Home » Andet » Kom ud og dyrk sport i sommeren
Kom ud og dyrk sport i sommeren

Kom ud og dyrk sport i sommeren

Share

Find motivationen til at få pulsen op og få lidt motion i sommervarmen med vores forslag på sjove øvelser/leg i sommerlandet. Både alene eller som familie er der masser af muligheder uden, du behøver købe dyrt udstyr eller være medlem af et fitnesscenter

Sommeren står for døren, og vi er klar til at være mere aktive. Er du ikke typen, der ligefrem har lyst til at løbe et maraton eller gennemføre en ironman, er der masser af muligheder, som er helt gratis, og som kan justeres efter dit niveau. Alle kan være med her!

Mange vælger et fitnesscenter til at træne i, og det kan være fint nok, men når solen står højt, er det nu rart at komme ud under åben himmel. Læs her, hvordan du, venner og familie let kan få pulsen op og samtidig have det sjovt. Ud over den sædvanlige løbe- eller cykeltur giver vi her lidt inspiration til at bruge omgivelserne som dit personlige træningscenter.

”Skiskydning”

Når pulsen er høj, er det ekstra udfordrende at koncentrere sig og være præcis. Del jer op i hold af to, tre eller flere alt efter, hvor mange I er og find en runde på 100-400 meter, I skal løbe én ad gangen. Når runden er løbet, skal der kastes tre bolde i en kurv eller, hvad I nu aftaler. En misser giver kollektiv ”afstraffelse”. For eksempel: 1 misser = fem dybe knæbøjninger, 2 missere: fem englehop, 3 missere = fem armstrækkere. Når ”straffen” er udført, kan den næste løbe videre. Det gælder om at komme først i mål i fem runder. Det gode er, at I kan afstemme sværhedsgraden efter niveau og opdele holdene, så I er nogenlunde lige stærke. Legen er inspireret af skiskydning, som du måske har set ved Vinter-OL og lignende.

Sociale intervaller

Find en runde på 100-300 meter, der kan overskues og løbes fra udgangspunktet. Det kan være på en mark, en strand, en park eller i skoven. Del jer op to og to – en stærk og en mindre stærk og løb hver jeres vej på runden. Når I mødes giver I ”high 5”, og løber retur samme vej I kom fra. På den måde løber den stærke lidt længere end den mindre stærke, og begge får lige meget ud af det. Er I flere, kan I dyste i hold med to deltagere på hvert hold.

Sjov funktionel opvarmning

Uanset, hvilken idræt du vil udføre, er opvarmning altid en god idé og især ved løb, da det formindsker chancen for skader betydeligt. Find nogle punkter – eventuelt træer i en park og løb stigningsløb 3-4 træer frem (eller andre fixpunkter). Stigningsløb betyder, at du sætter farten op mod vendepunktet, så du ender i næsten sprint. Når du er nået vendepunktet, lunter du tilbage til udgangspunktet, vender og løber nu frem med høje knæløft frem mod samme punkt, du løb til først.

Se også:  Google Fit er nu tilgængelig på iOS

Løb stigningsløb retur, vend og jog retur igen. Nu laver du hælspark, så hælen næsten rammer numsen. Gentag rutinen nogle gange, og du er parat til at give den gas på løbeturen. Selve opvarmningen kan sagtens give høj puls, så du kan også nøjes med at udføre disse øvelser 5-6 gange og måske udvide den med andre øvelser.

Brug parkens ”redskaber”

Mange parker har efterhånden et træningsområde, og du kan også finde dem på skovstier. Træningsredskaber du kan benytte udendørs er gratis. Er der ikke nogle i dit område, kan du bruge en bænk til at lave armbøjninger. Er du uøvet, kan du have hænder på bænken og benene på jorden, vil du have ekstra udfordring, kan du have fødderne på bænken og hænderne på jorden. Husk at holde kroppen lige, så du ikke hænger eller står som et flitsbue! Det handler nemlig ikke kun om at få stærke overarme men i lige så høj grad at få en stabil og stærk kerne – også kendt som core.

Klassikeren: Planken!

Efterhånden en klassikker! Læg dig i ”planken” ved at ligge på dine underarme, der er bøjede og holde hele kroppen ret. Dine fødder er flekset. Vil du udfordre dig selv, kan du løfte ét ben ad gangen og føre det ud til siden. Før det tilbage igen og gentag med det næste ben. Der er mange varianter af planken og det gode er, at du kan udføre den hvor som helst, hvor der er et plant underlag. Du skal ligge i planken, til du begynder at ryste og ikke kan holde længere.

