Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Kun en god seng er vigtigere end hurtig Wi-Fi

Hurtigt trådløst internet er nøglen til tilfredse hotelgæster. Faktisk er kun sengens kvalitet vigtigere. Det ved de i hotelkæden Brøchner Hotels, som er i færd med at outsource it-drift og netværk for at få gladere kunder og – som noget helt nyt – større viden om gæsterne.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvad er vigtigst for hotelgæsten anno 2019 – er det morgenmaden, badeværelset eller måske tv på værelset? Nej. Det allervigtigste er sengen. Men dernæst er det helt afgørende for gæsternes tilfredshed, at hotellet har et effektivt trådløst netværk.

Det forklarer Toke Leth Svensson, it-manager i den ekspanderende hotelkæde Brøchner Hotels.

Her er man netop nu i færd med at outsource al it-drift – herunder det trådløse net i kædens seks hoteller – og at lægge data og servere i cloud. Det sker i samarbejde med drift- og supportspecialisten Sentia.

”Det trådløse netværk har ekstrem høj prioritet. Det er afgørende for kundetilfredsheden. Derfor skal vi have en supergod dækning på alle værelser på alle vores hoteller. I dag kommer gæsterne med i gennemsnit 2,4 devices. Det stiller store krav til det udstyr, vi sætter op,” forklarer Toke Leth Svensson til Alt om DATA.

Gæsterne skal kunne streame

Samtidig fylder streaming mere og mere. På Brøchner Hotels’ nye Hotel Ottilia i Carlsberg Byen er der ind imellem op imod 100 mennesker, som samtidig streamer tv, for eksempel fra Netflix.

”Streaming fylder mere og mere. Det vil vi gerne omfavne. Vi kan sætte et fjernsyn op med 50 kanaler, men det er der ikke mange, som ser. Gæsterne kan nemlig ikke se deres egne landes kanaler. I stedet bringer folk deres eget ”tv” med i form af deres tablet eller smartphone. Derfor har vi valgt at skrue ned for antallet af kanaler på vores tv’er og i stedet gøre det nemt at streame til dem – ved for eksempel at tilbyde Chromecast på alle vores værelser,” siger Toke Leth Svensson.

Man kan hygge sig, mens man nyder en streamet film, på Brøchner Hotels’  værelser. Man kan hygge sig, mens man nyder en streamet film, på Brøchner Hotels’
værelser.

Sentia har lagt en 10 gigabit-infrastruktur ind på hvert hotel, så langt de fleste gæster kan få en download-hastighed på 300 megabit.

Der er flere grunde til, at Brøchner Hotels har valgt Sentia som leverandør af drift og support. En af dem er, at Sentia er en 24/7-virksomhed, forklarer kædens it-manager.

”Vi skal have døgnsupport på vores netværk. Hotellet lukker jo aldrig. Modsat mange andre steder er der flest gæster på vores netværk mellem klokken 21 og 01. Netværket er faktisk mest belastet omkring klokken 23. Derfor skal vi have en partner ind, som har denne type support uden for normal arbejdstid, uden at det koster ekstra. Det er en væsentlig årsag til, at vi valgte Sentia,” fortæller Toke Leth Svensson.

Netværk gør hotellet klogere på gæsterne

Netværkssystemet på hotellerne er bygget op omkring Cisco Meraki-løsninger. Og det giver helt nye muligheder for at forstå, hvad gæsterne har brug for.

For eksempel kan man ved at aflæse den trådløse kommunikation fra gæsternes mobiltelefoner lave heatmaps over hotellets fællesområder. Det sker ved at aflæse de enkelte telefoners Mac-adresse. Det betyder, at hotellet kan tælle, hvor mange gæster der kommer udefra, hvordan de bevæger sig rundt, og hvor de opholder sig.

Kameraerne kan skabe anonyme heatmaps, der kan udnyttes til at forbedre kundernes oplevelse af hotellerne. Kameraerne kan skabe anonyme heatmaps, der kan udnyttes til at forbedre kundernes oplevelse af hotellerne.

”Det har stor værdi for os, for de informationer kan vi bruge til at skabe gode gæsteoplevelser og justere vores koncept. Vi kan se, hvor gæsterne foretrækker at være,” siger it-manager Toke Leth Svensson.
Han understreger, at registreringen er helt anonym.

”Vi kender ikke personerne bag Mac-adresserne, og det er vi heller ikke interesseret i at vide. Det er de generelle data, vi kan bruge til noget,” forklarer han.

