Home » Erhverv » Skyen som omdrejningspunkt for effektive Wi-Fi-løsninger
Skyen som omdrejningspunkt for effektive Wi-Fi-løsninger

Skyen som omdrejningspunkt for effektive Wi-Fi-løsninger

Share

Linksys er klar med sit nye Cloud Manager-koncept samt tre nye accesspunkter, der både gør det nemt og økonomisk overkommeligt for SMB-segmentet at etablere samt vedligeholde højtydende Wi-Fi-løsninger

At kunne tilbyde effektiv og stabil Wi-Fi-forbindelse til såvel medarbejdere som kunder er blevet en nødvendighed for alle virksomheder. Både store og små. Udfordringen for de mindre og mellemstore virksomheder er imidlertid, at man enten ikke råder over de nødvendige ressourcer med henblik på selv at kunne vedligeholde og servicere en ordentlig forbindelse eller, at en løsning kan være ganske kostbar i licenser, hvis man f.eks. har brug for mange accesspunkter.

Med tjenesten Cloud Manager og tre helt nye enheder, der netop er kommet på markedet – nemlig accesspunkterne LAPAC 1200C, LAPAC 1750C og LAPAC 2600C – har Linksys imidlertid gjort det både nemmere og ikke mindst økonomisk overkommeligt at integrere et kvalificeret Wi-Fi-miljø i virksomheden. Nemt fordi brugerfladen i Cloud Manager er særdeles enkel at gå til, også når det gælder håndtering af sikkerheden, og økonomisk overkommeligt, fordi hvert accesspunkt leveres med en gratis cloudlicens, der gælder 5 år.

Flad omkostningsstruktur

”Når først hardwaren er købt, oplever kunderne altså ikke yderligere ekstraomkostninger til licenser, og det er vores vurdering, at efter senest 5 år er hardwaren alligevel moden til udskiftning, fordi der er kommet nye og bedre modeller. Det betyder, at kunden oplever en helt flad omkostningsstruktur, som er nem at kalkulere med i den daglige drift”, siger salgschef Nils Hougaard fra Linksys.

Som nævnt behøver kunderne ikke høj grad af teknologisk viden for at administrere Cloud Manager, men i en travl hverdag er det ofte tiden, der er problemet. Derfor kan man vælge at outsource driften af hele Wi-Fi-installationen til en Managed Service Provider (MSP). Ifølge Nils Hougaard er det da også MSP’erne man primært vil markedsføre Cloud Manager og de nye accesspunkter overfor, da det enkle setup ligeledes gør det nemt for dem at betjene flere kunder fra det samme webbaserede dashboard.

Alt om DATA interviewede
Nils W. Hougaard, der er
Sales Manager, North
hos Linksys Division.

Central administration

”Om kunderne befinder sig på den ene eller den anden side af kloden, det er helt ligegyldigt. Via den indbyggede kortfunktion, får den ansvarlige MSP et tydeligt overblik over både de geografiske lokationer, og en indikation af om de enkelte installationer kører, som de skal. Der gives automatisk besked, hvis et accesspunkt går offline, lige som det via fjern-adgang er muligt at diagnosticere problemet samt genetablere netværksforbindelsen“, siger Nils Hougaard.

De nye accesspunkter fra Linksys LAPAC 1200C, LAPAC 1750C og LAPAC 2600C, gør det nemt og økonomisk overkommeligt at få et Wi-Fi-miljø i virksomheden.

Op til flere tusinde accesspunkter kan håndteres via Cloud Manager, hvilket også gør det muligt f.eks. at administrere en virksomheds datterselskaber, og med funktionen Zero-touch Provisioning er det muligt at implementere nye accesspunkter uden selv at være til stede på lokationen. Det sendes blot til kunden, som tilslutter netværkskablet, der også leverer strømmen. Derefter sørger MSP’en for selve opsætningen via Cloud Manager.

Se også:  TP-Link Archer C2300 [TEST]: Diskret og effektiv
Sikkerheden er helt i top

Ifølge Nils Hougaard er de typiske slutkunder til såvel Cloud Manager som de nyligt lancerede accesspunkter hoteller og restauranter og måske større butikskæder med flere lokationer eller indkøbscentre, hvor der ikke blot er brug for stabil Wi-Fi-forbindelse, men også brug for effektiv adskillelse af kunders samt medarbejderes netadgang.

Cloud Manager kan tilgås fra flere typer enheder og gør det nemt at håndtere sine accesspunkter overalt.

Det er ikke blot vigtigt ud fra ønsket om individuelt at kunne fordele den tilgængelige kapacitet på nettet, men også ud fra ønsket om at være i stand til at etablere vandtætte skodder mellem virksomhedens interne netværk og gæste-netværket.

”Både medarbejdere og kunder forventer stabil adgang til nettet samt de services, de nu engang benytter, så med vores nye topmodel LAPAC 2600C kan vi tilbyde en hastighed på helt op til 2,53 Gbps. Sikkerheden er helt i top, da det er muligt transparent at separere de to net på to forskellige VLAN, så brugerne ikke kan se hinanden. Desuden kan den tildelte hastighed på de to segmenter administreres individuelt, hvis f.eks. et hotel eller en restaurant ønsker at tilgodese sine gæster. Samtidig er det dog også muligt at definere en øvre grænse, hvis man ønsker at undgå misbrug af båndbredden”, siger Nils Hougaard.

Linksys Cloud Manager-konceptet

Traditionelle cloudløsninger kan være både kostbare, da licenserne ofte koster mere end hardwaren, og komplicerede at administrere. Med Cloud Manager og tre nye modeller af accesspunkter har Linksys imidlertid gjort hverdagen en hel del nemmere for virksomheder i SMB-segmentet. Det centrale omdrejningspunkt er det webbaserede interface Cloud Manager, der kan afvikles via en browser på såvel computer som tablet og smartphone. Fra denne konsol kan en MSP administrere op til flere tusinde accesspunkter på vegne af sine kunder, lige som sikkerheden, der i dag er helt central, også styres herfra.

Eksempelvis er det muligt at benytte funktionen Client Isolation, der gør, at mobile enheder – typisk smartphones – på gæstenetværket ikke kan se hinanden. Det sætter en effektiv stopper for hackere, der ad den vej forsøger at snige sig ind på nettet for at opsnappe fortrolige data. Desuden er det muligt at blokere adgang til bestemte SSID’s, f.eks. hvis virksomheden ikke ønsker, at de ansatte skal have adgang til gæstenetværket. Linksys fremhæver endvidere funktionen Zero-touch Provisioning, der ud fra Mac-adresse og serienummer gør det muligt at gøre et nyt accesspunkt klar til drift via Cloud Manager.

Se også:  FRITZ! Powerline 1260EW set [TEST]: Fin forlænger til dit Wi-Fi

Slutkunden skal blot slutte netværkskablet til, hvorefter opsætning sker remote. Desuden er det muligt at foretage remote scan af en installation for at se, om andre netværk eventuelt forstyrrer kommunikationen. De nye modeller LAPAC 1200C, LAPAC 1750C og LAPAC 2600C samt alle kommende modeller understøtter Cloud Manager og leveres med en gratis 5-års licens. Linksys fortæller, at der ikke umiddelbart er planlagt prisstigninger i forhold til de eksisterende modeller.”Det er vigtigt, at vi taler om, hvad vi vil med AI-teknologien i det store perspektiv, og vi ved jo alle, at der skal farverige erklæringer til for at vinde pressens opmærksomhed,” forklarer han.

”Men jeg kan ikke rigtigt relatere til en frygt i det format, som d’herrer synes at nære, for det virker noget overdrevet i forhold til, hvor vi er i udviklingen,” understreger den danske professor i AI, der også mener, at vi burde døbe teknologien noget andet end ”kunstig intelligens, der næsten af sig selv fremkalder forkerte associationer. ”Det får det til at lyde, som om det drejer sig om en kunstig udgave af dig eller mig, og der er vi slet ikke endnu. Eksisterende AI-algoritmer kan løse meget specifikt formulerede problemer. Det gør de så også bedre end mennesker, men til gengæld kan de intet andet end det, så vi skal passe på ikke at lade os rive med af påstande om all-round intelligente robotters magtovertagelse. Dog er der den sandhed i det, at selv om vi lige nu tilpassede vores undervisningssystem til fremtidens behov, så vil der stadig være 25 års leveringstid på kandidater, der kan det, vi måske får brug for om 25 år. På det punkt er vi ikke i stand til at omstille os hurtigt nok,” afgør professor Anders Kofoed-Petersen fra Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens.

Henrik Schärfe, der leder Center for Computermedieret Erkendelse på Aalborg Universitet og blev verdenskendt for en nøjagtig robotkopi af sig selv, mener, at vi kun vil opfatte AI som en trussel så længe, vi står i begreb med at ødelægge kloden. ”Det er det bedste argument, en kunstig intelligens vil have, for at udrydde os, og derfor er det nok ikke så meget AI i sig selv, vi frygter, som konsekvenserne af vores egen opførsel,” pointerer han. Så i stedet for at grue for, at kunstig intelligens måske vil nå frem til, at kloden er bedst tjent uden os, bør vi måske opføre os på en måde, så kloden slet ikke vil kunne undvære os.


TAGS
Cloud
linksys
Wi-Fi

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S