Home » Hardware » Kunstig intelligens er fremtidens største sportsstjerne
Kunstig intelligens er fremtidens største sportsstjerne

Kunstig intelligens er fremtidens største sportsstjerne

Share

Allerede under EM støttede det danske landshold sig til AI-baseret analyse, og kunstig intelligens er i øjeblikket ved at erobre hele sportsscenen. I fremtiden vil AI være den vigtigste medspiller på alle professionelle hold

I 2002 forsøgte en amerikansk sportsklub med få midler at bruge statistiske data til opbygningen af et nyt team. Oplysninger om hver enkelt spiller blev sammenholdt med de øvrige på holdet, og resultatet var et hold, der strøg mod toppen den følgende sæson. Dermed var vejen banet for brug af kolde statistiske data frem for gæt og intuition, når sportstrænere skulle sammensætte deres hold på ofte beskedne budgetter. 

Men i dag er der kommet endnu en spiller på banen i form af kunstig intelligens. For mens det kræver utallige beregninger og livslang erfaring at vurdere en spillers eller et helt sportsholds muligheder blot på grundlag af scorede point, mål eller tidsrekorder, kan AI både hurtigt og langt mere præcist vurdere muligt potentiale ud fra data og se mønstre i datamasser bedre end selv den mest drevne træner.

AI giver med andre ord mulighed for at vurdere og give forslag til forbedring på snart sagt ethvert område inden for enhver sportsgren. Endnu er denne udvikling i sin spæde begyndelse, men det er næppe for meget sagt, at fremtidens vigtigste medspiller på ethvert professionelt hold hedder kunstig intelligens.

Computer Vision-systemet kan udpege enkeltspillere på en video og forudse deres bevægelser.

Dataanalyse fintunede landsholdet

Dansk firma løftede EM-holdets præstationer med dataanalyse

Mange professionelle fodboldklubber og fodboldlandshold bruger i dag rutinemæssigt data til at analysere kampe og bevægelsesmønstre som en del af de taktiske forberedelser. Eksempelvis har DBU siden 2016 haft en analytiker ansat til at analysere kampdata og spillerdata, der giver informationer om spillernes fysik, bevægelsesmønstre på banen og kampstatistikker. 

For nylig har DBU yderligere indgået samarbejde med IBM Danmark og AI-firmaet CogniTech, der er specialister i Cognos-platformen, og som brugte IBM’s webbaserede Cognos Analytics og Cognos Business Intelligence til at analysere det danske herrelandsholds præstationer forud for og under EM. Dette værktøjssæt giver samlet en meget detaljeret rapportering, analyse, scorecarding og overvågning af begivenheder og datamålinger.

Også andre hold

Softwaren er egentlig bygget til at imødekomme forskellige informationskrav i en virksomhed, men kan også indgå i sportsverdenen og eksempelvis vise, om en bestemt spillers lange afleveringer kan give målfarlige situationer. 

Siden sommeren 2020 har parterne sammen testet en række værktøjer og udvikling af algoritmer, som blev anvendt i forberedelserne til EM. Administrerende direktør Henrik Bod­skov fra IBM Danmark er glad for med egne ord ”at kunne hjælpe lidt til, for at Danmark vinder EM-guld til sommer og generelt være med til at styrke dansk fodbold,” som han sagde før EM.

Samarbejdet skulle i første omgang understøtte og optimere dataanalyse i forbindelse med herrelandsholdet – fordi der her umiddelbart er flest tilgængelige og anvendelige data til rådighed. Men det er tanken, at samarbejdet skal omfatte flere landshold, efterhånden som de får den nødvendige dataindsamlingsteknik stillet til rådighed. Aftalen mellem DBU, IBM og CogniTech løber i første omgang til september 2022. Derudover er planen at etablere et dedikeret forskningsprojekt over de næste to år.

Se også:  Epsons bærbare projektor giver dig sport i storformat hvor som helst

CogniTech-systemet kan analysere kampens udvikling og levere en masse ekstra data.

Administrerende direktør Rikke Jacobsen fra CogniTech glæder sig til at se, hvor langt den nye teknologi kan bringe dansk fodbold.

”Det hele går jo ud på at finde mønstre i modstandernes taktik, spillestil, enkelte spilleres træk, foretrukne hjørnespark mv. Takket være systemets kunstige intelligens er det muligt at beregne, hvad der til eksempel kunne være sket, hvis en spiller havde taget et langt hjørnespark i stedet for et kort osv. I de indledende kampe er modstanderne kendte, og der er derfor tid til masser af forberedende analyser, mens vi jo ikke på forhånd ved, hvem vi møder i mellemrunden, hvis vi går videre fra de indledende kampe. Så her er det vigtigt, at softwaren er kraftig nok til hurtigt at indhente og analysere på så mange data som muligt,” forklarede Rikke Jacobsen før EM.

This is box title

1 Player performance improvement: Med personlige træningsprogrammer og apps kan sportsudøvere foretage selvstændig træning og præstationsforbedring på en måde, som det aldrig har været muligt tidligere. Programmernes kunstige intelligens kan med stor sikkerhed anvise, hvad der vil være bedst og mest fremmende for den enkelte. AI vil også kunne analysere videooptagelser og gøre opmærksom på de områder, hvor der er mangler og plads til forbedring. 

