Home » Internet » Kom nemt i gang med Twitter
Kom nemt i gang med Twitter

Kom nemt i gang med Twitter

Share

Vi viser dig, hvordan du kan finde og filtrere venner med Twitter – en tweet-oplevelse, der er nem at håndtere

Det er ingen hemmelighed for, hvordan man får det bedste ud af Twitter. Du skal blot huske to ting: følger og filter. Når det gælder om at følge, er tjenester som Twibes og WeFollow gode steder at begynde. Med Twibes kan brugerne oprette grupper, hvilket omdanner api’et til noget andet end en opslagstavle. Brugerne bliver delt op i kategorier, og det er nemt at finde ligesindede på den måde.

WeFollow er en brugerredigeret oversigt. Du kan føje dig selv til den og opregne dine interesser med havelåger. I tidens løb er den blevet en suveræn liste over Twitter-brugere, der er kategoriseret efter interesser. Der er et problem, og det er, at den er tilbøjelig til at fremhæve de mest populære brugere – kvantitet frem for kvalitet.

En mere speciel og gammeldags fremgangsmåde kan måske høste bedre resultater. Følg først de folk, du kender og er inter-esseret i. Besøg dernæst selve sitet af og til, hvis du bruger en klient til at få adgang til Twitter. På din egen profil finder du anbefalinger, der bygger på Twitters egen algoritme under ’Who to follow’ (eller ’Discover’ i det nyeste Twitter-layout). Klik på ’View all’. Denne liste analyserer dine egne følgere og foreslår tilsvarende profiler. Den bygger delvis på, hvem dine følgere følger.

I den samme sektion finder du den ofte oversete oversigt ’Browse interest’. Den rummer Twitters forslag, der er anbragt i kategorier. Også her retter listen sig mod populære brugere, men det er alligevel umagen værd at gennemgå den.

Når du har et fornuftigt antal mennes-ker på din følger-liste, kommer beskederne strømmende ind. Problemet er ikke længere at finde folk, der har noget at sige, men at finde ud af, hvilke dele af strømmen man skal interessere sig for. En god Twitter-klient kan udgøre hele forskellen.

Gå ind i TweetDeck. Denne Adobe Air-app, der går på tværs af platforme, forbinder sig til din Twitter-konto. Nok så vigtigt: Den Twitter-ejede software gør det muligt at filtrere strømmen ind i håndterbare kategorier.

TweetDeck gør det på to måder – grupper og gemte søgninger. Med grupper kan man føje folk, som man følger, til en tema-liste. Man kan knytte en kolonne til den liste, således at man kun ser tweets fra brugerne i den kolonne. Du kan for eksempel oprette en liste over de berømtheder, du følger. Så går du aldrig mere glip af en tweet fra Katie Price.

Når du klikker ’Add column’, kan du vælge at skrive et søgeord, der returnerer alle de tweets, som indeholder dette nøgleord. Kolonnen er vedholdende. Den forbliver åben og streamer tweets med det valgte nøgleord, indtil du sletter det.

Et tip: Hvis du allerede bruger Tweetdeck, kan du oprette en TweetDeck-konto. Så kan du gemme din gruppe og gemte søgekolonner i skyen og få adgang til dem, hver gang du bruger tweetDeck. Det gælder både for onlineversionen og for den indlejrede Google Chrome-app.

Se også:  Nu kan du slette alt hvad Facebook ved om din færden på nettet

TweetDeck-grupper er nu integrerede med Twitter-lister. Det er meget nyttigt både for brugere af following og filtrering. Den nemmeste måde at lave sin egen liste på består i at browse ens followers på Twitter. Ud for hvert navn er det en pil. Klik på den, så får du en række valgmuligheder, herunder ’Add to list’. Man kan dele lister, således at andre brugere kan abonnere på dem. De kan også være private, så man kan filtrere konversationen. Hvis du vil finde en liste, efter at du har oprettet den, skal du klikke ’Lists’ på din Twitter-hjemmeside.

[pt id=’2021475′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Det er nemmest at følge og filtrere folk med lister. Den funktion er ikke så kendt som den burde være.”‘]

Det er nemmest at følge og filtrere folk med lister. Den funktion er ikke så kendt, som den burde være.

En del af morskaben består i at abonnere på andre brugeres lister. Man kan følge en række mennesker uden egentlig at følge dem.

Man finder lister ved at besøge brugerens fulde profilside. Klik på brugernavnet, så kommer der et smugkig af profilen. Klik ’View full profile’, og klik på ’Lists’. I stedet for at vise dine lister viser den funktion lister, der er oprettet af den valgte bruger. Hvis du vil abonnere på en liste, skal du klikke på linket i menuen og klikke på ’Follow this list’. Når du har lavet eller fulgt en liste, kan du føje den til TweetDeck. Vælg ’Add column’ og derefter ’Lists’ for at vælge mellem alle dine abonnementslister.

Hvorfor ikke skære ned på Facebook-tiden og lade Twitter tage sig af dine statusopdateringer? Gå til http://apps.facebook.com/twitter for at installere den officielle applikation. Nu kan dine Twitter-løse venner se, hvad du laver.

