Home » Sundhed » Kom i form med dit Apple-ur: 4 gode råd
Kom i form med dit Apple-ur: 4 gode råd

Kom i form med dit Apple-ur: 4 gode råd

Share

Nytår er et tidspunkt, hvor mange af os tænker på nye mål og velværerutiner. Her er 4 praktiske tips til Apple Watch, som understøtter nytårsforsæt om mindfulness, aktivitet og søvn …

1) Find et øjebliks ro i løbet af dagen, uanset hvor du er
Mere end nogensinde anerkendes vigtigheden af at finde små øjeblikke i hverdagen, hvor man kan være mere mindful, og Mindfulness-appen på Apple Watch har to oplevelser, der kan hjælpe: Vejrtrækning og Refleksion. 
– Refleksion tilbyder et mindfulnessmål, som du kan fokusere på i så lidt som 60 sekunder, og det kan gøres hvor som helst og når som helst. Hver session byder brugerne velkommen med en unik, tankevækkende idé, de kan overveje, som inspirerer positive tanker. Brugerne kan for eksempel se en besked som “Tænk på sidste gang, du følte dig helt rolig. Lad denne følelse indfinde sig nu,” eller “Reflekter over en ting, du er taknemmelig for, og tænk på, hvorfor du værdsætter den så meget.” 
– Både Vejtrækning- og Refleksion-oplevelserne tilbyder også tips, der kan hjælpe brugerne med at få mere ud af den enkelte session, og smukke animationer.
– Apps fra tredjeparter som HeadspaceCalmEndelTen Percent Happier og Meditopia tilbyder også unikke mindfulness- og afslapningsoplevelser direkte på Apple Watch
 
Her finder du det: 
– Appen Mindfulness finder du på Apple Watch
– Du kan gennemse og downloade apps direkte fra App Store på Apple Watch 
 
2) Indstil et Fokus, der hjælper dig med at prioritere det vigtigste
Fokus er et effektivt sæt værktøjer til de tidspunkter, hvor brugerne gerne vil reducere forstyrrelser og koncentrere sig. 
– Apple Watch-brugere kan filtrere notifikationer baseret på, hvad de laver i øjeblikket – fokusfunktionen Arbejde kan indstilles i arbejdstiden, så den kun tillader notifikationer fra kollegaer og apps, der bruges til arbejde, fokusfunktionen Personlig kan indstilles, når brugeren tager en pause med venner og familie, og fokusfunktionen Fitness kan hjælpe brugeren med at koncentrere sig og virkelig få noget ud af sin træning. 
– Når et Fokus er indstillet, vises en status automatisk for dine kontakter i Beskeder (og andre understøttede apps, som f.eks. Slack), så de ved, at du ikke vil forstyrres. 
 
Her finder du det: 
– Swipe op på Apple Watch til Kontrolcenter > Fokus (månesymbolet) > vælg en af de viste fokusfunktioner 
– Sådan laver du din egen fokusfunktion: Gå til Indstillinger på Apple Watch > Fokus > tryk på en fokusfunktion for at tilpasse den eller tilføje noget
 
3) Bliv aktiv og hold dig i gang med Apple Watch
Apple Watch er en fantastisk fitnesspartner. Aktivitetscirklerne i appen Aktivitet viser dig din daglige aktivitet (bevægelses-, motions- og ståmål), og præmier, personligt tilpasset træning og konkurrencer via Aktivitet kan motivere dig endnu mere.
– Sæt mål for dig selv: Tilpas aktivitetsmål for dine bevægelses-, motions- og ståcirkler, og få aktivitetspræmier for personlige rekorder, flere mål i træk og milepæle på din fitnessrejse. Du kan for eksempel gå efter en Perfekt uge i forhold til at stå, bevæge dig eller motionere, indstille en Ny motionsrekord eller deltage i en månedlig udfordring.
– Deltag i en sund konkurrence med dine venner: Aktivér Aktivitetsdeling, så dine venner eller familie med Apple Watch kan hjælpe dig med at holde fokus mod dit fitnessmål, og udfordr dem til en aktivitetskonkurrence en-mod-en.
 Registrer en træning, der fokuserer på mindfulness: Som noget nyt dette efterår registrerer Apple Watch nu to populære træningstyper, som giver dig både fysisk velvære og fredfyldt bevægelse: Tai-chi og Pilates. Disse nye træningstyper understøttes af effektive, gennemprøvede og specialudviklede puls- og bevægelsesalgoritmer, som giver brugerne nøjagtige målinger.
 
Her finder du det: 
– Appen Aktivitet finder du på Apple Watch
– Den ledsagende app Fitness på iPhone viser dig din historik og dine tendenser fra Aktivitet 
Gå til appen Træning på Apple Watch > Vælg Pilates eller Tai-chi eller en anden træningstype!
 
4) Få hjælp til at nå dine søvnmål med en ensartet rutine
Det er vigtigt for dit generelle helbred at få nok søvn. Appen Søvn på Apple Watch hjælper dig med at lave en plan og rutine for din sengetid, som kan hjælpe dig med at nå dine søvnmål. Apple Watch registrerer også, hvor meget du sover, og målinger for puls, iltniveau i blodet og åndedrætsfrekvens.
– Indstil Søvn: Appen Sundhed på iPhone kan hjælpe dig med at sætte et mål for din søvn og følge dit fremskridt over tid.
– Afslapning hjælper dig med at lave en personligt tilpasset rutine for din sengetid. Administrer dine genveje for afslapning, som vises på din låseskærm tæt på sengetid. Du kan lave en rutine, der inkluderer ting som at indstille en specifik scene i appen Hjem, lytte til afslappende musik i Apple Music eller bruge din foretrukne meditationsapp, før du falder i søvn.
– Se din søvnhistorik sammen med resten af dine sundhedsdata i appen Sundhed. 
 
