Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
MG gjorde comeback på det danske bilmarked sidste år. Dog i en lidt anden form end de klassiske sportsbiler de har været kendt for.
Det britiske mærke er skiftet til kinesiske hænder og har en nu en målsætning og at erobre markedet for elektriske biler. Det skal ske ved at tilbyde smarte, praktiske, sikre og teknologisk avancerede biler i forskellige segmenter til forskellige behov.
Marvel R Electric er MGs nye anden generations komplet eldrevne hightech-SUV og mærkets anden model i C-SUV segmentet efter MG EHS Plug-in Hybrid.
Men Marvel R Electric er en helt anden bil end MG EHS. Med en længde på 4.674 mm og en akselafstand på 2.804 mm er Marvel R Electric perfekt til dem, der sætter pris på en rummelig kabine med god plads på sæderne.
MGs flagskibsmodel accelerer fra 0-100 km/h på 4,9 sek. og har en tophastighed på 200 km/t. Den er udstyret med en underramme i aluminium på undervognen og dele, som normalt kun findes i sportsvogne. Rammen er ikke kun stærkere, men også lettere.
Infotainmentsystem med app
MG Marvel R Electric byder på et digitalt cockpit med 19,4” touchskærm til betjening af det nye MG iSMART-infotainmentsystem med opkobling.
Det omfangsrige MG iSMART-system byder på et udvalg af online-funktioner og opkoblingsmuligheder via en smartphoneapp.
Ud over DAB+, Bluetooth, USB-tilslutning, Wi-Fi-hotspot til opkobling af mobile enheder og smartphoneintegration med Apple CarPlay eller Android Auto byder systemet også på en lang række onlinetjenester. Heraf kan nævnes navigation i realtid, søgning efter parkeringspladser, søgning efter MG kontaktpunkter, vejrudsigt og Amazon Prime-onlinemusik. Takket være stemmebetjening kan systemet betjenes nemt og håndfrit. Derudover er infotainmentsystemets software altid opdateret takket være firmware over-the-air.
Ved hjælp af app’en har bilejerne adgang til fjernbetjente funktioner som Find My Vehicle, Status Checking, Vehicle Statistics og Health Scan, Route Planning, Calendar Synchronizing, Charging Management og MG Touchpoint.
MG Marvel R Electric har avancerede førerassistentsystemer (ADAS), som advarer føreren mod potentielle farer og griber ind, hvis det er nødvendigt. Systemet advarer dig om potentielle kollisionsfarer, mens intelligente systemer hjælper dig med at opretholde vejgreb og stabilitet. Marvel R introducerer desuden helt nye systemer for MG; Emergency lane keeping og drowsiness warning system.
To versioner
Der er to drivlinjer at vælge imellem. Tri-Motordrivlinjen omfatter tre elmotorer, firehjulstræk, en maksimal ydelse på 288 hk og en rækkevidde på 370 km (WLTP). Den baghjulstrukne version med to elmotorer på bagakslen har en maksimal ydelse på 180 hk og en WLTP-rækkevidde på 402 km. Den maksimale anhængervægt for MG Marvel R Electric er 750 kg. Derfor kan bilen anvendes til at trække en anhænger eller campingvogn – eller to elcykler på en speciel cykelholder. Bagagerummet har en volumen på 357 l. Når bagsæderne klappes frem, vokser volumenen til 1.396 l. Den baghjulstrukne version af Marvel R Electric har også 150 l ekstra bagageplads under frontklappen.
Begge versioner får energi fra et 70 kWh litium-ion-batteri og giver mulighed for hurtig opladning både hjemme og ude. Opladning hjemme (AC) foregår via den 11 kW trefasede oplader i bilen. Batteriet kan også lynoplades (DC) op til 80 % på ca. 40 min.
Takket være V2L-systemet er det muligt at levere energi fra batteriet videre til eksterne elektriske enheder, eksempelvis en luftpumpe, et elektrisk løbehjul, en bærbar computer eller endda en anden elbil.
Klimareguleringen sker med intern varmepumpe.
Klar senere i år
De første biler kan opleves i de danske MG brand stores sidst på året og MG Motor Danmark forventer at have det danske modelprogram og priser klar på den anden side af sommerferien. Prisindikationen fra MG Europa lyder på 40.000 – 50.000 Euro.
Specifikationer for MG Marvel R Electric
Firehjulstræk Baghjulstræk
Maks. ydelse: | 212 kW (288 hk) | 132 kW (180 hk) | ||
Maks. drejningsmoment: | 665 Nm | 410 Nm | ||
Acceleration 0-100 km/h: | 4,9 sek. | 7,9 sek. | ||
Tophastighed: | 200 km/h | 200 km/h | ||
Batterikapacitet: | 70 kWh | 70 kWh | ||
WLTP-rækkevidde: | 370 km | 402 km | ||
Lader i bilen (AC): | 11 kW | 11 kW | ||
DC-opladningsvarighed 5-80 %: | 43 min. | 43 min. | ||
Egenvægt: | 1.920 kg | 1.810 kg | ||
Anhængervægt (uden bremser): | 750 kg | 750 kg |