Home » Andet » Lav selv pixelkunst i retrostil
Lav selv pixelkunst i retrostil

Lav selv pixelkunst i retrostil

Share

laver spilfigurer som i 1980’erne

Når vi taler om retrospil, tænker vi på pixelerede titler på konsoller som NES. Spil som Bomberman og Kid Icarus virkede inden for 1980’er-teknologiens grænser, men de leverede timevis af sjov og mindeværdige figurer.

Denne stil gled i baggrunden i takt med udviklingen af stærkere konsoller og 3D-grafik, men den har fået en renæssance i indiespil som Savant: Ascent. Billederne bliver stadig tegnet pixel for pixel med en begrænset palet, men de er glattere takket være bedre shading og de nedtonede nuancer, som man ikke havde i firserne.

En af de mest populære former for pixelkunst finder man i rollebaserede spil, der bygger på et isometrisk gitter. Vi vil her lave en figur (eller sprite) til sådan et spil.

Rejs tilbage i spilhistorien med den gratis billed-editor GIMP

1 Forbered dit kanvas

Download og installer GIMP, og opret så et nyt billede. En kanvasstørrelse på 100 x 100 er rigeligt – større stykker pixelkunst er imponerende, men der går uger med at få dem færdige. Vælg Pencil-værktøjet. Det plus Fill og Zoom er tilstrækkeligt. Vi skal ændre nogle indstillinger, så vi kan tegne individuelle pixels.

[pt id=’2033328′ size=’large’ link=’file’]

 

Når Pencil er valgt, klikker du ‘Brush Type’ og vælger ‘1 pixel’. Skift størrelse til 1, og slå dynamics fra. Fravælg Apply Jitter og Smooth Stroke. Du kan gemme indstillingen ved at klikke på det blå diskette-ikon i værktøjskassen. Klik på ‘New Tool Preset’’, find på et godt navn, for eksempel ‘Pixelkunst’, og gem ved at kikke på diskette-ikonet.

[pt id=’2033329′ size=’large’ link=’file’]

 

Brug Zoom-værktøjet til at se nærmere på dit billede (omkring 550 procent bør være fint, men det afhænger af skærmens opløsning). Du skal kunne se og manipulere hver pixel med lethed. Husk at zoome ud regelmæssigt under arbejdet for at tjekke, at dit værk ser godt ud i fuld størrelse.

[pt id=’2033330′ size=’large’ link=’file’]

 

Vi skal bruge skygger og højlys omhyggeligt, hvis vi skal sikre, at vores pixelkunstfigur ser tredimensional ud. Vælg redskabet Bucket Fill, og giv hele billedet en lysegrå kulør. Denne neutrale baggrundsnuance gør det nemmere at vurdere, hvor klare højlysene bør være, og hvor mørke skyggerne skal gøres.

[pt id=’2033331′ size=’large’ link=’file’]

 

Nu skal vi oprette et isometrisk gitter som guide. Opret et nyt lag, og kald det ‘Gitter’. Aktiver blyantværktøjet, og vælg en anden nuance af gråt. Klik nu på den øverste venstre pixel i billedet. Hold [Shift] nede, og flyt musmarkøren over i højre side. Når koordinaterne nederst til venstre viser ‘99 49’, klikker du og tegner en linje.

[pt id=’2033332′ size=’large’ link=’file’]

 

Klik [Ctrl] + [C] for at kopiere linjen og [Ctrl] + [V] for at indsætte den. Vælg så Move-redskabet, og flyt den kopierede linje lidt ned under originalen. Fravælg linjen ved at klikke på baggrunden, og kopier og indsæt derefter begge linjer. Gentag processen, indtil billedet er fyldt med diagonale linjer med ensartede mellemrum.

[pt id=’2033333′ size=’large’ link=’file’]

 

Nu skal du kopiere og indsætte alle de diagonale linjer, men du skal ikke fravælge dem. I stedet klikker du ‘Tools > Transform tools > Flip’. Vend de kopierede linjer ved at klikke én gang et sted i billedet. Nu har du et isometrisk gitter. Eftersom det har sit eget lag, kan du nemt slette det, når du er færdig.

[pt id=’2033334′ size=’large’ link=’file’]

 

Opret et nyt lag, og kald det ‘Pixelkunst’. Næste skridt er i høj grad op til dig selv, men her vil vi tegne et edderkoppelignende væsen, der kan agere fjende i et spil. Husk at bruge gitteret som guide til at få det rette perspektiv, og lad være med at bruge andre redskaber end dine skræddersyede Pencil og Bucket Fill.

[pt id=’2033335′ size=’large’ link=’file’]

 

Begynd med at bladre i kunstnerens grundbog, og start med noget enkelt. Du behøver ikke placere hver pixel perfekt fra begyndelsen, læg blot ud med en grov skitse. Det er meget nemt at redigere og forfine undervejs. Husk blot at bruge det isometriske gitter som rettesnor, og husk altid, at din figur skal være tredimensional.

