Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Kunstig intelligens... i et datacenter nær dig

Amazon Web Services satser stort på at tilbyde kunstig intelligens til alle virksomhedskunder – store som små. En demokratisering af den digitale evolutionsproces kalder Amazons tekniske prædikant Julien Simon denne udvikling.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

For nylig annoncerede Amazon Web Services, at man har valgt Stockholm-regionen som placering for i alt tre nye datacentre. I denne omgang måtte Danmark altså se sig besejret i kampen om de attraktive datacentre.

Men der er jo ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Ambitionen er nemlig, at de nye datacentre skal blive til gavn for alle de nordiske kunder i form af højere hastigheder og lavere latency. Det bliver der god brug for i fremtidens cloud-univers.

Amazon Web Services handler nemlig om meget mere end blot hosting af data. Det handler i høj grad også om kunstig intelligens on-the-fly, blandt andet i form af løsningen til intelligent billedgenkendelse, Rekognition, samt løsningerne Polly, der kan omdanne skreven tekst til tale på ind til videre 24 sprog, og Lex, som er den teknologi, der blandt andet driver Amazons Alexa og er godt på vej til at introducere stemmestyring i vores forbrugerelektronik.

Lex er den teknologi, der driver Amazons Alexa og er på vej til at introducere stemmestyring i vores forbrugerelektronik.

Digital demokratisering

Ifølge Julien Simon, der er såkaldt Principal Technical Evangelist hos Amazon Web Services, er udbredelsen af de avancerede webservices udtryk for en form for demokratisering af den digitale evolutionsproces. Den form for services gør nemlig topmoderne teknologi tilgængelig for såvel den store virksomhed, som den lille enmandsvirksomhed, der nu kan kæmpe om forbrugernes gunst på lige vilkår på den globale markedsplads.

Med Amazons Rekognition-teknologi er der mulighed for avanceret billedgenkendelse.

Julien Simon besøgte for nylig Danmark, og her fik Alt om DATA mulighed for en snak om den digitale fremtid, hvor de nævnte services blot er starten på en helt ny palet af digitale muligheder. Som bekendt er det kun fantasien, der sætter grænser, men lige nu er det især inden for detailhandel, at Julien Simon ser muligheder for anvendelsen af de avancerede teknologier.

Blandt andet i webshops og på onlineportaler, hvor kombinationen af billedgenkendelse og talestyring kan gøre det langt nemmere at yde kunderne den optimale service i deres søgen efter det rigtige produkt.

AI som konkurrenceparameter

Som du kunne læse reportagen fra den første Nordic.AI konference i Danmark i Alt om DATA nummer 7 viser en rapport fra it- og konsulentvirksomheden Tata Consultancy Services (TCS), at netop anvendelsen af kunstig intelligens – Artificial Intelligence – til kundeservice bliver det alt overskyggende konkurrenceparameter for såvel store som små virksomheder

.

Et spørgsmål om smag

Ifølge Julien Simon vil vi i fremtiden se en række nye services, som alle har det fælles omdrejningspunkt, at de vil blive udviklet i tæt samarbejde med kunderne, altså virksomhederne. Den helt store fordel er, at de ikke selv skal opfinde den dybe tallerken igen, når andre – læs Amazon Web Services – nu engang har gjort det.

Det sparer frem for alt ressourcer, men gør det også nemmere at håndtere den mangel på it-kompetence, som vi ikke alene oplever i Danmark, men som gør sig gældende mange andre steder i verdenen.

Amazon Web Services er en af de store virksomheder, der i vid udstrækning er med til selv at støvsuge markedet for arbejdskraft, men det er nok et faktum, det er svært at gøre ret meget ved. Reelt står virksomhederne altså tilbage med forholdsvis få valgmuligheder, hvor de primært skal beslutte sig for, om løsningerne skal smage af Amazon, Google eller en helt tredje mastodont.

På plussiden tæller imidlertid, at de små virksomheder trods alt får adgang til nogle teknologiske muligheder, de ellers ikke ville have fået adgang til.

Teknologien er sprunget ud

Julien Simon fortæller, at kunstig intelligens er en teknologi, der går tilbage til 1950’erne, men at det først er nu, man for alvor kan bruge den til noget fornuftigt, og at den så at sige ”has broken out of the lab”, som han udtrykker det.

Det skyldes naturligvis i høj grad, at stort set al den information, vi arbejder med, er digital, så der er data at arbejde med, men samtidig også det forhold, at vi nu råder over den nødvendige computerkraft samt, at storage og infrastruktur er tilgængelig som en service, der kan skaleres op og ned efter behov og afregnes efter forbrug.

Polly kan omdanne skreven tekst til tale på en lang række sprog, og ifølge Julien Simon arbejder man også på muligheden for at omdanne tale til skreven tekst.

Netop her ser Julien Simon en af de største fordele ved Amazon Web Services. Kunstig intelligens er nemlig meget mere end bare machine learning, som vi også taler en del om.

Han lægger et lag oven på, som han kalder for deep learning, hvor computere ikke bare løser strukturerede tal- eller databaseopgaver, men lærer at håndtere mere kontekstbaserede problemstillinger på tværs af datastrukturen. Samtidig bliver de qua neurale netværk i stand til på egen hånd både at identificere problemstillinger og ikke mindst løse dem via logiske algoritmer.