Brøchner Hotels har også indkøbt Meraki-kameraer. De kan bruges til at tælle, hvor mange der kommer og går. De kan endda bruges til at få et alders- og kønsgennemsnit for gæsterne.

”Det er utrolig nemt at arbejde med. Dataene kan trækkes ud som både tal, grafer og lagkagemodeller. Det er nyt, at man kan bruge anonyme data på denne fremadrettede måde. Og det giver os helt nye muligheder for at skræddersy oplevelsen for vores kunder.” forklarer han.

Overlader hele driften

Det er ikke kun gæsternes netværk, der er lagt i hænderne på Sentia. Også driften af it-infrastrukturen og data på servere er rykket ud af hotellerne og op i cloud hos Sentia i en managed løsning.

”Drift er ikke værdiskabende. Vi vil ikke have driftsspecialister. Vi ønsker at outsource vores drift, så vi i stedet kan fokusere på at udvikle os,” siger Toke Leth Svensson og beskriver, hvordan strategien er ført ud i yderste konsekvens:

”Vi har de to sidste år flyttet alle vores systemer op i clouden. Netop nu er vi i gang med at rykke alle vores servere op i Microsofts Azure-platform – med Sentia som vores samarbejdspartner. Tilbage har vi nogle switche; resten ender med at ligge i cloud.”

Men hvorfor egentlig vælge Azure-løsning og ikke en traditionel hosting-løsning? For Toke Leth Svensson har der ikke hersket tvivl om, at Azure er den rette platform for Brøchner Hotels.

Væk fra traditionel hosting

”Efter min mening er traditionel hosting lidt forældet. Man er bundet af en kontrakt, og det er dyrt og besværligt at skifte hosting-leverandør. Jeg har mere tillid til at lægge det hele hos Microsoft. Så kan jeg nemt skifte partner, hvis jeg en dag ønsker det. Det giver fleksibilitet at bruge Azure. Der er også noget sikkerhed i det. En hosting-leverandør kan jo gå konkurs for eksempel; det kan man aldrig helt udelukke. Den risiko er der ikke i samme grad, hvis man benytter en af de store spillere,” forklarer han.

Også sikkerheden vejede tungt, da man valgte at lægge driften ud af huset.

”Jeg vil gerne have ro i sjælen og vide, at det, vi tilbyder vores gæster, er sikkert. At der er en firewall, som ikke kan hackes via det trådløse netværk, så ingen kan hacke vores gæster. Vi lægger ansvaret hos Sentia. Så skal jeg ikke tænke på det.”

Toke Leth Svensson afviser, at udliciteringen af netværk, drift og sikkerhed gør ham selv overflødig.

”Nej, tværtimod. Drift skaber i sig selv ingen værdi. Nu har jeg i stedet tid til at udvikle vores virksomhed, lede de medarbejdere vi har og sikre, at vi vælger de rigtige teknologier.”

Overlader hele driften

Det er gratis for kunderne at benytte hotellernes trådløse netværk.

De skal blot tilmelde sig kædens nyhedsbrev. Det stiller naturligvis krav til, at alle GDPR-regler overholdes. Også på det punkt har Sentia løftet en byrde af it-managerens skuldre ved at opbygge en løsning, som er GDPR-compliant.

”Sentia har lavet en integration med vores mail-supplier, så gæsten, før han afgiver sin mailadresse, kan bekræfte, at han accepterer brugerkravene. På den måde har Sentia været med til at sikre, at de adresser, vi får ind, er korrekte og registreret, så de lever op til alle gældende regler,” siger Toke Leth Svensson til Alt om DATA.

Hotel på den moderne måde

Brøchner Hotels er en familieejet hotelkæde, der både herhjemme og i udlandet er blevet anerkendt for de anderledes boutique-hoteller i hjertet af København. Alle er velkommen på hotellet, også selvom de ikke har et værelse. Hotellerne har restauranter med ambitiøs gastronomi.

Lobbybaren er åben, og alt er prissat, så det ikke skræmmer potentielle kunder væk.

I dag består kæden af seks hoteller herunder bl.a. Hotel SP34 i Sankt Pederstræde og Ottilia i Carlsberg Byen – og det første boutique-hostelkoncept i Aarhus er på vej. På seks år er Brøchner Hotels gået fra to til seks boutique-hoteller.

Op mod 100 gæster streamer samtidig på Hotel Ottilia i Carlsberg Byen i København.   Op mod 100 gæster streamer samtidig på Hotel Ottilia i Carlsberg Byen i København.