Home » Guide » Lad din app-idé blive til virkelighed
Lad din app-idé blive til virkelighed

Lad din app-idé blive til virkelighed

Share

Du har måske masser af idéer til apps, men har ikke helt styr på kodning og design. På nettet er der heldigvis fine værktøjer, så du alligevel kan udfolde din kreativitet og måske tjene en god skilling på din app

Du behøver hverken være ekspert i Unity, uddannet datalog eller rutineret bruger af Photoshop, hvis du drømmer om at lancere din egen app – og måske oven i købet tjene nogle penge på den. Du har måske idéen til en app, der bare venter på at blive udgivet til smartphones og tablets verden over, men du kommer ikke i gang, for kløften er bred, og springet til den anden side føles urealistisk.
Før du vover din dyrebare fritid og formue på aftenkurser i programmering indenfor iOS,

Android eller Windows Phone, kunne du med fordel undersøge mulighederne på nettet. Her findes et væld af programmeringskurser til lave og høje priser. Her findes også open source-programmer, der kan hjælpe dig med at udvikle din app fra bunden. Disse programmer vender vi tilbage til. Først handler det kort om dit koncept og din målgruppe.

Tænk forretning fra dag et

Markedet for apps er tætbefolket. Ligegyldigt om du vil udgive din app på Google Play eller App Store, kan du være sikker på, at der findes mere end 800.000 apps, du vil være i konkurrence med. Derfor er det vigtigt, at du er skarp i din udvikling, så netop din app bliver et produkt, som folk vil tage til sig.

Medmindre du vil være hobby-udvikler, som udgiver apps kvit og frit uden et kommercielt øjemed, kunne det være klogt at udarbej-de en forretningsstrategi. En forretning uden en strategi er den fulde styrmand bag roret uden sans for kurs. Derfor: Gør dig som minimum overvejelser om, hvem dine potentielle kunder vil være, hvordan konceptet ser ud, løbende tests af appen og markedsføring.

Hvem skal købe din app?

Definer din målgruppe. Er brugerne eksempelvis mænd i alderen 25-50 år? Hvad er deres uddannelsesniveau? Pendler de dagligt?

Det er vigtigt at kende sine brugere, så du ved, hvad de vil bruge penge på. Dermed kan du skræddersy din app til deres smag og behov. Derfor er det ikke tilstrækkeligt med en målgruppe, der blot hedder ”forbrugere med penge” – det er alt for bredt. Hvad hjælper det at have verdens bedste idé, hvis du er den eneste, der synes det?

Du har en idé om, hvordan din app skal se ud. Du har defineret din målgruppe. Nu er det på tide at forvandle din idé til et koncept, der kan bringes ud i livet. Kig på andre lignende apps på markedet for at se, hvad de har gjort rigtigt og forkert.

Det hjælper at tegne de enkelte funktioner i en skitse, så du kan forstå, hvordan GUI’en – brugerfladen – skal se ud i forhold til bag-grund og ikoner. Skitser giver dig med andre ord et overblik, så du kan identificere mangler i designet, eller hvilke funktioner der skal spille sammen med hinanden.

Hvad siger publikum?

Før du går i gang med udviklingen, bør du teste konceptet i en fokusgruppe. En fokusgruppe er en samling mennesker, du inviterer til at kritisere dit koncept. Du kan fremlægge dine skitser og fortælle om den oplevelse, som din app skal give bruge-ren. Fokusgruppen kan bestå af fem-ni mennesker indenfor den ønskede målgruppe, som giver dig en ærlig mening om det, de bliver præsenteret for.

Tilbagemeldingerne er vigtige for at få succes, da fokusgruppen kan fortælle dig, hvad du skal gøre bedre. Dermed kan du tilpasse konceptet til din målgruppe.

Fokusgruppeundersøgelser er mindst lige så vigtige, når du senere hen er kommet i gang og er i gang med udviklingen. Også her skal du finde ud af, om du er på rette kurs, eller om der skal rettes lidt til.

Når din app er færdig og klar til salg, er det en stor dag, hvor øjet nærmest er klistret til den side, hvorfra dit produkt kan downloades. Men hvor er alle brugerne? De henter jo ikke appen i lige så stor stil som forventet.

Nej, for de har travlt med at browse rundt blandt de mere end 800.000 øvrige apps i butikken. Derfor er det ligeså vigtigt at tænke på, hvordan du kommer ud over rampen med din app, som det er at udvikle et godt produkt. Markedsføring er strengt nødvendigt – så er det sagt.

Se også:  Guide: Ryd op på pc’en med Lagerassistent

I gang med det tekniske

Som Alt om DATA-læser er det måske mest selve udviklingen af appen, der interesserer dig mest. Derfor er det en god idé at alliere sig med venner eller professionelle, som ved noget om målgrupper og markedsføring. Så kan du koncentrere dig om det, som du nok synes, er det sjoveste.

