Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskere lever videre på de sociale medier efter deres død

Selvom næsten halvdelen ikke ønsker det, lever danskerne videre på de sociale medier, efter deres død. Det viser en ny undersøgelse fra Landsforeningen Liv&Død.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den nye undersøgelse viser samtidig at 3 ud af 4 danskere ikke har en strategi for at sikre deres digitale arv og ikke har taget stilling til at dele adgang til profiler/konti på sociale medier med de nærmeste.

Dermed kan det være svært at få lukket en konto, når en pårørende dør. Direktør for Landsforeningen Liv&Død Mogens Balling, mener at danskerne bør tage stilling til deres ”digitale arv”, da det kan sætte efterladte i mange svære situationer, når afdøde lever videre på de sociale medier.

Landsforeningen Liv&Død har i samarbejde med Epinion lavet Danmarks første og eneste repræsentative undersøgelse om digital arv. Den belyser danskernes forhold og kendskab til digital arv.

Trine Juul Axelsen har haft problemet med digital arv tæt inde på livet, da hun for 1½ år siden mistede sin søster til kræft.

”Min søster døde for halvandet år siden. Selvom hun havde været syg længe, kom det meget pludseligt. Fra vi fik at vide, at der ikke var mere at gøre, gik der 5 dage. Så står man der uden at have fået svar på det hele og har alt for mange spørgsmål.”

”Da vi skulle til at kigge på hendes profiler/konti på sociale medier, havde vi ingen passwords, ligesom vi ikke h avde login til apps på hendes smartphone. Vi var på bar bund, da vi ikke vidste, hvor meget og hvor hun var tilmeldt. Det var svært at finde rundt i.”

”Vi havde ikke spurgt hende om passwords. Det er ikke det man bruger energien på de sidste par dage.”

Ifølge Trine Juul Axelsen, var søsterens Facebookkonto noget af det vigtigste at få lukket ned hurtigt, da mange kontaktede hende gennem den, og søsteren selv var aktiv bruger.

”Selvom det aldrig blev italesat, var vi sikre på, at hun ikke ønskede at være til stede på Facebook efter sin død. Derfor lukkede vi den ned med det samme. Vi ønskede heller ikke, at andre gennem Facebook skulle finde ud af, at hun ikke var der længere.”

På trods af at Facebookprofilen hurtigt blev lukket ned, var det alligevel svært at danne sig et overblik over alle de sociale medier, hvor søsteren havde en profil og levede et ”onlineliv”.

”En uges tid efter min søs ters død, blev vi kontaktet og gjort opmærksom på, at hendes Endomondo-profil stadig var aktiv.”

”Det er en træls situation, for hvad gør man? Hvem skal man snakke med og hvem skal man ringe til?” siger Trine og forklarer ligeledes, at søsterens død har fået hende til at tænke over digital arv og de digitale fodspor man efterlader sig.

”Min søster havde ikke taget stilling til noget som helst. Jeg har efterfølgende snakket med rigtig mange om, at jeg ville opfordre dem til at tage stilling til digital arv. Jeg ville ønske at min søster selv havde taget stilling, det ville have gjort det lettere for os som pårørende.”

”Hvor kan man efterlade sine passwords uden at være nervøs for at de havner i de forkerte hænder?,” siger Trine. Det kan være svært at finde ud af, dog har søsterens død alligevel fået hende til at tage stilling selv.

”Jeg har selv taget stilling og har ro i sindet over at have lettet arbejdet for mine nærmeste.”

Det kan for mange være svært at finde rundt i, hvordan man bedst selv tager stilling til ens egen digitale arv, og hvordan man som efterladt bedst kan agere. Foreningen Liv&Død har derfor på sitet www.livogdoed.dk samlet en lang række råd om digital arv.

Direktør for Liv&Død Mogens Balling forklarer:

”Vi ønsker i Liv&Død at tage hånd om de udfordringer, folk oplever i forhold til digital arv. Vi hører ofte om pårørendes frustrationer, når de ser hilsner og fotos af deres døde på de sociale medier.”

Dog er han også opmærksom på, at alle måske ikke får muligheden for at sikre sig let adgang til den afdødes digitale liv. Landsforeningen Liv&Død anerkender den svære problematik og ønsker at hjælpe danskerne med bedst muligt at kunne tage stilling til digital arv.

”Vi ved, at det i forvejen er svært, når man har mistet en pårørende, og vi vil gerne hjælpe, så godt vi kan,” siger Mogens Balling. Han henviser til Liv&Døds hjemmeside, hvor der er samlet Danmarks største oversigt over, hvordan du kan få styr på din – og andres – digitale arv.


FAKTA OM DIGITAL ARV PÅ LIV&DØDS HJEMMESIDE:
- Liv&Død har på deres hjemmeside www.livogdoed.dk, sat fokus på danskernes digitale arv.
- Liv&Død ønsker at øge danskernes kendskab til digital arv og give gode råd til både den efterladte og den, der vil sikre sin egen arv.
- På Liv&Døds hjemmeside kan du f.eks. finde svar på:
- Hvad gør du med fotos og dokumenter gemt på computer, tablet eller smartphone?
- Hvordan får familien adgang til e-Boks og andre offentlige dokumenter?
- Hvad sker der med konti og profiler på nettet, fx Facebook og Google?
- På hjemmesiden kan du også læse nærmere om, hvad digital arv er.

OM UNDERSØGELSEN:
- Undersøgelsen er udarbejdet for Landsforeningen Liv&Død af Epinion.- Den er Danmarks første og eneste repræsentative undersøgelse, der belyser danskernes forhold og kendskab til digital arv
- Undersøgelsens svar er med udgangspunkt i to profiler ”De erfarne” og ”de uerfarne”
- Profilerne er udformet på baggrund af danskernes erfaringer med eller kendskab til udfordringer med digitale spor i forbindelse med dødsfald.
- De erfarne dækker over danskere, der har erfaring med eller har hørt om udfordringer med digitale fodspor i forbindelse med dødsfald. Gruppen af erfarne udgør 29% af de adspurgte danskere og består i højere grad af danskere i aldersgruppen 25-34 år og 35-44 år.
- De uerfarne dækker over danskere, der ikke har erfaring eller ikke har hørt om udfordringer med digitale fodspor i forbindelse med dødsfald. Gruppen af uerfarne udgør 64% af de adspurgte danskere og består i højere grad af danskere på 55 år eller derover.
- Fælles for begge grupper er, at størstedelen ikke har gjo rt noget for at forhindre problemer ift. digital arv.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere