Home » Hvad skal du vide før du starter en webshop
Hvad skal du vide før du starter en webshop

Hvad skal du vide før du starter en webshop

Share

Hvis du driver en virksomhed, har startet et firma eller har en form for service eller en række produkter, du vil promovere eller sælge, er det uhyre vigtigt at være synlig online. Derfor burde enhver forretning have en god webshop, hvor kunder og forretningspartnere let og hurtigt kan danne sig et overblik over, hvad du tilbyder.

Det kan dog være kompliceret at starte en webshop og sætte den op, så den får mest muligt succes, hvis ikke du har erfaring med onlinehandel. Der skal nemlig både være styr på koncepter, design, software og tekster. Der findes heldigvis en række gode guides og tips til, hvad du skal huske på, når du starter en webshop, samt hvad du helst skal prøve at undgå. Læs videre for at få inspiration og gode råd til, hvad du skal vide, før du starter en webshop.

Hav en god plan og et koncept

Noget af det vigtigste at have styr på, før du starter din webshop, er det overordnede koncept og ideen bag både produkterne eller servicen, og i forlængelse også webshoppen layout og formål. Prøv derfor at danne dig en idé om, hvad du gerne vil have i en webshop. Uden et solidt koncept og en god idé kan webshoppen nemlig hurtigt falde til jorden og ikke signalere lige netop dét, du ønsker, ramme den målgruppe, du vil, eller fremvise dine produkter ordentligt.

For at kunne skabe konceptet er det også en god idé at sætte sig grundigt ind i de basale elementer, der ligger bag at starte webshop såsom de forskellige elementer og faser af planlægningen, valg af software og programmer og brand-udvikling. Alt dette kan du finde hjælp til hos Hjemmesidebygger. Når du har et solidt fundament, bliver konceptudviklingen mindre kompliceret og oplevelsen mere overskuelig, og så kan du udvikle og starte din webshop bedst muligt.

Tænk over webshoppens design

Ud over produkterne i sig er webshoppens design utrolig vigtigt. En webshop skal kunne fremvise og promovere produkter og services, men den skal også være let og intuitiv at bruge, så forbrugere kan navigere i den og shoppe uden problemer. I et forsøg på at skabe et flot og innovativt design kan brugervenligheden nogle gange risikere at blive nedprioriteret, hvilket i værste fald kan resultere i færre salg. For eksempel burde webshoppen opdeles som sektioner med produktinformation, kurv og vejen til betaling og indtastning af vigtige oplysninger simpelt designet og gennemskueligt. Det kan blandt andet gøres ved brug af kontrastfarver, der gør det klart, hvor der skal trykkes for at komme videre, samt hvor mange trin der skal gennemføres.
For at skabe en god brugeroplevelse og generel vækst i virksomheden skal der derfor gerne være et simpelt flow i webshoppen, der leder kunder gennem siden, giver dem de informationer, de har brug for, behandler og navigerer data forsvarligt og munder ud i salg og vækst.

Klar kommunikation

I forlængelse af vigtigheden af design og brugervenlighed skal du også, når du starter din webshop, have fokus på klar kommunikation. Det er specielt vigtigt at kommunikere så tydeligt som muligt, og med så få muligheder for misforståelser og misvisende information som muligt, når det gælder information og produkter og basisinfo som kontaktinformation, forsendelse og returinformation. Hvis du for eksempel sælger varer som møbler, der har bestemte og bevidst mål og dimensioner, er det vigtigt, at de står skrevet klart og tydeligt, så kunder hurtigt kan afgøre, hvorvidt produkterne opfylder deres krav. Det samme gælder information og forsendelse.

På enhver webshop burde der tydeligt stå prisen på forsendelse, leveringstiden, og hvordan kunder kan sende eventuelle varer retur. Hvis de helt basale informationer står som og hvor de skal, vil det spare dig og din virksomhed både tid og problemer i det lange løb. Sørg dog stadig for, at kontaktinformationen er i orden, så du kan yde god og klar kundeservice, hvis der skulle være spørgsmål eller problemer med produkter eller forsendelse.

Lad produkterne være i fokus

Til slut er det også vigtigt at nævne, at produkterne altid burde være i fokus på en webshop. Selvom der skal bruges tid på designet og udseendet, og lægges energi i at udtænke et koncept og udvikle en idé, så skal produkter i sidste ende fremhæves så godt som muligt. Det betyder for eksempel, at design og layout helst ikke må trække fokus væk fra produkterne, men i stedet burde komplimentere dem. Når du starter din webshop skal du derfor også skaffe gode, klare og vellignende billeder af dine produkter, eller, hvis dit firma yder en anden service, god beskrivelser af de services.

På den måde kan kunder hurtigt og nemt finde lige netop de produkter, de leder efter, uden at skulle på jagt i webshoppen og uden at blive ledt ind på forskellige sider og videre gennem forvirrende links. Lad produkterne tale for sig selv og være i fokus, når siden loades.


DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S