Her finder du det: 
– Åbn appen Sundhed på din iPhone > Tryk på Kom i gang under Indstil Søvn, og tryk derefter på Næste > Følg vejledningen på skærmen for at fastlægge: Mål for søvn, Sengetid- og Vågn op-tidspunkter, genveje for Afslapning og Registrering 
Gode apps
 Uanset om du har et specifikt fitnessmål eller lige er startet på din fitnessrejse, kan disse apps hjælpe dig med at nå dine mål: 
  • feel better – feel better fra deliciously ella hjælper dig med at finde lækre måder at få det bedre på hver dag og få gode madvaner i Veganuary. 
  • The Body Coach – Efter at have skabt store forandringer for 600.000 mennesker over hele verden med sin ’90 Day Plan’ vil Joe Wicks med den nye Body Coach-app hjælpe dig med at nå dine fitnessmål og få det fantastisk. Træn live med Joe, få en madplan, der er skræddersyet til dig, og træn derhjemme eller i fitnesscenteret. Hver fjerde uge får du adgang til helt nyt indhold, blandt andet eksklusive live-træninger med Joe, helt nye madplaner, der er skræddersyet til dig, plus nye hjemmetræninger, som du kan deltage i sammen med Joe i realtid.
  • Nike Run Club – Nike Run Club på Apple Watch er den perfekte løbepartner på dit håndled, og det har de værktøjer, du skal bruge for at løbe bedre, som f.eks. registrering af løb med GPS, guidede løb med lyd og coachingplaner, der er tilpasset efter dine mål.
  • Strava: Run & Ride Training – Slut dig til flere millioner andre hverdagsatleter for at nå dine fitnessmål med Strava. 
  • Fiit – Vil du gerne tabe dig, blive stærk, forbedre din fleksibilitet eller bare sænke dit stressniveau? Fiit giver dig mulighed for at streame hundredvis af træninger direkte til din iPhone, din iPad eller dit TV og oprette forbindelse til dit Apple Watch, så du kan få den ultimative træningsoplevelse. 
  • Seven – Det har aldrig været nemmere – eller sjovere – at komme i form. Sevens træningsøvelser er baseret på videnskabelige undersøgelser for at give det maksimale udbytte på den kortest mulige tid. Med personligt tilpassede træningsplaner sørger Seven også for, at du får mest muligt ud af din træning. 
  • SWEAT – Træn derhjemme med det største fitnessfællesskab for kvinder i hele verden. Få den træningsmotivation, du har brug for, med SWEAT, den personlige træningsapp med Kayla Itsines og de allerbedste kvindelige personlige trænere.
Gør noget godt for dit generelle velvære, og få ro i sindet og en positiv tilgang til din ernæring:
  • Portal – Nyd naturen med dette fristed for dine tanker. Medrivende naturoplevelser tager dig med rundt i verden og giver dig det perfekte miljø til at sove, slappe af og fokusere bedre.
  • Sleep Cycle – Sov bedre og bliv veludhvilet med Sleep Cycles smarte vækkeur. Den analyserer dine søvnmønstre og registrerer, om du snorker, taler i søvne, hoster eller laver andre lyde. Fås til iPhone, iPad og Apple Watch. 
  • Moshi – Kan børnene ikke sove? Slip for stress, når du lægger de små i seng ved at hjælpe dem med at falde hurtigt og nemt i søvn med denne prisvindende søvn- og mindfulness-app. 
  • Lifesum – Personligt tilpassede madplaner, en tracker til dine måltider, en kalorietæller og sunde opskrifter, alt sammen samlet ét sted. 
  • MyFitnessPal – Uanset om du vil tabe dig, komme i bedre form, blive sundere, ændre dine vaner eller begynde at spise anderledes, vil du elske MyFitnessPal.
  • Kaia – En app, der kan lindre dine rygsmerter derhjemme på kun 15 minutter om dagen. Kaia er designet af et hold læger og eksperter, som er specialiserede i lindring af rygsmerter, og du får adgang til hundredvis af øvelser, som er skræddersyet til dine behov.
  • Headspace – Headspace er din guide til sundhed og glæde i hverdagen. Tillær dig livsændrende færdigheder inden for meditation og mindfulness på bare et par minutter hver dag – gennem flere hundrede guidede sessioner om alt fra at styre stress og angst til søvn, produktivitet, motion og fysisk sundhed.
  • Glo – Glo tilbyder yoga, pilates og meditation online for at hjælpe dig med at få det bedre i krop og sind. Vær med derhjemme eller på farten med verdens bedste instruktører.
  • Calm – Slut dig til flere millioner andre, som oplever mindre stress og angst med guidede meditationer, Sleep Stories, vejrtrækningsprogrammer, strækøvelser og afslappende musik. Calm anbefales af de bedste psykologer, terapeuter og eksperter i mental sundhed.


TAGS
Apple Watch
wearabale

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S