Hvis du vælger det rette redskab, når du skal have forbindelse med Twitter og håndtere din tidslinje, er du kommet et stort skridt nærmere en status som mester i sociale medier

Twitters site er fint, men mikroblogging lægger op til så mange forskellige scenarier, at et site umuligt kan passe til alle kombinationsmuligheder. Vi synes, at man bedst oplever tjenesten gennem en af dens mange klienter, og vi bruger ikke kun en – der er forskellige klienter til forskellige formål.

DestroyTwitter er et værktøj, der gør det muligt at filtrere sin Twitter – man tæmmer tidslinjen snarere end at ødelægge den. Man kan bruge det til at angive, hvad man vil se, og hvad man ikke vil se, og man kan fjerne specifikke følgere, havelåger og nøgleord fra sin tidslinje. Strengt taget kan TweetDeck gøre det samme.

Den enestående fordel ved DestroyTwitter er, at det er en oprindeligt kodet applikation, ikke en Adobe Air-app. Det betyder, at man undgår de hukommelses- og stabilitetsproblemer, der knytter sig til TweetDeck. Til gengæld er der ingen glimmer eller pynt i DestroyTwitter. Den er kun til Twitter, og den kan ikke filtrere andre af dine sociale netværk.

Se også:  Nu kan du få Facebook Messenger som pc-program til nemmere videochat

Hvis dit liv på sociale medier trænger til et flot kontrolcenter, er HootSuite sagen. Det er en browserbaseret klient, der trækker data fra Facebook, Twitter, LinkedIn og andre tjenester, og den sigter på seriøse brugere af sociale medier. Der er redskaber til at spore opdateringer, poste på flere sites og planlægge distribution af indhold. Den er snarere et brand-management-værktøj end en simpel klient til sociale medier.

Det bliver endnu mere tydeligt, når man ser på de funktioner, man får med en HootSuite Pro-konto. Søgeværktøjer viser, hvor mange af dine beskeder der bliver konverteret til klik og trækker data fra Google Analytics og Facebook Insights. På mange måder er der tale om DestroyTwitters diametrale modsætning – den skræller api-lag af og sluger hver eneste byte, den kan få fat i. Begge tjenester har deres eksistensberettigelse.

[pt id=’2021476′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Twitter har sin egen app til iOS BlackBerry OS Android og Windows Phone 7.”‘]

Twitter har sin egen app til iOS, BlackBerry OS, Android og Windows Phone 7.

Der må da findes et happy medium, ikke? Et redskab, der integrerer flere sociale mediers destinationer uden HootSuites statistik og talknuseri? En klient, der filtrerer støjen fra, men som kører fornøjet i din browser? Giv Seesmic en chance. Vi foretrækker det frem for browserversionen af TweetDeck, der virker underdimensioneret og klodset i sammenligning med desktopversionen. Indstillinger og data bliver delt mellem dem.

Hvis alle disse funktioner ikke betyder andet end bøvl for dig, vil vi foreslå, at du enten holder dig til www.twitter.com eller bruger den meget fritskrabede Echofon. Den begyndte som en iPhone-app, der gik over til OS X. Nu findes der en plugin-version til Mozilla Firefox, og den er ret uanselig og bliver opdateret via browseren.

Der er også en meget anvendelig og ren version til Windows. Den er i beta, men den er stabil. Den synkroniserer data med ens iPhone – den husker, hvilke tweets man har set og ikke har set. På trods af Echofons relative enkelhed er det en funktion, der slår TweetDeck.

Kom uden om Twitters indbyggede begrænsninger med dette eksklusive udvalg af indstillinger

1. Overskrid grænsen

Twitter begrænser antallet af api-kald fra eksterne klienter til 150 i timen. Hvis du overskrider grænsen, stopper adgangen til Twitter.

Med TweetDeck kan man tilføje søgekolonner, der søger efter alt muligt, herunder dit eget navn. Slet kolonnen ’Meeting’, og erstat den med en søgekolonne, der slår grænsen.

[pt id=’2021477′ size=’large’ link=’file’]

 

2. Svar offentligt

Det var kontroversielt, da Twitter for et år siden ændrede måden, hvorpå man viser sine svar til andre brugere. Man kan kun se konversationer mellem folk, hvis man følger dem begge. Godt for diskretionen, men skidt, når det gælder om at møde nye mennesker. Hvis du vil stoppe den adfærd, skal du blot anbringe et punktum foran tegnet @.

[pt id=’2021478′ size=’large’ link=’file’]

 

3. Søg i fortiden

Med Twitter kan man kun søge i arkiverede tweets, der er sendt inden for det seneste halve år – alt, hvad der er ældre, kommer ikke med. Heldigvis findes der tredjepartstjenester, som kan løse det problem. Hvis du leder efter ældre tweets, kan du prøve FriendFeed. Brug syntaksen keyword service:twitter.

[pt id=’2021479′ size=’large’ link=’file’]

 

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Fakta:

[/themepacific_accordion_section] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Andre guider i dette tema:

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
Guide
sociale medier
Twitter

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S