Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Kunstig intelligens er på vej ind i den måde, danske virksomheder arbejder på. Det er gået stille og roligt. Men den accelererede digitale transformation, som er en effekt af corona-pandemien, betyder nu, at AI får et ekstra skub i virksomheder over hele verden.
Ifølge en nylig rapport fra IBM har 43 procent af alle virksomheder styrket udrulningen af AI som følge af pandemien. I forhold til 2020 er kurven godt nok fladet noget ud, når det kommer til virksomheders brug af AI, men IBM har erfaret, at virksomhederne har planer om betragtelige investeringer her i løbet af 2021.
Mangel på folk med viden
Det har dog ikke ændret på en ting: nemlig den udprægede mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Digitaliseringen har allerede skabt en markant mangel på it-medarbejdere, ikke mindst i Danmark, hvilket har fået en virksomhed som Commentor til at gribe til utraditionelle metoder for at adressere problemet. Udrulningen af AI kræver nemlig endnu mere kvalificeret arbejdskraft, og selvom virksomheder ved, at AI er en bydende nødvendighed for deres vækst, så kan de ikke skaffe den nødvendige arbejdskraft til at opfylde dette krav.
AI kræver dog mere end blot kvalificerede medarbejdere. For at kunne få glæde af kunstig intelligens skal man også have adgang til data, og ifølge IBM’s undersøgelse bruger to tredjedele af de adspurgte mere end 20 forskellige datakilder for at skaffe data nok til deres AI.