Home » AOD Pro » Maskinlæring til kamp mod ufine netbutikker
Maskinlæring til kamp mod ufine netbutikker

Maskinlæring til kamp mod ufine netbutikker

Share

Et nyt specialudviklet værktøj ved navn AIME er taget i brug af Sikkerhedsstyrelsen i den stadige jagt på de farlige og ulovlige produkter og måske snart også serviceydelser, der falbydes online

Nettet bugner af netbutikker, og nogle netbutikker bugner af produkter, der aldrig burde udbydes til salg. Ansvaret for at overvåge og gennemsøge nettet for netop sådanne netbutikker og sådanne produkter påhviler herhjemme Sikkerhedsstyrelsen. Og her modtager man jævnligt henvendelser fra forbrugere, der er kommet til at købe til eksempel en mobiloplader eller et stykke legetøj, der ikke lever op til de sikkerhedsmæssige krav.

Det er myndighederne i EU, der i fællesskab har fastsat lovgivningen for den slags produkter, og Sikkerhedsstyrelsen herhjemme og alle søsterorganisationer i EU skal leve op til ansvaret og foretager derfor løbende markedsovervågning. Inden for EU har styrelserne oprettet en stor fælles database, som alle medlemslande kan trække på, og som bliver holdt opdateret i takt med, at nye resultater tilgår.

Udviklet fra grunden

Men ikke desto mindre beslaglægger arbejdet mange mandetimer, og det har derfor længe været et ønske, at overvågningen på en smart måde kunne udføres hurtigere og billigere.

Sidste år stillede erhvervsministeriet 2,5 millioner kroner til rådighed som del af en ny vækstplan for handel og logistik til blandt andet udvikling og effektivisering af Sikkerhedsstyrelsens arbejdsområder.

”Og dermed var det økonomiske grundlag i orden for at begynde at udvikle et helt nyt digitalt værktøj, der kunne håndtere den manuelle markedsovervågning meget hurtigere og mere effektivt,” fortæller Martin Bahr, der er fuldmægtig og projektleder i Sikkerhedsstyrelsen.

Udviklingen har konkret været lagt i hænderne på virksomheden KMD, der blandt andet har kombineret open source-feature-detektionsteknologi fra specialfirmaet SIFT (Scale-Invariant Feature Transform) med CNN (Convolutional Neural Network) til et nyt og stærkt softwareprogram for automatisk markedsovervågning. Værktøjet, der betegnes AIME (AI-solution for market-surveillance for ecommerce eller AI-løsning til markedsovervågning af e-handel), er grundlæggende i slægt med digital billedgenkendelse, men den særlige feature-detektionsteknologi gør det tillige muligt at opsøge og definere dele af et billede.

Se også:  Data tiltrækker flere data – skyen bliver hybrid

SIFT udviser i det hele taget mange egenskaber og features, der gør denne nyudviklede software skræddersyet til Sikkerhedsstyrelsens ambitioner og behov. Ikke blot er der tale om et AI-program, der udnytter både dybe neurale algoritmer, kunstig intelligens og maskinlæring, så programmet hele tiden lærer, erfarer og bliver bedre til at spotte og indkredse potentielt mistænkelige hjemmesider. Det forklarer Martin Bahr, der som projektleder forestår implementering af nye værktøjer i Sikkerhedsstyrelsen og har fulgt udformningen tæt. Men derudover er AIME i stand til at foretage populationssøgninger (markedsscreeninger), der kan vise, hvor mange virksomheder der sælger de forskellige typer produkter.

Genkender billeder og tekst

Programmet ”briefes” gennem billeder og tekst omkring de produkter, som Sikkerhedsstyrelsen har i kikkerten, hvorpå det automatisk går i gang med at søge internettet igennem for netsider, hvor disse produkter dukker op til salg. Den indbyggede kunstige intelligens sætter AIME i stand til at opsøge produktbilleder eller dele af produktbilleder og arbejder på den led som nævnt lidt på samme måde som de stadigt mere avancerede ansigtsgenkendelses­algoritmer.

Men ud over billeder kan AIME også søge efter tekst og beskrivelser af produkterne via blandt andet Google og tilsvarende avancerede søgemaskiner i sin jagt på flere centrale oplysninger om mistænkelige produkter som for eksempel produktnavn eller tekniske data. Det kan også være slogans og reklametekster.

Se også:  5 gode råd til at undgå identitetstyveri på Facebook

”Som del af Sikkerhedsstyrelsen er vi jo ansvarlige for at tjekke, om vi nu også slår ned på de rigtige produkter, og om der nu vitterligt også er tale om konkrete salgssider og web­shops og ikke bare måske en hurtig overfladisk omtale i et netmedie,” understreger Martin Bahr.

”Vi er naturligvis ikke interesseret i hjemmesider, hvor produktet blot figurerer eller omtales (nyhedssider, medieomtaler, blogs osv.). Det handler alene om sider, der markedsfører og tilbyder salg af produktet til danske forbrugere.”

”Det tager gennemsnitligt blot en halv time for AIME at gennemtrawle nettet for potentielt mistænkelige sider lidt afhængig af, hvilke og hvor mange informationer, fotos, beskrivelser, søgeord osv. der er til rådighed. Resultatet kommer ud i form af en liste over mulige ”kandidater”, der opfylder kriterierne og dermed skal gennem videre sagsbehandling. Det behøver for så vidt ikke at dreje sig om danske hjemmesider, for AIME kan også opspore udenlandske hjemmesider, der blot kan modtage betaling fra danske kunder,” uddyber Martin Bahr.

En nyttig funktion ved AIME er populationssøgningen, der hurtigt kan give overblik over, hvor mange virksomheder der sælger de forskellige typer produkter. 

Overvågning af serviceydelser

Indtil nu er der blevet afsat 13,5 millioner kroner til arbejdet, og dermed dækker bevillingen også de flere nødvendige mandetimer til sagsbehandling, der følger af, at AIME virkelig når ud i krogene og giver flere resultater. For det betyder jo også, at der skal behandles flere sager, og der skal indhentes mere information, flere parter skal kontaktes osv.

TAGS
datasikkerhed
erhverv
internet-sikkerhed
sikkerhed

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S