2 AI Augmented Coaching: Bærbare IoT-sensorer kan indsamle præcise øjebliksdata fra spillerne under såvel træning som kampe og på den måde løbende følge deres helbred og kondition og give råd om ernæring, hvile, træning eller andet. AI kan såmænd også bedømme, hvornår det er tid at tage ordineret medicin, gå i seng eller eventuelt have sex. Trænere får derved bedre muligheder for at holde øje med hver enkelt sportsdeltagers udvikling, og AI-analyser vil derfor kunne hjælpe betydeligt med at udvælge lovende nye talenter og sammensætte hold.

3 AI-drevet Match Prediction: Maskinlæring og intelligente netværk kan trænes til at beregne og forudsige udfaldet af kampe og stævner ud fra indsamlede data. Disse match-beregninger kan oven i købet foretages i realtid under selve dysten, og senest er der udviklet software, der løbende kan beregne, hvad der vil ske et bestemt antal minutter frem, hvilket gør det muligt hele tiden at ændre og justere for at opnå endnu bedre sejrschancer.

4 Virtual Reality og AI: Virtual Reality kan tilføje nye dimensioner til idræt og sportskampe, hvad enten det drejer sig om træning, venskabsdyster eller regulære kampe, idet spillere med VR-headsets kan dyste sammen eller mod hinanden på tværs af sted og afstand. VR-technologien er i dag så langt fremme, at oplevelsen vil være tæt på 100 procent inklusive sanseindtryk og fornemmelse af udfordring. Udrulningen af 5G-mobilnettet vil yderligere øge mulighederne for at dyrke virtuel sport og forbedre både hastighed og interaktion. 

5 Broadcasting og streaming: I tilgift til de allerede nævnte fordele kan AI også gå ind og højne oplevelsen for sportspublikummet. Uanset om det drejer sig om tilskuere på selve stadion eller seere til tv-transmissioner eller streaming kan AI automatisk udvælge de kameravinkler, der bedst gengiver kampenes forløb og højdepunkter. AI kan også indsætte tekster med oplysning om afgørelser, spillernavne osv. og indsætte reklamer på de rigtige tidspunkter alt efter publikums nationalitet – måske med tilbud om at satse på udfaldet, hvilket også igen giver sportsklubberne nye muligheder for indtjening.

6 AI og sportsmedierne: AI vil også kunne forbedre kontakten mellem sportsklubberne og deres fanskarer på sociale medier og tilbyde spændende information gennem chatbots, der er programmeret til at svare på stort set hvad som helst inden for emnet. Ved hjælp af NLP (Natural Language Processing) kan AI tillige samle, formulere og udgive sportsartikler i et omfang, som vil være umuligt for menneskelige skribenter og dermed effektivisere nyhedsmediers dækning.

Se også:  De bedste produkter til sommerens sport

 

De vigtigste AI-drevne teknologier lige nu

Kunstig intelligens gør det nemmere at følge og analysere, hvad der sker på banen

Flere øjne i det høje

Hawk-Eye hedder et kamerabaseret computersystem, der følger bolden med specialkameraer og lægger dens kurs og hastighed oven på kamerabilledet, samtidig med at systemet beregner boldens mest sandsynlige bane.

De mellem seks og ti højopløsningskameraer er som oftest enten placeret under stadiontaget eller langs siderne og følger bolden fra hver sin vinkel. Kameraernes video-output bliver trianguleret og danner derved en 3D-fremstilling af boldens bane inden for en nøjagtighed på 3-4 mm. Det hele vises på et skærmbillede, der betegnes Shot Spot, og den grafiske gengivelse af bolden og dens bane og omgivelser kan studeres af både dommere, publikum og trænere i nærmest realtid.

Hawk-Eye dækker sportsarealet med 6-10 kameraer, som kan bearbejdes i computere til blandt andet at fremhæve boldens bane og spillernes positioner.

Først cricket

Både billeder og data kan desuden til enhver tid hentes ud til analyse og statistiske beregninger, der kan afsløre tendenser for hele holdet eller enkelte spillere. Forud er Hawk-Eye blevet fodret med oplysninger om banens størrelse og udseende, hvilke objekter der kan mødes på banen og spillets regler.

Hawk-Eye kan også spotte, om boldens bevægelser antyder store eller små brud på spillets regler.

Systemet, der nu ejes af Sony, er udviklet af englænderen Paul Hawkins og blev første gang taget officielt i brug ved en cricketmatch i 2001. Men nu er Hawk-Eye systemet også i brug inden for tennis, badminton, curling, rugby, fodbold og volleyball.

Hawk-Eye er også installeret i forbindelse med Wimbledon, hvor systemet forsyner publikum med information under spillet. 

Fokus på de enkelte spillere

Computer Vision er ligesom Hawk-Eye baseret på videooptagelser. Der er reelt tale om en kombinationsteknologi, der udnytter, at en computer er i stand til at uddrage et væld af oplysninger fra både fotos og videofilm og i vore dage også billeder fra multikamerasammenlægninger, 3D-scanninger og medicinsk scanner-apparatur.

TAGS
AI
Fodbold
Kunstig intelligens
sport

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S