slæbe for meget rundt på.

Til gengæld er der tale om kvalitet af højeste kaliber. Hvor Mate S var tung at træde og plaget af pibende bremser, så er Mate X faktisk, trods den store vægt, okay at cykle på uden brug af elmotoren. Der er syv gode Shimano-gear, robuste pedaler og stærke bremser.

Vild acceleration

Det er selvfølgelig, når du fyrer op i elmotoren, at det for alvor bliver sjovt. Vi testede den EU-godkendte model med 250 W-batteri. Motor-assistancen var sat til den lovlige maks-grænse på 25 km/t. Så følger man fint med den gennemsnitlige cyklist på de danske cykelstier. Dog er man altid hurtigst over lyskrydset, for accelerationen er ret vild.

Ved at gå ind i en undermenu i kontrolpanelet er det muligt at bryde grænsen. Her fraskriver du samtidig Mate.Bike al ansvar. Vi prøvede at sætte den op på maks 60 km/t. Så langt kommer den dog slet ikke op i praksis. 32 km/t. var det højeste, vi nåede.

Så er der da også virkelig godt ryk i den.

Vi anbefaler selvfølgelig ikke, at man kører så hurtigt på offentlig vej, men eventuelt på en lukket bane er det fint.

Langt på batteriet

Graden af elmotor-assistance vælges via kontrolknapper ved venstre håndtag. På styret er en skærm, hvor du kan se hastighed, kørt distance og meget andet.

Herunder også batteritid. Indikatoren er dog ikke helt pålidelig. Ved endt kørsel kunne den være næsten i bund, mens den ved næste opstart kunne være næsten i top. Det kan dog være, at dette er rettet, når cyklerne officielt sendes ud til brugerne.

https://www.instagram.com/p/BvrMb9AhqCQ/?utm_source=ig_web_copy_link

Den testede model var en Mate X+ med ekstra stor batterikapacitet og hurtigoplader. Vi modtog den fuldt opladt og brugte den som vores primære transportmiddel rundt i København den uge, vi testede. Det gjaldt blandt andet daglige ture til og fra arbejde, mellem Vesterbro og Østerbro, 7-8 kilometer hver vej.

Det var imidlertid først den sidste dag, lige inden cyklen skulle afleveres, at batteriet var kørt i bund. Der havde den kørt 55 kilometer, og det absolut uden at spare på batteriet. Det er ret imponerende og betydeligt bedre end Mate S. Opladningen af batteriet tog 3,5 time, hvilket også er ganske godkendt.

Gennemført actioncykel

Mate X+ er måske ikke den cykel, der egner sig bedst til de daglige pendlerture til jobbet. De brede dæk og den store tyngde er ikke nødvendigvis en fordel på vores flade cykelstier.

Men til mere actionpræget kørsel i bumlet og udfordrende terræn er det et fremragende køretøj, som vi kun kan anbefale på det varmeste.