MasterPass: Kapløbet om den digitale betaling

MasterPass: Kapløbet om den digitale betaling

Share

MasterPass er Mastercards bud i kapløbet om den digitale betaling

Den digitale verden er i hastig forandring, og det gælder naturligvis ikke kun hardware og software, men betalingsmodeller mellem virksomheder og kunder. I slutningen af 2016 afholdt Mastercard et pressemøde i København for at sætte fokus på nye løsninger indenfor digital betaling, og Alt om DATA var med.

Samarbejde er vejen frem

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at Mastercard vil være en del af de nye løsninger indenfor digital betaling, og meget fornuftigt har virksomheden indset, at det er ensbetydende med at indgå flere partnerskaber for at nå de bedste løsninger. Christophe Zehnacker, Head of Digital Payment Western Europe Mastercard slog på pressemødet fast, at hele industrien trænger til at blive genopfundet – ikke mindst for at leve op til de mange forventninger fra forbrugerne. Derfor vil Christophe også gerne have, at omverdenen skal se Mastercard som et globalt teknologifirma og ikke et betalingsfirma.

Se også:  MobilePay sender penge til heldige brugere
Gnidningsløs digital betaling

Ifølge Christophe skal digital betaling være så usynlig for forbrugeren som muligt, så betalingen foregår gnidningsløst, uanset hvordan kunden vælger at betale. Derudover skal sikkerhed være indbygget, så forbrugeren ikke skal tænke over det.

Christophe understregede, at denne udvikling naturligvis vil ske i faser, men kontaktløs betaling vokser hastigt i øjeblikket, og det næste store skridt er mobil betaling for varer og tjenester online. Faktisk er forudsigelserne, at der vil være op mod 200 billioner mobile commerce transaktioner årligt allerede i 2019, og at mere end 30 % af alle transaktioner vil være digitale i 2020.

Christophe betegner det digitale skift, som den største revolution siden introduktionen af plastikkortet, og ud af de 34 billioner forbundne enheder, der er spået til at eksistere i år 2020, ønsker Mastercard, at næsten alle af disse skal være potentielle shopping-enheder for forbrugerne. Et direkte eksempel på dette er Mastercards samarbejde med Samsung omkring indkøb af varer direkte fra deres køleskabe.

Digital betaling med  MasterPass

FinTech-firmaer med i samarbejde
Mastercards presseevent blev afholdt i lokalerne på det nyåbnede FinTech i København.

FinTech er dedikeret til at understøtte nystartede virksomheder indenfor finans-teknologi. FinTech kan yde støtte til virksomhederne med alt fra juridisk hjælp, netværk til investorer, partnere, sponsorer samt mentorordninger mm..

Se også:  Betal på dit glatte ansigt
I skrevne stund er der omkring 20 virksomheder samlet i FinTechs lokaler, med plads til flere.

FinTechs Direktør Thomas Krogh Jensen udtalte til eventet, at Danmark står stærkt indenfor finansteknologi både på grund af den veludviklede digitale infrastruktur samt danskernes hurtige adoption af teknologi. Derfor er det måske ikke så mærkeligt, at Mastercard det seneste år har samarbejdet med adskillige FinTech-firmaer og implementeret løsninger fra disse.

Del denne