Man får hvad man betaler for – også i IT

Man får hvad man betaler for – også i IT

Share

Desværre er it-skandaler blevet hverdag i Danmark – ofte fordi pris og kvalitet ikke hænger sammen. Men der findes værktøjer til at minimere risikoen for de pinlige skandaler

Selvom vi i Danmark er så stolte af vores it-kompetencer, og politikerne jævnligt udnævner os til at være frontløber i det digitale univers, oplever vi ikke desto mindre den ene gang efter den anden, at store it-projekter omklamres af skandaler. Forsinket levering, massive budgetoverskridelser og ikke mindst dårlig funktionalitet er mere eller mindre blevet hverdag.

Et eller andet sted sker der altså helt fundamentale svigt, men hvor? Er det leverandørerne, der oversælger varen, eller er det kunderne, der ikke magter en kompetent specifikation. Sandheden ligger nok et sted midt imellem, men grundlæggende kan man nok tillade sig at konstatere, at processen med indkøb og udvikling af store it-systemer skal anskues med nye øjne. Det har man nu prøvet i Københavns Kommune ved at fokusere på kodekvaliteten allerede i udbuddet.

Se også:  Guide: Få styr på dine passwords
Forskel på test og virkelighed

Da Københavns Kommune skulle anskaffe et nyt daginstitutionssystem med alt, hvad dertil hører af intranet, forældrekommunikation, fremmødemodul etc., testede man til at begynde med de førende løsninger på markedet. Men én ting er at teste, en anden ting er selve systemet i drift. Derfor tog man kontakt til en række andre kommuner, der allerede benyttede de testede løsninger. Det var ikke nogen dårlig idé.

Hos alle var historien nemlig ikke bare den samme, men også den samme helt uafhængig af, hvilket system der var valgt. Systemerne var mangelfulde og kørte utilfredsstillende. Kommunikationen med leverandørerne var anstrengt og foregik i visse tilfælde af hensyn til den efterfølgende dokumentation udelukkende på skrift.

Se også:  Robotter går til kamp mod falske hjemmesider
Svært at afstemme forventninger

I medierne hører vi typisk om de store it-skandaler, men der er givet mange flere problematiske udbud, som ikke kommer til offentlighedens kendskab – store som mindre. Og selv de mindre udbud kan volde store problemer samt ikke mindst medføre uoverskuelige økonomiske konsekvenser, hvis ikke de forløber blot nogenlunde smertefrit.

Det er ikke altid lige let at afstemme fælles forventninger i et it-projekt, men et af de områder, hvor der typisk opstår problemer, er når kvalitet og pris ikke hænger sammen. I forbindelse med indkøbet af det nye daginstitutionssystem besluttede Pædagogisk IT i Københavns Kommune derfor, at man ville fokusere på at fjerne årsagerne til proble- merne netop ved at sætte fokus på kvalitet og kontrol.

Del denne