Home » Transport » Elektriske transportmidler [STORTEST]: Lad strømmen hjælpe dig på vej
Elektriske transportmidler [STORTEST]: Lad strømmen hjælpe dig på vej

Elektriske transportmidler [STORTEST]: Lad strømmen hjælpe dig på vej

Share

El er vejen frem. De bløde trafikanter bliver i stigende grad “elektrificeret” ved hjælp af nye transportmidler, der ikke bare supplerer rugbrødsmotoren med elektrisk energi, men også tilfører nye smarte funktioner

D et er ikke kun bilerne, der bliver elektriske. Trafikanter-ne på cykelstien får i stigen-de grad hjælp af eldrevne motorer til at komme frem. Ikke kun i form af elcykler.

Også løbehjul, skateboards og andre typer køretøjer bliver forsynet med elmotor, mens helt nye typer transportmidler dukker frem.
I 2018 er de fleste blevet lovlige på offentlig vej. Vi benyttede derfor anledningen til at kigge nærmere på fire elektriske køretøjer af forskellig art.

Cykel med Gashåndtag

Mate.bike har fået en del opmærksomhed. I første omgang fordi det var den største danske crowdfunding-succes nogensinde. Efterfølgende fordi DR valgte at gå i kødet på stifterne grundet tvivlsom markedsføring og kundeservice. Intet af dette er noget, vi tager stilling til her. Kun vores erfaring med cyklen i den uge, hvor vi testede den, danner grundlag for bedømmelsen.

Vi brugte cyklen, som vi bruger vores almindelige cykel i dagligdagen – som vores primære transportmiddel rundt i København, frem og tilbage mellem arbejde, plus diverse andre små ærinder rundt i byen.

Se også:  Segway har skabt en elektrisk motocross-cykel med hidsig motor

Der er tale om en ret robust cykel af “skibstypen”, som kan foldes sammen. Det er en fordel, hvis du vil tage den med i bilen eller på båden. De små hjul gør dog, at den er tungere at træde end en almindelig cykel.

Så længe du bruger den indbyggede elmotor er det imidlertid ikke noget, du skal bekymre dig om.

Der er fem grader af assistance at vælge imellem. Sætter du cyklen i den højeste, skal du stort set ikke træde i pedalerne, før cyklen suser derudaf. Mate.bike har endda også et “gashåndtag”. Når du holder det nede, kører den helt af sig selv.

Du kan selv sætte en maksimalhastighed, så den eksempelvis højst hjælper dig op til de 25 km/t., som er tilladt på danske cykelstier. Sætter du ikke et maks., kan den ramme cirka 32 km/t., hvilket er over det tilladte i EU i skrivende stund.

Batteriet skal selvsagt oplades engang imellem. Det gør du ved enten at tage det ud eller ved at sætte opladerstikket direkte i cyklen. En fuld opladning tager cirka fire timer. Batteriet holdt turen frem og tilbage mellem jobbet, så var det stort set tomt. Dog skal det siges, at dette var i årets absolut koldeste uge, med temperaturer under minus 10 grader, hvilket ikke er optimalt for batteriet.

Se også:  Elektrisk transport til den magelige - Segway har skabt en lænestol på hjul

Løber batteriet tør, er det muligt at bruge cyklen som en almindelig gammeldags cykel. Der er syv gear samt håndbremser til for- og baghjul. Cykeldelene er generelt af høj kvalitet. Ud over lidt piven fra bremserne oplevede vi ingen problemer under testen (dog skal det siges, at vi parkerede indendørs hele ugen).

Du kan oplade din smartphone via cyklens batteri, hvis du sætter den i det indbyggede USB-stik. Et simpelt display på styret gør det muligt at vælge graden af assistance samt se oplysninger som hastighed, tilbagelagte kilometer m.m.

Der findes også en app til Mate.bike, og der har tidligere været indbygget gps, men denne funktionalitet er droppet for tiden, da der har været problemer med delene.

På sin vis er Mate.bike således stadig et “work-in-progress”. Den fikse elcykel er dog nået så langt i udviklingen nu, at man snildt kan hoppe på. Og når først man har gjort det, er det faktisk svært at hoppe af igen.

TAGS
Mate.bike
ninebot
segway
transport

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S