Home » Erhverv » Kunstig intelligens som global forretningsstrategi
Kunstig intelligens som global forretningsstrategi

Kunstig intelligens som global forretningsstrategi

Share

Anvendelsen af kunstig intelligens til kundeservice bliver det alt overskyggende konkurrenceparameter for alle virksomheder – store som små. Det dokumenterer en ny rapport fra TCS, og tendensen blev yderligere understreget på Danmarks første Nordic.AI konference i København for nylig

Mere end hver ottende virksomhed betragter kunstig intelligens som essentiel for deres konkurrencedygtighed og dermed deres overlevelse. Sådan lyder konklusionen i Global Trends Study, en årlig rapport fra it- og konsulentvirksomheden Tata Consultancy Services (TCS), der netop er offentliggjort.

Man har spurgt 835 virksomhedsdirektører fra 13 forskellige industrisektorer i fire verdensdele om deres vurdering af, hvor stor betydning kunstig intelligens har og vil få for deres virksomhed. 84 procent af virksomhederne beskriver kunstig intelligens som værende meget vigtig i både den nuværende og den fremtidige forretning, mens halvdelen af de adspurgte ser kunstig intelligens som en decideret teknologisk game changer.

Samtidig vurderer 32 procent af de adspurgte virksomhedsledere, at kunstig intelligens får den største påvirkning i forretningens servicering af virksomhedens kunder, herunder salg, kundeservice og marketing. Netop sidstnævnte er danskeren Danny Lange fra Unity Technologies særdeles enig i. Han konstaterer således, at alle virksomheder med kunderelationer – og hvilken virksomhed har ikke det – kommer til at forholde sig til brugen af kunstig intelligens.

Dansk AI-orakel styrer spilverdenen

Han talte for nylig på den første Nordic.AI konference i København. Men hvem er nu lige denne Danny Lange? Bosat i USA gennem mere end 25 år har han været ansat i virksomheder som, IBM, Microsoft, Amazon og Uber, hvor han blandt andet har haft jobtitlen Head of Machine Learning. Han bor stadig i USA, og arbejder i dag for en dansk virksomhed, som ingen rigtig kender, men som er absolut markedsledende inden for spilteknologi og snart har flere brugere end Facebook.
Unity Technologies blev stiftet i København i 2004, men er i dag en global virksomhed, hvis Unity Engine har mere end 700 millioner brugere og er blevet downloadet 16 milliarder gange. Dermed er det den mest downloadede spilplatform i appstoren. Samtidig kan nævnes en imponerende markedsandel på 50 procent inden for konsolgames, en markedsandel på 38 procent inden for mobilgames samt en markedsandel på mellem 60 og 65 procent inden for VR-games (virtual reality).

Se også:  HP lancerer computere med kunstig intelligens

Og det er netop disse gigantiske tal, der har gjort det interessant for en mand som Danny Lange at skifte fra de kendte teknologi-giganter til en markedsdominerende, men i princippet ukendt virksomhed, hvis teknologi helt anonymt ligger og bobler nede under selve brugerfladen.

Udfordringen er nemlig, hvorledes Unity Technologies kan optimere oplevelsen for den individuelle spilentusiast i en verden med et globalt kundeunderlag.

Virksomhederne skal med på AI-vognen nu

Ifølge Global Trends Study fra Tata Consultancy Services er det nu, virksomhederne skal sætte handling bag ordene og implementere kunstig intelligens i deres forretning. Ellers risikerer de at ende som taberne blandt konkurrenterne, når først teknologien for alvor får bidt sig fast.

Se også:  Avanceret ansigtsgenkendelse ser hvad du føler

”I dag handler virksomhedernes overlevelse blandt andet om time-to-market og om at kunne yde en personificeret service. Kunderne forventer, at du som virksomhed yder en hurtig og effektiv service, samtidig med at den selvfølgelig er tilpasset dine personlige behov. De bedste løsninger er baseret på kunstig intelligens, som derved bliver et afgørende konkurrenceparameter”, siger Cathie Heming fra TCS Danmark.

Virksomhederne i undersøgelsen kommer fra en række forskellige industrier, herunder bilproducenter, finans, sundhed, industriel produktion samt detail, og de er alle positive i forhold til brugen af kunstig intelligens. Undersøgelsen viser, at kunstig intelligens i dag primært bruges til it-funktioner i 68 procent af virksomhederne.

Ifølge Cathie Heming er det ikke kun store, globale virksomheder, der kan drage nytte af kunstig intelligens. Også mindre virksomheder kan optimere deres forretning markant. Alle virksomheder, der har fokus på løbende optimering af deres forretning, bør overveje brugen af kunstig intelligens, mener hun og er dermed helt på linje med Danny Lange.

Syv ud af ti virksomheder fremhæver endvidere kunstig intelligens som ”essentiel” i forbindelse med cybersikkerhed, da teknologien kan være med til at blokere potentielle hackere. Derudover er der en række andre forretningsområder, som i stigende grad ser fordelene i anvendelse af kunstig intelligens, heriblandt eksempelvis HR og finans.

TAGS
AI
Kunstig intelligens
Nordic.AI
TCS

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S