Men hvordan kommer du i gang med udviklingsarbejdet, eftersom du har intet eller begrænset kendskab til kodning af apps, og du ikke kan trække på eventuel viden om kodning af andre applikationer?

Løsningen er at gøre brug af de mange templates, designværktøjer og eksisterende kode-stumper, som kan hjælpe dig. Ligesom WordPress gør det nemt at designe blogs og hjemmesider, findes der templates til apps. Bruger du open source-værktøjer, er disse ofte gratis til hobbybrug. Dermed kan du helt uden at lægge penge ud fra dag et prøve kræfterne af med redskaberne. Men vær opmærksom på at open source ikke kun betyder, at du kan nyde godt af andres arbejde. Andre kan også nyde godt af dit arbejde.

Generelt ligner mange af hjemmesiderne med udviklingsredskaber hinanden. Det er ligesom med Joomla og WordPress: Du får byg-gematerialer og redskaber til at designe og udvikle applikationen. Du får fleksible ressourcer at arbejde med i forhold til dit design.

Læs videre i artiklen, hvor vi gennemgår tre af de mest populære app-værktøjer – og bedømmer deres gode og svage sider.

Gode funktioner og nem i brug

LiveCode er redskabet, hvis du hurtigt vil i gang med udviklingen af apps, men ikke kender noget til kodning. LiveCode giver dig interfaceværktøjer, et forståeligt kodesprog samt en udførlig vejledning i, hvordan du bygger brugerinterface og programmerer.

Det smarte ved LiveCode er, at kodesproget er engelsk. Dermed slipper du for komplekse koder, du først skal lære. Når du skriver en linje med kode, kan den være så simpel som ”on mouseUp sort list by numbers end mouseUp”.

[pt id=’2028060′ size=’large’ link=’file’]

 

Så har du programmeret, at knappen skal sortere din ønskeseddel i numerisk rækkefølge ved et tryk – og du kan straks afprøve funktionen.

En anden fordel ved LiveCode er nemlig, at du arbejder på din app i realtime – deraf navnet på tjenesten. Du slipper for at lave et build for at se, om appen fungerer i praksis. Du kan til hver en tid vælge at afprøve dine features og funktioner. Skift til run mode, og du kan teste for fejl i den skrevne kode omgående.

Brugerinterface behøver du ikke at designe fra bunden. LiveCode tilbyder templates og en bred palette af grafiske halvfabrikata, du kan sammensætte i din applikation. Et simpelt drag and drop-system gør, at du kan indsætte forskellige knapper og menubarer i den valgte skabelon, hvorefter koden kan tildeles. Ønsker du at indsætte eget design, billeder, videoer eller links til nettet, er det også muligt. Til forskel fra mange andre lignende redskaber er LiveCode ikke så låst i sine templates, da du kan ændre på design, lege med tekstur og farver efter smag og behov.

Når du har et færdigt build, kan du vælge at porte det til alle store platforme såsom Android eller iOS. LiveCode tilpasser appen til det enkelte system, du vælger.

Det er dog ikke lutter fordele. Du kan sagtens bruge LiveCode gratis, men det er open source, hvilket gør, at du har adgang til andres arbejde, design og koder – ligesom alle andre har adgang til dit arbejde. Alt hvad du foretager dig i gratisversionen er ikke omfattet af dine private ophavsrettigheder. Dermed sagt, at du heller ikke kan publicere din app, eftersom den er et open source-produkt.

Du kan vælge at abonnere på LiveCode for 500 dollar om året, hvormed du kan beskytte dine ophavsrettigheder. Du slipper for at dele dit arbejde med andre, og du kan publicere dit færdige produkt.

Du kunne med fordel hente gratisversionen af LiveCode ned for at eksperimentere med redskaberne og få erfaring. Når du føler dig parat, kan du altid tegne et abonnement, så dit arbejde er beskyttet fra dag et.

Se også:  Under ferien: Beskyt dit udstyr i ferielandet

Fakta:

Navn: LiveCode
Platform: iOS, Android, Windows Phone, m.fl.
Pris: Gratis (open source), 500 dollar (for kommercielt brug), 2900 dollar årligt (større, kommercielle udviklingsprojekter)
Fordele: Nemt at bruge
Ulemper: Rettighedsproblem i gratisversionen
Web: www.livecode.com

En tur på øvelsesbanen

Vil du have nem og hurtig erfaring med opbygningen af simple apps, kunne AppsBar være et godt sted at begynde. AppsBar er en hjemmeside med en masse simple tem-plates og redskaber, du kan bruge kvit og frit.

