Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Manglende it-kompetencer er blevet en reel samfundstrussel

Rapporten ”IT i praksis 2018-2019” viser med al tydelighed, at der mangler digitale kompetencer i såvel den private som den offentlige sektor. Den gode nyhed er, at den offentlige sektor har er-kendt problemstillingen og gør noget ved den. Den dårlige nyhed er, at den private sektor har erkendt problemstillingen - men stort set intet gør for at tiltrække og fastholde de rette talenter.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

For 23. gang har DANSK IT for nylig offentliggjort rapporten ”IT i praksis”, der dokumenterer udbytte og eventuelt mangel på samme blandt såvel private som offentlige virksomheder og organisationer. Det kan næppe komme som nogen overraskelse, men danske virksomheder er under hårdt pres i det digitale kapløb, og det er vigtigt, at de formår at udnytte digitale teknologier samt digitale vækstmuligheder. Hvis ikke kan det meget hurtigt ramme såvel omsætning som antallet af medarbejdere hårdt.

Der er med andre ord milliarder af kroner på spil for danske virksomheder i det globale digitaliseringskapløb, så hvis ikke de muligheder, der opstår i forbindelse med digitaliseringen, udnyttes optimalt, kan det få alvorlige konsekvenser. Rapporten, der er foretaget i samarbejde med Rambøll Management Consulting, viser, at de 1000 største danske virksomheder på grund af digitaliseringen forventer at opleve en nedgang i omsætningen på 5,8 %. Det vil resultere i tab af 57.000 danske arbejdspladser.

23 år med IT i praksis

Det er 23. år i træk, at rapporten ”IT i praksis” tager pulsen på danske private og offentlige virksomheders udbytte og udfordringer ved anvendelsen af it og digitalisering. Undersøgelsen er foretaget blandt de 1.000 største private virksomheder, samtlige kommuner og regioner samt statslige virksomheder.

For at kunne tegne et fyldestgørende billede af både holdninger, udfordringer og tendenser er der skelnet mellem den offentlige og den private sektor i undersøgelsen, der er gennemført af Rambøll Management Consulting i samarbejde med DANSK IT.

Ændring i arbejdsstyrken

Det betyder dog ikke, at arbejdspladserne eller omsætningen nødvendigvis forsvinder ud af landet. Samtidig opstår der nemlig nye arbejdspladser og nye forretningsmuligheder hos eksempelvis de nystartede virksomheder, der udnytter de digitale muligheder. På den måde er digitaliseringen en positiv ting for dansk erhvervsliv.

Det ændrer dog ikke på, at de 1.000 største virksomheder virkelig står overfor en udfordring. Det nævnte omsætningstab på 5,8 % svarer til, at virksomhederne tilsammen vil miste 190 milliarder kroner i omsætning. Mistet omsætning hos traditionelle virksomheder er lig med mistet skattegrundlag, og for den danske stat betyder den tabte omsætning 5 milliarder mindre i statskassen fra selskabsskatten, fremgår det af rapporten.

Den offentlige sektor har forstået budskabet

Dette års ”IT i praksis” viser, at flere offentlige virksomheder er blevet bevidst om behovet for at forbedre kompetencerne. 33% af de offentlige virksomheder har i dag en klar strategisk plan for udvikling af medarbejdernes digitale kompetencer. Det er en markant forbedring fra sidste år, hvor det kun var 17%. Det er dog tankevækkende, at der fortsat er 32%, som ikke har nogen plan.

Truslen overstiger gevinsten

Som noget nyt har Rambøll og DANSK IT i år spurgt virksomhederne om både de forventede trusler ved digitaliseringen i form af tabt omsætning og arbejdspladser samt de potentielle gevinster i form af øget vækst og arbejdsstyrke, hvis virksomhederne formår at udnytte digitaliseringens muligheder. På den baggrund er der skabt et realistisk nettoresultat, hvor både gevinster og trusler ved digitaliseringen er medregnet. Desværre viser resultatet, at når det gælder de største danske virksomheder, er truslen større end de potentielle gevinster.

Digitaliseringen rammer imidlertid brancherne forskelligt. Hvor nogle brancher mener, der er flere plusser end minusser i den samlede opgørelse over gevinster og trusler, står det slemt til i andre brancher, der ikke mener, at de - trods de potentielle gevinster - formår at modvirke det pres, som digitaliseringen som helhed udøver. De brancher, der lider det største procentuelle tab af omsætningen i forhold til branchens størrelse, er møbelbranchen, finanssektoren og entreprenørbranchen.

Den private sektor: Råber på digitale kompetencer men prioriterer ikke indsatsen

Årets ”IT i praksis” viser, at danske virksomheder er enige i, at digitalisering spiller en rolle for at skabe vækst og job i årene fremover. Den største hindring er mangel på digitale kompetencer og færdigheder hos medarbejderne, som toplederne placerer på en førsteplads på listen over barrierer for at indfri de digitale ambitioner. Interessant nok placerer de samme ledere egne manglende digitale kompetencer på en andenplads.

