Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Man får hvad man betaler for - også i IT

Desværre er it-skandaler blevet hverdag i Danmark - ofte fordi pris og kvalitet ikke hænger sammen. Men der findes værktøjer til at minimere risikoen for de pinlige skandaler.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Selvom vi i Danmark er så stolte af vores it-kompetencer, og politikerne jævnligt udnævner os til at være frontløber i det digitale univers, oplever vi ikke desto mindre den ene gang efter den anden, at store it-projekter omklamres af skandaler. Forsinket levering, massive budgetoverskridelser og ikke mindst dårlig funktionalitet er mere eller mindre blevet hverdag.

Et eller andet sted sker der altså helt fundamentale svigt, men hvor? Er det leverandørerne, der oversælger varen, eller er det kunderne, der ikke magter en kompetent specifikation. Sandheden ligger nok et sted midt imellem, men grundlæggende kan man nok tillade sig at konstatere, at processen med indkøb og udvikling af store it-systemer skal anskues med nye øjne. Det har man nu prøvet i Københavns Kommune ved at fokusere på kodekvaliteten allerede i udbuddet.

Forskel på test og virkelighed

Da Københavns Kommune skulle anskaffe et nyt daginstitutionssystem med alt, hvad dertil hører af intranet, forældrekommunikation, fremmødemodul etc., testede man til at begynde med de førende løsninger på markedet. Men én ting er at teste, en anden ting er selve systemet i drift. Derfor tog man kontakt til en række andre kommuner, der allerede benyttede de testede løsninger. Det var ikke nogen dårlig idé.

Hos alle var historien nemlig ikke bare den samme, men også den samme helt uafhængig af, hvilket system der var valgt. Systemerne var mangelfulde og kørte utilfredsstillende. Kommunikationen med leverandørerne var anstrengt og foregik i visse tilfælde af hensyn til den efterfølgende dokumentation udelukkende på skrift.

Svært at afstemme forventninger

I medierne hører vi typisk om de store it-skandaler, men der er givet mange flere problematiske udbud, som ikke kommer til offentlighedens kendskab – store som mindre. Og selv de mindre udbud kan volde store problemer samt ikke mindst medføre uoverskuelige økonomiske konsekvenser, hvis ikke de forløber blot nogenlunde smertefrit.

Det er ikke altid lige let at afstemme fælles forventninger i et it-projekt, men et af de områder, hvor der typisk opstår problemer, er når kvalitet og pris ikke hænger sammen. I forbindelse med indkøbet af det nye daginstitutionssystem besluttede Pædagogisk IT i Københavns Kommune derfor, at man ville fokusere på at fjerne årsagerne til proble- merne netop ved at sætte fokus på kvalitet og kontrol.

ISO-standard som fundament

Derfor tog man kontakt til Software Improvement Group, der har hovedkontor i Amsterdam, men også har kontor i Danmark. Virksomheden blev grundlagt i 2000 og har i dag mere end 1500 medarbejdere i flere europæiske lande, hvorfra man betjener kunder over det meste af verden. Ifølge direktør Theis Eichel har det ikke tidligere i det nødvendige omfang været muligt at binde systemanskaffelser sammen med konkrete kvalitetsmålinger på produktniveau.

“Efter en dialog med Københavns Kommune så vi begge, at der var et stærkt behov for at binde betaling for produktet sammen med kvaliteten. På den måde kunne vi sikre Københavns Kommune de bedste forudsætninger for et stabilt og gennemtestet system med god performance,” siger Theis Eichel og føjer til, at som styrende værktøj i processen blev kvalitetsmålingerne baseret på ISO 25010-standarden.

Gør kvaliteten målbar

“Ved hjælp af vores målemetoder sat i forhold til ISO 25010 har vi gjort det muligt for Københavns Kommune at opnå præcis og målbar kvalitet på it-projektet samt at opbygge en betalingsplan, der følger kvaliteten. Det har haft en positiv indvirkning på både prisen og selve projektet, der blev leveret til tiden som et velfungerende, gennemtestet system, da det blev sat i drift”, siger Theis Eichel videre.

Københavns Kommune opnåede dermed sammenhæng mellem pris og kvalitet samt en konstruktiv dialog med leverandøren. Samtidig har man fået et system, der er nemmere at vedligeholde og udvikle videre på uden, at det kommer til at lide af knopskydningsproblemer. Det medfører samtidig lavere vedligeholdelsesomkostninger.

FAKTA

Software Improvement Group løser og forebygger softwareproblemer hos virksomheder ved at skabe gennemsigtighed i deres softwareinfrastruktur. Ved hjælp af veldokumenterede metoder hjælpes kunderne med grundlæggende at forbedre og styrke sikkerhed samt effektivitet i deres ofte komplekse og omfattende software portefølje.

Desuden foretager man risikovurdering og portfolioanalyse af virksomheders software, risikovurdering af softwareprojekter, risikovurdering af softwaresikkerhed og certificering af software vedligeholdelse i samarbejde med TÜViT. På baggrund af dette analysearbejde anvises mulige forbedringer i forhold til produktivitet, effektivitet og kvalitet.