Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Kunstig intelligens giver mere sikker nethandel

Yourpay er en dansk FinTech-virksomhed, der udfordrer hele den etablerede, finansielle sektor. Blandt andet med kunstig intelligens og et helt nyt koncept til håndtering af kortbetalinger på internettet.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

De fleste af os kender situationen. Vi er ude at rejse og bruger derfor vores Dankort eller kreditkort på en fremmed destination, f.eks. Thailand.

Vi nyder livet på ferien, men lige pludselig er kortet lukket, hvilket betyder, at betalinger bliver afvist. Selvom det er en sikkerhedsforanstaltning grundet de mange svindelnumre med betalings- og kreditkort, er det en meget irriterende situation, når vi ved, der er penge på kontoen.

Som regel er vi nødt til at ringe hjem til bank eller udbyder for at få åbnet kortet igen, men takket være kunstig intelligens kan det være, vi i fremtiden helt kan undgå den slags pinlige situationer.

Yourpay er nemlig en dansk virksomhed, der udfordrer den traditionelle betalingsindustri, og da man både fungerer som betalingsgateway i stil med f.eks. ePay, DIBS samt QuickPay og som kortindløser som f.eks. Nets, har Yourpay mulighed for at give brugeren en bedre oplevelse på rejsen.

Snuser til data på sociale medier

I dag sker sikkerhedslukningen af betalings- eller kreditkortet ofte helt pr. automatik, hvis banken eller kortudbyderen skønner, der er sket en transaktion ud over det normale eller i en verdensdel, hvor der er stor risiko for at blive svindlet. Man kan sagtens være heldig, at gennemføre rejsen uden at opleve en kortlukning, men kan altså også opleve det modsatte.

”Da vi både er betalingsgateway og kortindløser, har vi mulighed for at sammenholde betalings- og kortdata med sociale data. Det vil sige, at vi f.eks. ved hjælp af kunstig intelligens kan snuse til de indlæg, en bruger lægger op på f.eks. Facebook på den åbne del af deres profil.

Hvis vi her finder et billede taget fra en liggestol på en solbeskinnet strand med palmer, er der stor sandsynlighed for, at brugeren rent faktisk ér ude at rejse. Hvis vi til gengæld finder et billede fra en regnvåd eftermiddag hjemme på terrassen, er der stor sandsynlighed for, at transaktionen fra Thailand er falsk”.

Faktabox

For onlinebutikker er det vigtigt, at kunderne nemt kan betale med kort. Men for en lille virksomhed kan det hurtigt blive en besværlig og omkostningsfuld affære, da det kræver både en kortindløser og en gateway, som typisk sælges af to forskellige leverandører.

Det problem oplevede Mathias Gajhede på egen krop, og han besluttede at udvikle en løsning. Løsningen blev Yourpay, der tilbyder både kortindløser og betalingsgateway i en samlet pakke, og som gør det både mere simpelt og billigere at starte en forretning.

Yourpay har gennem de seneste 6 måneder oplevet en vækst i omsætningen på godt 100 procent fra måned til måned, og med kapitaltilførsel fra Vækstfonden er man klar til at accelerere væksten yderligere. I dag har man opnået en solid kundebase i Danmark på mere end 3000 virksomheder som aktivt bruger Yourpay hver måned. 

Nytænkning i en konservativ branche

Det siger Mathias Gajhede, der er administrerende direktør hos Yourpay. Han føjer til, at denne form for tjek både er til fordel for forbrugeren og for de virksomheder med webshops, der jævnligt bliver fuppet.

Kreditkortsvindel kender jo ingen grænser, og kortinformationer handles i bundter på nettet, som vi andre køber bananer i supermarkedet.

”Takket være vores teknologi behøver indehaveren af webshoppen derfor ikke undre sig over, at der indgår en ordre med informationer fra et dansk kreditkort via en IP-adresse i Thailand, hvis vores system har registreret, at kunden rent faktisk befinder sig i landet.

Med vores teknologi udfordrer vi den traditionelle måde at tænke betalingsløsninger på, idet vi tilbyder et koncept baseret på kunstig intelligens, der øger likviditet og sikkerhed i udbetalingerne hos danske virksomheder”, siger Mathias Gajhede videre.

Også unik i international sammenhæng

Denne måde at undgå unødvendig lukning af betalings- og kreditkort er imidlertid ikke det eneste område, hvor Yourpay adskiller sig fra de mere traditionelle aktører i den finansielle branche.

Yourpay hører til i den kategori af opstartsvirksomheder inden for den finansielle sektor, der betegnes FinTech, og selv om der findes andre virksomheder – endda store af slagsen – som f.eks.

Mathias Gajhede har skabt en dansk vækstvirksomhed inden for FinTech, der udfordrer den traditionelle tankegang i den finansielle sektor. Blandt andet ved at benytte kunstig intelligens.

PayPal, der ligeledes fungerer som både betalingsgateway og kortindløser, mente Mathias Gajhede, der var basis for at skabe en lignende dansk løsning, der gør det nemt for andre opstartsvirksomheder at komme i gang med nethandel.

Men når en lille dansk virksomhed som Yourpay skal tage konkurrencen op med de internationale løsningsudbydere, er man nødt til at tænke i disruptive baner.

Ud over den nævnte anvendelse af kunstig intelligens går Yourpay således også ind og piller ved det traditionelle betalingsflow i den finansielle sektor. Derfor udbyder man en løsning, som er unik, også i et internationalt perspektiv.

Nye standarder til nethandel

Det nyeste tiltag er dag til dag-udbetalinger, der øger likviditeten i danske virksomheder. Et alternativ til det komplekse og traditionelt tænkende marked, hvor lange udbetalingstider er standarden. Virksomheder står ofte i en kattepine, hvor de er begrænset af, at omsætningen er bundet i lange udbetalingsperioder.

”Det begrænser virksomhedernes muligheder for at udvikle sig og vækste. Vi vil gerne mindske likviditetspresset forårsaget af det traditionelle marked, så virksomhederne får udbetalt pengene dagen efter, de er tjent og derved får nemmere ved at frigøre likviditet til at øge forretningsgrundlaget”, siger Mathias Gajhede og føjer til at Yourpay har som overordnet målsætning, at tilbyde nye standarder inden for håndtering af betalingskort ved nethandel.