Løft med sten

I stedet for tunge vægte kan du løfte sten. Der er mange øvelser, du kan udføre. For eksempel løft over hovedet, twist til siden siddende og mange flere. Husk blot at passe godt på og løft hellere flere gange med en let sten end færre med en tung.

Løb i sandet eller skov og bliv stærk

Løb på asfalt er hårdt for dine led, så er der en blød skovsti i nærheden, er det en god idé at løbe der. Glem alt om hastighed og se frem foran dig, når du løber i stedet for ned på dine fødder, så du kan se forhindringerne som grene og rødder. Det giver en helt ny dimension til dit løb at løbe trailløb, som det kaldes. Det styrker desuden dine fodled, der bliver ekstra belastet på grund af det varierede terræn. En variant er at løbe i sandet. Det er hårdt, men er utrolig god træning for dine muskler og kredsløb. Er der klitter, kan du lave intervalløb op og tage det med ro ned, så pulsen er kommet ned igen til næste opløb. Denne træning er hård og utrolig effektiv. Fordelen er, at du kun behøver få gentagelser får at få højt udbytte. Så vil du øge din form kan det klart anbefales.

Se også:  Samsung Galaxy Watch [TEST]: Stilsikkert smartwatch

Brug skovens ”træningsredskaber”

Skoven er fyldet med træningsredskaber, som er lette at bruge. Inspireret af den såkaldte MovNat (move natural) kan du afmærke en rute i skoven, du eller venner/familien skal gennemføre. Find nogle naturlige forhind-ringer, hvor I skal hoppe over et væltet træ, kravle under buske og balancere på en væltet træstamme. Undervejs kan I lave styrkeøvelser, hvor I skal løfte en stor gren eller sten 5 gange. Er der både børn og voksne, kan I finde en tung gren/sten til de voksne og en lettere til børnene.

Cykle-løbe-cykle

Lav din egen duatlon, hvor du skifter mellem cykling og løb. Find runder du kan cykle og ditto til løb. Er I to, kan I dyste mod hinanden og den, der ikke er i gang kan holde øje med cyklen, når der løbes. I dyster på tid – hvem kommer hurtigst rundt på de to runder samlet? Skiftet fra cykel til løb er overraskende hårdt og giver en fantastisk varieret træning, der er sjov og udfordrende. Det kan laves både på vej (uden for meget trafik) eller i skoven på MTB.

Smartphone i den absolutte topklasse. Nyd det buede design og den 5,1” store Quad HD- skærm, som er beskyttet med Gorilla Glass 4 på både for- og bagside. Kan nappe billeder i høj kvalitet og en opladning på 10 minutter giver to timers filmkigning! Mobilen kan fås i sort, hvid og guld samt grøn i løbet af sommeren.

[pt id=’2035531′ size=’large’ link=’file’]

 

FAKTA
Type: Smartphone
Skærmstørrelse: 5,1”
Opløsning kamera: 16 Megapixel

Trådløst sport-hedaset med det patenterede SecureFit, så de sidder perfekt og ikke falder af uanset, at du løber sprint! Der medfølger forskellige størrelser ”Ear Wings”, der gør, at pasformen er perfekt til dit øre, og de samtidig er ”låst” til øret. Der medfølger USB-kabel til opladning, og du får cirka 4,5 timers musik på én opladning.

[pt id=’2035532′ size=’large’ link=’file’]

 

FAKTA
Type: Trådløs hovedtelefon
Tilslutning: Bluetooth
Batteritid: 4,5 timer (100 timer standby)

Denne trådløse hovedtelefon måler din puls via øret! Musik og puls sendes trådløst til din smartphone, hvor en træningsapp med komplet GPS-tracker og pulsmåling med pulszoner bruges til træningen. SportLife App’en er gratis og kan teste din ydeevne, tilpasse din træning og meget mere!

[pt id=’2035533′ size=’large’ link=’file’]

 

FAKTA
Type: Trådløs hovedtelefon
Tilslutning: Bluetooth, NFC
Batteritid: 5 timer (240 timer standby)

JVC tåler både sommerregnen, sved og endda en tur i bølgen blå. Pasformen er sikret via en bøjle inde i øret, og det har den fordel, at de er lette at bruge, hvis du har solbriller på. De kan tilsluttes alle smartphones og afspillere via 1,2 mm langt 3,5 mm minijackkabel.

[pt id=’2035534′ size=’large’ link=’file’]

 

FAKTA
Type: Sport hovedtelefon
Tilslutning: Kabel
Certificering: IPX5, IPX7


TAGS
jabra
Jaybird
JVC
motion
Samsung
træning

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S