Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Lenovo-interview: "Bæredygtigheden betyder lige så meget som prisen"

For et par år siden var de vigtigste parametre pris og specs. Nu er bæredygtighed blevet det tredje parameter. Hvis ikke du er med på alle tre parametre har du en udfordring, fortæller Stefan Brechling Larsen, som er global ansvarlig for Lenovos klimaservices.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

"Vi har gjort det i lang tid - Lenovo, men også it-branchen generelt. Refurbished startede for mere end ti år siden, men der er især sat skub i udviklingen det seneste halvandet års tid," fortæller Stefan Brechling Larsen, global ansvarlig for Lenovos klimaservices, som AOD PRO fik en snak med i sidste uge.

Stefan Brechling Larsen, global ansvarlig for Lenovos klimaservices Stefan Brechling Larsen, global ansvarlig for Lenovos klimaservices,

"Lenovo er verdens største pc-producent. Når vi gør en ændring på bæredygtighed betyder det noget. Det er blevet meget håndgribeligt. Der er mål der skal nås. Hvis vi, eller en hvilken som helst anden virksomhed, eksempelvis lover en reduktion på 20 procent inden 2030, så er det ret nemt at forholde sig til. Der er noget at holde os, og resten af branchen, op på. Der er noget der skal bevises. Der er ingen vej udenom."

En lille bid ad gangen

Produkterne er én side af sagen. Her finder Lenovo løbende nye måder at reducere miljøbelastningen.

"De nye Thinkpad Z13 og Z16 består af 75 procent genbrugt aluminium og har en finish der ligner læder, men i virkeligheden er vegansk læder. Indpakningen er 100 procent genbrug. Der er anvendt bambus i stedet for almindeligt træ, hvilket udleder mindre Co2. Samtidig producerer vi ved lavere temperaturer, hvilket også er med til at reducere udledningen.

På en strømadapter til Z13/Z16 bruger vi 90 procent genbrugt pcc. Den plastiktape vi tidligere havde om vores kasse er vi stort set gået væk fra. Vi bruger selvlukkende kasser. På den måde sparer hele tiden ting væk, som før var skyld i miljøbelastning," fortæller Stefan.

Et længere liv

Jo længere tid et produkt er i drift, jo mindre miljøbelastning er der på affald og produktion. Lenovo gør derfor flere tiltag for at strække levetiden så langt som muligt.

"Vi sætter os ned sammen med kunderne og laver en life time assesment på produkterne. Ser på hvordan vi kan hjælpe kunderne, ikke kun på indkøb af produkterne, men også med at give produkterne et second life.

Hvordan det second life skal være, kommer så an på hvad kunden vil, og hvad kunden skal bruge maskinen til. Det kan også være at donere maskinen til godgørende formål," siger Stefan.

Bæredygtighed gør virksomheden attraktiv

Produkterne er dog, ifølge Stefan Brechling Larsen, kun en brøkdel af den samlede klimaregning på en pc. Der er rigtig mange aspekter, der spiller ind, og helt afgørende at er et konstruktivt samarbejde mellem producent og kunde.

"Producenterne spiller en vigtig rolle, men det er mindst lige så vigtigt, at kunderne er indstillet på grøn omstilling.

Vi er langt i norden, men ikke alle virksomheder er lige langt. Alle er startet rejsen, men nogle er længere end andre. Kunderne er ikke altid parate til den optimale grønne omstilling. Man kan ikke bare gøre det fra den ene dag til den anden.

Den grønne omstilling er et afgørende budskab i dag. Der er en helt ny trend i markedet. Mange medarbejdere ser på hvor virksomheden er på den grønne omstilling og vælger arbejdsplads med det som et vigtigt kriterie.

Vi arbejder sammen med kunderne om at brede budskabet om deres grønne omstilling ud. Virksomhederne vil gøre sig bemærket med eksempelvis hvilken transportform de har valgt, og hvilke konkrete klimabesparelser de har gjort - "med den her løsning gør vi den her besparelse osv." Det er afgørende for langt de fleste kunder at gøre noget pro-aktivt.

Virksomhederne vil gerne kunne bevise overfor medarbejdere og investorer, at de initiativer de gør, virker.

Det er blandt andet her, vi kan hjælpe. Vi viser kunderne hvor effekten er."

God rådgivning er afgørende

"God rådgivning er det springende punkt lige nu. Det er blevet en fast forventning, at man gør hvad man kan på hardware, men for os handler det mindst lige så meget om, hvordan vi kan rådgive vores kunder mod at gøre de rigtige tiltag.

Der er åbenhed hos vores kunder til at gøre tingene en lille smule anderledes end tidligere. Åbenhed for, at der er andre måder at gøre tingene på der kan drive den grønne omstilling hurtigere.

For et par år siden var de vigtigste parametre pris og specs – nu er bæredygtighed blevet det tredje parameter – hvis ikke du er med på alle tre parametre har du en udfordring. Det har fået enorm vægt. Det der ligger i det parameter er i høj grad at rådgive ordentligt.

Det tætte samarbejde udløser de optimale grønne løsninger," slutter Stefan Brechling Larsen.