Home » Sikkerhed » Læs servicevilkårene, inden du klikker ’Ja’
Læs servicevilkårene, inden du klikker ’Ja’

Læs servicevilkårene, inden du klikker ’Ja’

Share

Googles uofficielle motto “Don’t be evil” er kommet på en hård prøve, efter at søgegiganten lancerede sin opbevaringstjeneste Google Drev. Er du klar til at opgive alle dine ophavsmæssige rettigheder i bytte for 5 gigabyte gratis diskplads?

Den 24. april i år lancerede Google sin nye cloudtjeneste, Google Drev, der tilbyder 5 gigabyte gratis diskplads til dokumenter og filer i skyen. Konkurrencen i markedet for cloudtjenester er stor, og derfor var min første tanke, at Google-folkene måtte have et eller andet helt særligt, der adskiller deres tilbud fra konkurrenternes. Det er også tilfældet. Det, der er så særligt ved Google Drev, er ikke så meget de features, produktet tilbyder, som de servicevilkår, man er nødt til at acceptere, før man kan tage den gratis lagerplads i brug:

»Når du uploader eller på anden måde indsender indhold til vores Tjenester, giver du Google (og vores samarbejdspartnere) en verdensomspændende licens til at bruge, hoste, lagre, gengive, ændre, skabe afledte værker (for eksempel ved oversættelser, tilpasninger eller andre ændringer, som vi foretager, så dit indhold fungerer bedre sammen med vores Tjenester), kommunikere, udgive, offentligt udføre, vise og distribuere sådant indhold.«

Brug lige et sekund på at fordøje den sætning, og lad mig så tilføje, hvad internetgiganten yderligere specificerer i sine vilkår:

»De rettigheder, som gives af dig i denne licens, er kun til begrænset formål med drift, promovering og forbedring af vores Tjenester og til at udvikle nye tjenester« (fremhævelserne er mine egne).

Se også:  10 gode råd: Kom sikkert igennem januarudsalget

Og afsnittet slutter med en fin lille krølle på halen:
»Denne licens er stadig gældende, selvom du holder op med at bruge vores Tjenester.«

Sammenlign det med servicevilkårene for lignende tjenester – for eksempel Trend Micros SafeSync, hvor det specificeres, at vi intet ejerskab har over dine filers rettigheder – og så vil du nok forstå, at Googles vilkår er lidt bekymrende.

De ved, hvem du er

For nylig sammenlagde Google politikkerne for sine forskellige tjenester. Den privatlivspolitik, der gælder for dem alle inklusive dit nye Google Drev, siger:
»Vi kombinerer muligvis personlige oplysninger fra én tjeneste med oplysninger fra andre Google-tjenester, herunder personlige oplysninger.«
Med andre ord: Vi ved, hvad du foretager dig, hvor du er, og hvem dine venner er. Og vi må kombinere og analysere de oplysninger, vi har om dig, lige så tosset vi vil.

Don’t be evil

Jeg er overbevist om, at dette vedvarende og verdensomspændende ejerskab over dine data samt retten til at bruge dem i forbindelse med promovering, forbedring og udvikling af nye tjenester blot er resultatet af nogle overforsigtige juristers anstrengelser for at undgå fremtidige sagsanlæg. Og det er nok ikke et forsøg på at gå imod firmaets uofficielle motto ”Don’t be evil”.

Se også:  Pas pas når du køber julegaver på nettet - her er 5 gode sikkerhedsråd

Hvorom alting er: Når så mange af os er villige til at afgive vores ophavsmæssige rettigheder til Google, er det nok en ret stærk indikator for, at alt for få af os rent faktisk læser vilkårene for at bruge de tjenester, vi anvender. Derfor: Inden du klikker ’Ja’ til servicevilkårene på en ny internettjeneste, bør du undersøge og overveje følgende.

* Hvilke informationer vil blive indsamlet, og hvordan bliver de brugt?

* Hvorledes bliver mine informationer opbevaret, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger beskytter dem?

* Hvor længe vil mine informationer blive opbevaret, og blive de delt med andre?

* Hvordan kan jeg komme i kontakt med virksomheden, der driver tjenesten?

* Hvis den tjeneste, du ser på, ikke tilbyder nogen privatlivsbeskyttelse, eller hvis du føler dig utryg ved indholdet, så bliv væk.

Som en sidste ting skal du huske på, at langt de fleste virksomheder forbeholder sig retten til at ændre vilkårene på et hvilket som helst tidspunkt, så hvis du modtager en e-mail med besked om ændringer, så lad være med bare at smide den i papirkurven – den kan have stor betydning for dit privatliv.

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Rik Ferguson

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
internet-handel
webshopping

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S