Når du har registreret dig på hjemmesiden, kan du vælge, hvilken kategori eller genre din applikation skal tilhøre. Vælger du eksempelvis madlavning, får du en række templates med baggrunde og farver, som folkene bag AppsBar mener, vil passe til kategorien. De fastlåste templates er også hjemmesidens største svaghed, og det vil du opleve hurtigt i udviklingsforløbet.

[pt id=’2028061′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Du har mulighed for at vælge mellem et væld af prædefinerede apps-skabeloner.”‘]

Du har mulighed for at vælge mellem et væld af prædefinerede apps-skabeloner.

Nok er brugen af AppsBar gratis, men du har ikke synderlig stor handlefrihed. Dermed kan du ikke sætte et personligt præg på appen. Du skal bruge de faste baggrunde, ikoner og designs. Alligevel er AppsBar et godt sted at starte, hvis du er helt grøn indenfor appudvikling – også selv om du ikke laver din første kommercielle app her. Husk på hvordan det var at lave julehjerter og julekort som barn: lidt klip, lidt klister og en masse kulørt karton smækket sammen – et voilà!

Hjemmesiden er meget pædagogisk, og du får god vejledning i, hvordan de simple værktøjer fungerer. Det eneste, du egentlig skal bruge på AppsBar, er tid.

Det er helt gratis at udvikle sine apps, og du får en basal forståelse for, hvordan en applikation kan se ud, og hvordan den skal fungere. At det endelige produkt kommer til at ligne børneklip og klister, betyder vel ikke det helt store i forhold til en basal erfaring med udviklingsarbejde.

Fakta:

Navn: AppsBar
Platform: iOS, Android, Facebook og HTML 5
Pris: Gratis
Fordel: God at øve sig med
Ulempe: Fastlåste templates
Web: www.appsbar.com

For letøvede programmører

Har du kendskab til Joomla, vil du kunne nikke genkendende til Buzztouch, eftersom dette appudviklings-community bygger på mange af de samme principper, som findes i Joomla. Du har en idé til en app, og den kan du udvikle ved hjælp af plugins.

Buzztouch er mere komplekst end LiveCode, eftersom værktøjerne kræver en smule kendskab til arbejde med plugins. Omvendt kan du let hente hjælp og vejledning i det community, du bliver medlem af, når du registrer dig hos Buzztouch. Et fuldgyldigt medlemskab koster i skrivende stund knap 50 dollar om året.

[pt id=’2028062′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Når du først lærer Buzztouch at kende glæder du dig over de mange muligheder. Her hentes et billede ind fra computeren.”‘]

Når du først lærer Buzztouch at kende, glæder du dig over de mange muligheder. Her hentes et billede ind fra computeren.

At arbejde med Buzztouch kan minde om et puslespil, hvor du køber forskellige plugins til det, du mener, vil passe til applikationen. Dine brikker sættes sammen, men til forskel fra et puslespil, kan de indkøbte brikker tilpasses dine behov og visioner. Du starter med at opdele din app i forskellige skærme, hvor du kan tildele forskellige plugins til individuelle funktioner. Ønsker du eksempelvis at have en videoafspiller på en af siderne, kan du købe et videoafspilningsplugin.

Når grundarbejdet er lavet, kan du hente appen ned på din computer sammen med en kildekode, som Buzztouch skriver for dig.

Når projektet er blevet downloadet, kan du åbne det i Xcode (iOS) eller Eclipse (Android), hvor du kører kildekoden igennem sammen med appen. Derefter er projektet klar til finpudsning før lancering.

[pt id=’2028063′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Buzztouch er brugt til at udvikle byen Orlandos iOS-app som blandt andet henviser til Disneyland.”‘]

Buzztouch er brugt til at udvikle byen Orlandos iOS-app, som blandt andet henviser til Disneyland.

Folkene bag Buzztouch er gode til at skabe struktur og overblik over udviklingsprocessen. Der findes lange og udførlige manualer i, hvordan du arbejder med din applikation, hvorfor det tager sin tid at blive helt klog på, hvordan værktøjerne fungerer.

Det er vigtigt at understrege, at Buzztouch er et community, hvor du betaler for at få fuldgyldigt medlemskab – dette er blot entré for at komme ind. Herefter kan du købe plugins, der passer til dit koncept. Priserne strækker sig fra et par dollar og op, men som medlem får du rabat på dine indkøb.

Fakta:

Navn: Buzztouch
Platform: iOS og Android
Pris: Gratis (begrænset medlemskab), 49,99 dollar (fuldt medlemskab)
Fordele: Avanceret
Ulemper: Komplekst
Web: www.buzztouch.com

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Spil er en god idé

[/themepacific_accordion_section] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Værd at kende for app-udviklere

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
apps
Guide

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S