Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Toyotas intelligente elbil tilpasser sig sin fører

Toyota LQ er en futuristisk elbil, der via kunstig intelligens knytter bånd til sin fører, så man får en helt igennem personlig køreoplevelse.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Toyota har været lidt sen til at springe på elbilsbølgen, men det ser ud til at producenten tager revanche i 2020.

Under luksusbrandet Lexus kommer en fuldblods elbil i løbet af året, og så har Toyota også sløret for lidt af en fremtidsbil i form af LQ.

Den blev fremvist som konceptbil under Tokyo Motor Show for en måneds tid siden, og får sin første køretur ved de Olympiske lege i Tokyo til sommer.

Toyota LQ er helt igennem futuristisk i sit design. Toyota LQ er helt igennem futuristisk i sit design.

Selvkørende og intelligent

L står for Love og Q for cue som i stikord, i den forstand at Toyota ønsker at være retningsviser indenfor den måde vi tænker forholdet mellem køretøj og fører.

Helt grundlæggende er der tale om en elbil med rækkevidde på 300 kilometer, men det er så meget den slags egenskaber, der er afgørende i konceptstadiet, som bilen endnu befinder sig på.

Det vigtigste for Toyota er at demonstrere, hvordan den intelligente assistent Yu sammen med avanceret selvkørende teknologi kan hjælpe med at gøre køreroplevelsen mere personlig.

Bilen er i stand til at køre af sig selv på næsthøjeste niveau, Level 4, og med Yu som virtuel chauffør får man en køretur fuldstændig tilpasset din aktuelle tilstand.

Hele bilen tilpasser sig

Yu aflæser førerens humør og opmærksomhed og interagere med føreren med stemmekommandoer samt funktioner i sæderne, lyssætning i køretøjet, klimaanlæg, dufte og anden interaktion. Yui kan også vælge at spille musik baseret på omgivelserne og give real-time information om emner, der interesserer føreren.

Oppustelige luftlommer i sædet med bidrager til at holde føreren vågen eller afslappet, alt efter køreforholdene.

Det indvendige i Toyota LQ. Det indvendige i Toyota LQ.

Når systemet opfanger, at føreren er træt, pustes luftlommerne i sæderyggen op for at give en mere oprejst sidestilling, mens frisk luft samtidig kommer du fra ventilationssystemet i stedet.

Når forholdene under kørslen passer til, at føreren kan slappe af, fx i selvkørende funktion, vil luftpuderne i sæderyggen gradvist blive fyldt med luft og tømt igen for at hjælpe til en roligere vejrtrækning hos føreren.

Loft- og gulv i kabinen bruges til at dele information mellem bil og passagerer. Kabinen skifter mellem forskellige farver for at indikere, om den er i selvkørende eller manuel tilstand og lyser op ved fødderne for at indikere, hvilken passager, Yui henvender sig til.

Hypermoderne kørsel

Bilen registrerer alt omkring sig, stopper for fodgængere og parkere automatisk.

I forruden er augumentet reality med vejbaneassistent, aflæste vejskilte og navigation, så man slipper for at flytte blikket fra vejen, for at se informationerne.

Bilen kan desuden aktivere en million bittesmå indbyggede spejle for at projicere komplekse figurer på vejen foran. Instrumentpanelet består af organisk LED, som omslutter føreren og sørger for godt overblik.

Renser luften

En særlig katalysator-coating nedbryder ozon og omdanner det til ilt i ventilationen, så ozon nær jordoverfladen – typisk årsag til fotokemisk smog – kan spaltes, mens bilen bevæger sig.

Toyota har målt effekten af coatingen eller belægningen, og undersøgelsen viser, at det renser omkring 60 procent af ozonen i 1.000 liter luft i løbet af en times kørsel.

Toyota LQ kan rense luften under sig. Toyota LQ kan rense luften under sig.

Toyota forventer, at teknologien, der bidrager til at rense skadelige emissioner som fx ozon fra atmosfæren under kørslen, vil blive brugt i almindelige biler i fremtiden.

Hvornår vi ser Toyota LQ på vejene, og om vi gør det i denne form, vides ikke. Indtil videre er den tænkt som en konceptbil, der skal vise vejen frem for kommende biler.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere