Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Kom ud med dine historier

Har du noget på hjerte, vil du sælge noget eller dele et projekt, så overvej en blog. Den digitale logbog kan med lyd, tekst og billeder bruges til alt fra hobby til professionelle sider. Se her, hvad du skal gøre for at komme i gang.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Verden rundt sidder mindst 200 millioner mennesker bag skærmen og skriver på en blog. Ordet blog er en sammentrækning af ”weblog”, en form for logbog på nettet. Siden1997, hvor skribenten John Bargers som den første lancerede en webblog, Robot Wisdom, har det at ”blogge” spredt sig. I dag har almindelige brugere, medier, firmaer og butikker ofte en blog tilknyttet deres hjemme-side, eller de opretter hjemmesider med de værktøjer, som bruges til blogs. Mange professionelle blogs er i dag ikke til at skelne fra selv traditionelle hjemmesider.

Programmerne til at lave en blog er enkle, gratis og kan justeres i detaljen, så de passer til smag og stil. Du behøver ikke eje et avanceret CMS (indholdsstyringssystem) eller kende til ftp-servere eller indviklede ting som style-sheets.

Du skal blot tilmelde dig en af de mange gratis blogtjenester som for eksempel Tumblr, Blogger eller Wordpress. Når dit indlæg er skrevet, kan du med få klik dele dine blogindlæg via Facebook, Google+ eller andre sociale medier.

Gratis eller betalingsblog
Den nemme tilgang mudrer desværre også overblikket og begreberne. Mange kaster sig over blogging uden at vide, hvad de vil. Er det en hobbyblog, en professionel blog (for eksempel om bloggerens erhverv), eller skal der sælges noget?

Svaret afgør blandt andet prisen. Gratis blogs er for alle, mens en professionel koster at oprette og drive. Omvendt har gratis blogs begrænsede funktioner og muligheder, mens de, som koster, kan udstyres med et professionelt udseende takket være adgang til et utal af lækre, gennemarbejdede temaer. De har også masser af funktioner og kan lægges på et domæne efter eget valg.

Blandt de mest populære platforme er Wordpress og Googles Blogger. Førstnævnte har en bunke gratis temaer, og udseendet kan justeres, mens Blogger gennem sit slægtskab med Google er tæt forbundet til Google+ og Google Adsense. Redskaber, som gør det nemt at fremhæve bloggen på sociale fora, placere den højt i søgeresultater og åbne den for annoncer, som du kan tjene en skilling på.

Bliv en del af fælleskabet
I denne guide koncentrerer vi os om Wordpress, som fås i to udgaver: en gratis og en, du skal betale for. Den gratis er lige til at gå til, sekundet efter du har oprettet dig som bruger.
Når du har valgt et tema, fylder du på med links og emneord. Begge dele er vigtige af flere årsager. Links hjælper dine læsere til mere viden, de viser en oversigt over dine indlæg, og sidst – men ikke mindst – bruger du links og emneord i din blogroll og i den såkaldte tagcloud.

Blogroll er links til blogs, du kan lide, og god etikette i ”blogosfæren” tilskriver, at man kvitterer for interessen ved at linke tilbage. Altså er din blogroll en måde at danne netværk med andre bloggere på og genere trafik. Din tagcloud er samlingen af emneord. Jo oftere du bruger et ord i beskrivelsen af en post, hvilket gøres for hver post, jo større bliver ordet. Helt bogstaveligt. En tagcloud er nærmest en emnebuffet for dine besøgende, og den er med til at definere indholdet på din blog i forhold til søgemaskiner.

Find webhotel og domæne
Vælger du den professionelle udgave af Wordpress, lagres en kopi af indholdet på din maskine (også kaldet self-hosting). Indhold lægges op på en server via ftp (file transfer protocol) ligesom med en hjemmeside, og du kan tilknytte et domæne. Dine indlæg kan tilføjes fotos og videoer, du kan bruge plugins, for eksempel til søgeoptimering, og du kan tjene penge på din blog via annoncer.

Men self-hosting kræver køb af domæne og webhotel. Nogle udbydere laver pakker til cirka 100 kroner i oprettelse og i omegnen af 10-15 kroner om måneden i drift. Her er især to ting værd at gå efter. Din udbyder skal have nem kobling til Wordpress (nogle gange blot med et klik), hvilket bør fremgå af hjemmesiden, og prisen på et domæne skal ligge på 50-60 kroner, hvis ikke gratis.

Når du har købt domæne og hotel, skrevet et par indlæg og lagt billeder op, er du klar til at slå på tromme for din blog. De fleste blogprogrammer giver mulighed for tilføjelse af ikoner til Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google+ m.m. Dermed kan dine gæster nemt dele dine indlæg på disse fora, men du kan også, blandt andet i Wordpress, tilknytte dine konti hos LinkedIn, Twitter, Facebook og selv dele dit seneste indlæg.

Blogs om det hele
Blogs findes i alle former og farver. Her er en hobby-blog om Lego, en blog om bøger, en haveblog og en personlig dagbog. Alle lavet af private med forskellige mål og interesser.

DT01_blog02

DT01_blog05

 

DT01_blog04

DT01_blog03

 

8 tips til en populær blog

1 Find din niche inden for et emne og blog om det.
2 Bland dig i diskussionerne på andre, beslægtede blogs.
3 Link til andres blogs og fora.
4 Design din blog, så den passer til din stil og dit indhold.
5 Promover din side på de sociale medier.
6 Husk at svare læserne.
7 Udform dine indlæg som gode råd, vurderinger eller personligt som en dagbog.
8 Skriv ofte nye indlæg – helst et om ugen.
    På professionelle gerne et om dagen.

 

Sådan opretter du en blog i Wordpress

1 Opret din blog
På Wordpress' hjemmeside https://wordpress.com vælger du en gratis blog eller køber en. Sidstnævnte koster 18 dollar, cirka 125 kroner, om året. Den har flest muligheder, og du slipper for den påtvungne url ”wordpress.com”. Har du i forvejen et domæne, kan du tilknytte det for 13 dollar, cirka 91 kroner. Vi vælger en gratis blog og finder et navn og tema til den.

DT01_blog06

2 I gang med siderne
Når brugernavn (mailadresse) og adgangskode er udfyldt, åbnes ”Mit websted”. Klik på ”WP Admin” i venstre side og derefter ”Sider” for at lave den første, forsiden. Juster, hvordan indholdet skal vises, og hvilke links, som skal med i din blogroll. Alle undersider optræder automatisk i topbjælken på forsiden og linker tilbage dertil. Her har vi lavet fire sider på vores blog.

DT01_blog07

3 Fyld indhold på
Siderne fungerer som på en hjemmeside, mens indlæg vises kronologisk på forsiden, nyeste først. Klik på ”Indlæg” for at lave dit første. Klik på ”Se side” for at se resultatet. I bunden af skærmen kan du klikke på ”Tilpas” for yderligere justeringer. Selv om indhold er publiceret, kan du altid redigere i det. Husk at lægge ikoner på til de sociale medier og deling via LinkedIn.

DT01_blog08

4 Den professionelle
Vil du have en professionel blog, findes der et uoverskueligt antal udbydere af domæner og webhoteller. Priserne går fra 10-15 kroner om måneden for hotellet og 60-75 kroner for domænet. Flere udbydere tilbyder også webmail, tilknytning til Wordpress, og at du gratis kan flytte eksisterende domæner over til deres webhotel. Søg på nettet efter andres erfaringer med den enkelte udbyder.

DT01_blog09