Af Peter Hyldahl, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
De to største tjenester på det danske marked for musikstreaming har hidtil været Wimp og TDC. Mens Wimp ikke ønsker at sætte tal på sin kundebase – men kalder kundevæksten »meget tilfredsstillende« – siger TDC, at man kan se, at der er hentet mere end 200.000 apps til TDC Play på henholdsvis iPhone, Nokia og Android. Hos Wimp siger seneste optælling af brugere i Portugal, Sverige, Norge og Danmark, at der er 300.000 brugere mod 100.000 ved årsskiftet.
»Det er positivt, at der kommer mere opmærksomhed på at skabe tryghed omkring streaming og at fortælle, at musik ikke længere er noget, du skal have derhjemme, men at du har adgang til det, hvor end du er. Jo flere udbydere der kan fortælle det, vil i bund og grund gavne os alle sammen,« siger René Brøchner, vicedirektør i TDC Privat til CRN Danmark. Han hilser nu den nye konkurrent på det danske marked – Spotify – velkommen.
Fra Thor Martin Jensen, der er redaktionel ansvarlig og Wimps danske talsmand, lyder det: »Wimp og Spotify har begge længe været de foretrukne musiktjenester i Sverige og Norge. Brugerne elsker Wimp for vores redaktionelle tilgang til musikstreaming, hvor vores lokale musikredaktion gør det nemt for brugeren at opdage både ny og gammel såvel som lokal og international musik. Dette er fundamentalt anderledes end Spotify. Wimp har valgt musikredaktører frem for annoncesælgere.«