Home » Andet » Krisens redningsmand er it
Krisens redningsmand er it

Krisens redningsmand er it

Share

Der er foreslået mange modeller til at komme ud af den
finansielle krise. Nu kommer næste bud, nemlig at it-investeringer er redningsmanden.
Det hævder en stor analyse foretaget af KRING e-business consulting

Der skal satses på informationsteknologi for at hjælpe danske virksomheder med at komme igennem den finansielle krise med mindst muligt tab. Det er konklusionen som Undersøgelse om IT- og forretningsudvikling 2009, foretaget af KRING e-business consulting, kommer frem til.

Undersøgelsen, der er foretaget blandt 1.455 danske medarbejdere, mellemledere og topchefer, stiller skarpt på virksomhedernes forandringsparathed og udnyttelse af it midt i en krisetid.

Storm P. sagde det så smukt for mange år siden: ”Det er svært at spå, specielt om fremtiden”, og det gælder naturligvis også for danske it-folk. Undersøgelsen skal derfor også ses som et spejl over, hvad de danske it-folk tror på, kan gøre en forskel, og ikke mindst, hvad de oplever i deres hverdag.

Stor enighed

En af de ting, som 75 procent af topchefer og mellemledere mener, er, at digitale processer skal medtænkes i al forretnings- og organisationsudvikling, for at bevare konkurrenceevnen under lavkonjunkturen. Det virker muligvis som sund fornuft, men alt for mange virksomheder lider stærkt under vanetænkning.

”Mange virksomheder tager i disse dage afsked med medarbejdere og forretnings-processer, der ikke længere har relevans i en krisetid. Derfor er der nu stærkt fokus på omkostningsreduktioner, men dette kan ofte sammenlignes med at ordne liggestolene på Titanic. I krisetider er der mere end nogensinde behov for at udtænke radikale, innovative forretningsmodeller og processer, der kan trække virksomheden igennem,” fortæller Niels Bjørn-Andersen, der er professor på Center for Applied Information and Communication Technology på CBS, i en kommentar til rapporten.

Se også:  Digital økonomi byder på en helt ny verdensorden

En anden af hovedkonklusionerne fra undersøgelsen viser, at kravene til virksomhedens reaktions- og konkurrencevene stedse bliver større fra kunderne. I følge 91 procent af mellemledere og topchefer bør virksomhederne derfor være klar til at adskille sig og tilbyde individuel behandling.

Lidt færre, men dog stadig 63 procent, mener, at aggressive forretningsmodeller og partnerskaber kan være med til at vinde nye markedsområder og differentiere den enkelte virksomhed fra konkurrenterne.

”Udfordringen er nu at vælge de rigtige forretningsmodeller og medtænke de mest effektive it-baserede forretningsprocesser, så virksomheden kan stå stærkere i forhold til konkurrenterne. Det handler om at forberede virksomheden på at opnå et endnu større udbytte af internettets muligheder både fra en forretningsmæssig og teknologisk vinkel”, siger Niels Bjørn-Andersen.

Krav til medarbejderne

Det er dog ikke kun til virksomhedens brug af, og investering i, it, der stilles krav til. En øget satsning på it vil løbende sikre en detaljeret indsigt i sammenhængen mellem data, it-løsninger, informationsbehov og forretningsprocesser. Men det vil også betyde, at der bliver stillet større krav til den enkelte medarbejder, der i stigende grad bliver nødt til at dygtiggøre sig med hensyn til, hvordan it kan skabe mere forretning.

Se også:  5 tips til et godt digitalt hjemmekontor

Det er dog ikke kun skidt, for hele 45 procent mener, at det betyder, at den enkelte medarbejder kan se frem til flere udfordrende og interessante opgaver.

It styrker konkurrenceevnen

1. Digitale processer bør medtænkes i al forretningsudvikling 75 pct.

2. Kunder og partnere har øgede krav til øget reaktionsevne 82 pct.

3. Kunder og partnere har øgede krav om differentiering og individuel behandling 83 pct.

4. Krav til nye aggressive forretningsmodeller kræver store forandringer og nye
former for partnerskaber 63 pct.

5. Virksomheden skal løbende sikre sig en detaljeret indsigt i sammenhængen mellem data, IT-løsninger, informationsbehov og forretningsprocesser 81 pct.

Kilde: ’Undersøgelse om IT- og forretningsudvikling 2009.’ Foretaget af KRING e-business consulting. Undersøgelsen er foretaget i vinteren 2008/2009 blandt 1.455 danske ansatte med forståelse for it- og forretningsudvikling.


TAGS
erhverv
Finanskrise

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S