Alligevel mener virksomhederne ikke, det er synderligt vigtigt at investere i de digitale talenter. På investeringslisten for det næste år placerer såvel administrerende direktører som it-direktører tiltrækning og fastholdelse af digitale talenter overraskende lavt, nemlig henholdsvis på en sjette- og en syvendeplads. De mener heller ikke, at mangel på talenter har særlig stor strategisk betydning, og indsatsområdet er helt nede på en niende- og tiendeplads på prioriteringslisten med henblik på at realisere forretningsstrategien.

“Mangel på kompetencer er en højaktuel problemstilling, og den private sektor bekymrer sig over at skulle navigere i den digitale transformation uden de rette digitale færdigheder. Uden de rette kompetencer risikerer de at sakke bagud i forhold til deres internationale konkurrenter. Der er altså brug for en bred indsats med henblik på at løfte arbejdsstyrkens digitale færdigheder, så danske virksomheder kan udnytte digitaliseringens potentiale til at skabe vækst og nye arbejdspladser. Det handler ikke kun om teknologisk indsigt, men også om kundeforståelse og forretningsudvikling,” siger Steen Christensen fra Rambøll Management Consulting.

Den offentlige sektor: Manglende kompetencer spænder ben for digitale ambitioner

Mangel på nødvendige kompetencer og færdigheder, ledelsens udfordringer med at forstå og håndtere digitaliseringen samt manglende forandringsvillighed i virksomheden. Det er de største barrierer for digitale ambitioner i offentlige danske organisationer. Det viser årets ”IT i praksis”, hvor både forretningsansvarlige og it-ansvarlige i offentlige virksomheder er blevet bedt om at rangere de største barrierer for digitale ambitioner. De forretningsansvarlige placerer manglen på nødvendige kompetencer på en førsteplads, mens de it-ansvarlige udpeger ledelsens udfordringer med at forstå og håndtere digitaliseringen som den største barriere.

Samtidig vurderer begge parter, at blandt andet utilstrækkelig finansiering og lovgivning, der ikke er digitaliseringsmoden, er markante barrierer.

Strategisk prioritering vigtig

”At medarbejderne har de nødvendige digitale kompetencer samt at de vedligeholdes og udvikles, er afgørende for både medarbejdernes fremtidige muligheder på arbejdsmarkedet, og for at virksomheder og myndigheder kan realisere deres digitale ambitioner. Derfor er det vigtigt, at såvel de enkelte virksomheder som medarbejderne selv og vi som samfund tænker langsigtet om kompetenceudviklingen. I virksomhederne er det især vigtigt, at ledelsen har det som en strategisk prioritering i forhold til digitalisering at forstå barriererne og sætte en retning for forbedrede digitale kompetencer i virksomheden, så barriererne kan overkommes,” siger Asger Højen Danielsen, der er Business Manager i Rambøll.

Markant omsætningstab

Disse tre brancher står som følge af digitaliseringens effekter på deres branche til et årligt omsætningstab på henholdsvis 9 milliarder, 100 milliarder og 13 milliarder om tre år. Det skyldes følgevirkninger af digitaliseringen som for eksempel pris-erosion på grund af øget effektivitet, ændrede behov hos kunderne som for eksempel selvbetjening og øget konkurrence fra udenlandske virksomheder.

”Mange virksomheder står midt i en digital omstilling, og den kraftige udvikling inden for en række teknologier, som er knyttet til digitalisering, rummer et vækstpotentiale i form af øget produktivitet og nye forretningsmodeller. Men det forudsætter, at virksomhederne kan anvende de digitale teknologier på et højt niveau, at de har adgang til de rette tekniske kompetencer, samt at disse kompetencer går hånd i hånd med forretningsforståelse og evnen til at tænke kreativt,” siger Steen Christensen, der er direktør i Rambøll Management Consulting. Han bakkes op af Rikke Hvilshøj, der er administrerende direktør i DANSK IT.

Brug for tæt samarbejde

”Danmark er en del af et globalt kapløb, hvor det handler om at udnytte de muligheder, der skabes med digitaliseringen og samtidig minimere de negative effekter. Undersøgelsen understreger, at det er helt afgørende, at vi får styrket danskernes it-kompetencer og de digitale kompetencer i det hele taget, så virksomhederne bedre vil formå at gribe de digitale vækstmuligheder.

Det kræver et tæt samarbejde mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutionerne om fremtidens kompetencer. Vi får brug for både it-specialister og et generelt kompetenceløft hos alle danskere på tværs af faggrupper,” siger Rikke Hvilshøj.