Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: MATE.bike Mate S: Kontroversiel dansk elcykel er slet ikke så skidt

MATE. har fået en del opmærksomhed. Ikke kun for det positive. Det er Danmarks hidtil største kickstarter-succes, men stifterne har fået hug i medierne for deres markedsføring og kundeservice. Selve produktet er der dog ikke skrevet meget om. Faktisk er dette den første danske test af MATE.bike.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Stifterne af MATE. har fået et en ordentligt tur i mediemøllen efter DR af to omgange kastede sig over først deres marketing, hvor begrebet "Danish design" blev brugt lige lovlig letsindigt, og derefter virksomhedens kundeservice og levering, der tilsyneladende lod noget tilbage at ønske. Selve cyklerne har dog ikke fået megen omtale, så vi satte os for at se nærmere på Mate S.  

Vi fik stillet cyklen til rådighed af MATE. og brugte den en uge, som vi bruger vores almindelige cykel - til de daglige ture frem og tilbage mellem hjem og arbejde samt diverse småærinder rundt i København.

Mate S er bygget solidt i gode materialer. Der er tale om en cykel af ”skibstypen”, som kan foldes sammen. Den er dermed nem at tage med i bilen eller på båden. Syv gear og håndbremser gør, at den fungerer som en almindelig cykel. Der er dog ikke nogen pointe i at købe den, hvis ikke du vil udnytte elmotoren til at komme frem.

Kraftfuld motor

Du kan vælge, hvor meget motoren skal hjælpe. Der fem grader af assistance at vælge imellem. Sætter du den på højeste niveau, skal du stort set ikke træde i pedalerne for at komme frem. Den kan hjælpe dig op til over 30 km/t. Så høje hastigheder er dog ikke tilladt i Danmark på nuværende tidspunkt (der ser dog ud til at være en lovjustering på vej, som kan ændre på det). Via kontrolpanelet på styret, kan du sætte et maks på 25 km/t, så kører den lovligt.

Mate S har også et ”gashåndtag”, der gør, at du slet ikke behøver at træde i pedalerne. Så bruger cyklen dog ret meget batteri. Og teknisk set er det da faktisk heller ikke lovligt at bruge gashåndtaget i Danmark.

Lidt af en strømsluger

Mate S er da generelt også lidt af en strømsluger. På en fuld opladning klarede den turen frem og tilbage mellem jobbet, cirka 15 kilometer. Det var dog uden, at vi på nogen måde holdt os tilbage med at bruge hjælpefunktioner og gashåndtag. Og det var i en uge med hård frost, hvilket ikke er optimalt for batteriet.

Cyklen lades på cirka fire timer enten ved at tage batteriet ud eller sætte opladerstikket direkte i cyklen.

Du kan oplade din smartphone via cyklens batteri, hvis du sætter den i det indbyggede USB-stik. Et simpelt display på styret gør det muligt at vælge graden af assistance samt se oplysninger som hastighed, tilbagelagte kilometer m.m.

Der findes også en app til Mate.bike, og der har tidligere været indbygget gps, men denne funktionalitet er droppet for tiden, da der har været problemer med delene.

Et "work-in-progress"

På sin vis er Mate.bike således stadig et "work-in-progress". Den fikse elcykel er dog nået så langt i udviklingen nu, at man snildt kan hoppe på.

Udover lidt piven fra håndbremserne oplevede vi ingen problemer med cyklen i den uge, vi brugte den. Der er derfor ingen grund til, at den ikke skal have en anbefaling.

[su_youtube url="https://youtu.be/dlCA_f5FlCg"]