Kunstig intelligens… i et datacenter nær dig

Kunstig intelligens… i et datacenter nær dig

Share

Amazon Web Services satser stort på at tilbyde kunstig intelligens til alle virksomhedskunder – store som små. En demokratisering af den digitale evolutionsproces kalder Amazons tekniske prædikant Julien Simon denne udvikling

For nylig annoncerede Amazon Web Services, at man har valgt Stockholm-regionen som placering for i alt tre nye datacentre. I denne omgang måtte Danmark altså se sig besejret i kampen om de attraktive datacentre.

Men der er jo ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Ambitionen er nemlig, at de nye datacentre skal blive til gavn for alle de nordiske kunder i form af højere hastigheder og lavere latency. Det bliver der god brug for i fremtidens cloud-univers.

Amazon Web Services handler nemlig om meget mere end blot hosting af data. Det handler i høj grad også om kunstig intelligens on-the-fly, blandt andet i form af løsningen til intelligent billedgenkendelse, Rekognition, samt løsningerne Polly, der kan omdanne skreven tekst til tale på ind til videre 24 sprog, og Lex, som er den teknologi, der blandt andet driver Amazons Alexa og er godt på vej til at introducere stemmestyring i vores forbrugerelektronik.

Lex er den teknologi, der driver Amazons Alexa og er på vej til at introducere stemmestyring i vores forbrugerelektronik.

Digital demokratisering

Ifølge Julien Simon, der er såkaldt Principal Technical Evangelist hos Amazon Web Services, er udbredelsen af de avancerede webservices udtryk for en form for demokratisering af den digitale evolutionsproces. Den form for services gør nemlig topmoderne teknologi tilgængelig for såvel den store virksomhed, som den lille enmandsvirksomhed, der nu kan kæmpe om forbrugernes gunst på lige vilkår på den globale markedsplads.

Med Amazons Rekognition-teknologi er der mulighed for avanceret billedgenkendelse.

Julien Simon besøgte for nylig Danmark, og her fik Alt om DATA mulighed for en snak om den digitale fremtid, hvor de nævnte services blot er starten på en helt ny palet af digitale muligheder. Som bekendt er det kun fantasien, der sætter grænser, men lige nu er det især inden for detailhandel, at Julien Simon ser muligheder for anvendelsen af de avancerede teknologier.

Se også:  Intelligent parkeringsteknologi

Blandt andet i webshops og på onlineportaler, hvor kombinationen af billedgenkendelse og talestyring kan gøre det langt nemmere at yde kunderne den optimale service i deres søgen efter det rigtige produkt.

AI som konkurrenceparameter
Som du kunne læse reportagen fra den første Nordic.AI konference i Danmark i Alt om DATA nummer 7 viser en rapport fra it- og konsulentvirksomheden Tata Consultancy Services (TCS), at netop anvendelsen af kunstig intelligens – Artificial Intelligence – til kundeservice bliver det alt overskyggende konkurrenceparameter for såvel store som små virksomheder

.

Del denne