Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Som led i strategien om at være førende inden for elektrificerede flåder, delemobilitet og digitale kundeoplevelser annoncerer biludlejningsselskabet Hertz sammen med performance-elbilmærket Polestar i dag et globalt partnerskab, hvor Hertz over en periode på fem år vil købe op mod 65.000 Polestar-biler.
Bilerne forventes at være tilgængelige til udleje i foråret 2022 i Europa og i slutningen af 2022 i Nordamerika og Australien, og med partnerskabet er det målet at blive et af verdens største elbils-udlejningsflåder.
"Partnerskabet med Polestar bygger på vores ambition om at blive en førende aktør i det moderne mobilitetsøkosystem på en bæredygtig måde. Ved at arbejde sammen med nogle af de bedste spillere på markedet som Polestar kan vi være med til at udbrede bæredygtig mobilitet og samtidig tilbyde vores lejere, erhvervskunder og delebils-partnere en førsteklasses elbil, enestående køreoplevelser og et lavere CO2-aftryk,” siger Stephen Scherr, adm. direktør i Hertz.
Vil fremskynde overgangen til bæredygtig mobilitet
Polestars biler bliver tilgængelige hos Hertz ud fra et fælles ønske om at gøre elektrisk og bæredygtig mobilitet mere tilgængelig for kunderne. Som led i den bæredygtige dagsorden og fremskyndelsen af flere elbiler på verdensplan udvider Hertz desuden sin elbilsflåde til også at omfatte selskabets delbils-partnere foruden sine privat- og erhvervskunder.
"En af Polestars helt store ambitioner er at fremskynde overgangen til elektrisk mobilitet med en fascinerende og innovativ produktportefølje. Vi er glade for, at Hertz har valgt Polestar som strategisk partner på deres vej mod bæredygtig mobilitet. Med partnerskabet kan vi nå ud til et bredere publikum og imødekomme endnu flere af vores fælles kunders kortsigtede og langsigtede mobilitetsbehov. For mange af dem er det måske første gang, de kører en elbil, og det bliver således en Polestar,” siger Thomas Ingenlath, adm. direktør for Polestar.
I 2021 tredoblede Polestar sin omsætning i forhold til året før, og i 2022 forventer man en yderlige fordobling i salg. Ved udgangen af 2025 forventer Polestar at sælge 290.000 biler årligt, og virksomheden planlægger fortsat at blive børsnoteret på Nasdaq i New York i udgangen af andet kvartal 2022.
Hertz kommer i første omgang til at tilbyde den prisbelønnede og populære performance-elbil Polestar 2, der med sit skandinaviske design og førende teknologi som verdens første infotainmentsystem drevet af Android Automotive OS med Google-integration på rekordtid har etableret Polestar som et premium elbilmærke i luksussegmentet verden over.