[pt id=’2033336′ size=’large’ link=’file’]

 

Når du har en rå skitse, kan du prøve at udfylde hver sektion med en farve for sig. Det gør dem nemmere at genkende. Dernæst kan du vælge, hvor lyskilden er, og begynde at tilføje skygger og højlys. Du kan lege, som du vil; her har vi ladet edderkoppens ben vende indad for at få den til at se mere skræmmende ud.

[pt id=’2033337′ size=’large’ link=’file’]

 

Prøv at give indtryk af forskellige mønstre i stedet for at gøre figuren ensartet glat. Her har vi sat os for at give vores edderkop noget pels på hovedet, idet vi har brugt ‘strokes’ af forskellige skygger, der gør det ud for behårede dele. Zoom hyppigt ud for at tjekke, om dine tekstureffekter virker, når man iagttager dem ved 100 procent.

[pt id=’2033338′ size=’large’ link=’file’]

 

Tidlige videospil krævede grafik, der brugte så få farver som muligt. Man kunne komme uden om denne begrænsning ved hjælp af dithering, et skakbræt af lyse og mørke pixels, der tilsammen fremstår som en enkelt mellemtonefarve. Prøv det! Man kan opnå en interessant tekstur, hvis de to farver er helt forskellige.

[pt id=’2033339′ size=’large’ link=’file’]

 

Når du er tilfreds, klikker du på lagene Grid og Background i paletten til højre og sletter dem. Klik nu ‘File > Export As’. Vi vil beholde vores gennemsigtige baggrund, og derfor skal vi gemme den i png- eller gif-format. Undgå at vælge jpg; dette format understøtter ikke transparens, og komprimeringen vil gøre alting uskarpt.

[pt id=’2033340′ size=’large’ link=’file’]

 

Vælg en filtype fra listen, og giv den et navn. I den næste dialogboks fraklikker du ‘Save Background Colour’ og ‘Save colour values from transparent pixels’, hvorefter du klikker ‘Export’. Din færdige pixelkunst bliver nu gemt med en gennemsigtig baggrund, klar til brug i et spil, som ikon på skrivebordet eller på en webside.

[pt id=’2033341′ size=’large’ link=’file’]

 

En af de nemmeste måder at bruge pixelkunst på består i at konvertere den til en Ico-fil og lade den erstatte et af programikonerne på skrivebordet. Det kan man gøre ved hjælp af websitet ConvertICO. Find blot png- eller gif-filen på din computer, og klik derefter på ‘Go’-knappen. Så bliver den straks konverteret.

[pt id=’2033342′ size=’large’ link=’file’]

 

Du ser et eksempel på dit ikon på sidens højre side. Klik på den største pil, og download ikonet til et passende sted på din computer. Gå nu til dit Windows-skrivebord, højreklik på et ikon, og vælg ‘Egenskaber’. Klik ‘Skift ikon’, gå til din nylavede Ico-fil, og klik ‘OK’. Klik ‘Anvend’, og så er du færdig.

[pt id=’2033343′ size=’large’ link=’file’]

 

Det kræver tid og øvelse at lave god pixelkunst, men der findes en masse onlinemiljøer, hvor man kan søge råd om igangværende projekter og vise sit færdige værk i håb om at modtage konstruktiv feedback. Et af de mest respekterede er Pixel Joint.

[pt id=’2033344′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Hos Pixel Joint (www.pixeljoint.com) kan man dele sin pixelkunst finde inspiration og bede om feedback der kan forbedre ens eget arbejde.”‘]

Hos Pixel Joint (www.pixeljoint.com) kan man dele sin pixelkunst, finde inspiration og bede om feedback, der kan forbedre ens eget arbejde.

På dette site kan man fremvise sine værker, og sitets ejere opslår ugentlige udfordringer, der kan inspirere kunstnerne. Sitets brugere stemmer hver uge på deres foretrukne opslag, og de tre øverst placerede modtager en pris for deres indsats. Der er også interviews med pixelkunstnere, som giver indblik i deres arbejdsproces, og en række praktiske guider.

Et andet glimrende sted at søge råd og inspiration er DeviantArt – et kolossalt kunstsite, der er en blanding af kunstgalleri og socialt netværk.

Det er glimrende, hvis man vil nå videre ud med sin kunst. Hvis du vil besøge sitets pixelkunstgalleri, skal du besøge www.deviantart.com/digitalart/pixelart. Brug menuen til venstre for at vælge forskellige kategorier, herunder figurer, genstande og scener.

Du vil også støde på grupper, der helliger sig arbejdet med stilbegrebet. En af dem er http://pixel-artists.deviantart.com, hvor medlemmerne kan dele deres arbejde og udveksle råd. Alle kan få en gratis konto hos DeviantArt, og man kan få yderligere funktioner mod at betale en abonnementspris.

Uanset hvilket miljø du tilslutter dig, skal du huske aldrig at dele illustrationer, der er oprettet ved hjælp af redskaber som Blur, Airbush og Gradient, og du skal altid gemme dit værk i png- eller gif-format. Hvis du vil dele din pixelkunst i et forum, skal du uploade den til et billedhosting-site såsom Imgur og placere kodesekvensen under overskriften ‘BBCode’ i dit opslag.

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Projektets mål

[/themepacific_accordion_section] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Toptip

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
Guide
gør det selv
pixel
Tips og trick

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S