Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Købsguide: Sådan vælger du den helt rigtige elcykel

Kom op i fart uden at anstrenge dig – med en elcykel. Det er ikke svært. Til gengæld er det mere vanskeligt at finde den rigtige type cykel til den rigtige pris. Her får du lidt medvind i form af de mest vigtige købsråd.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er en skøn fornemmelse at sætte sig op på en elcykel og glide hen ad cykelstien, som om der er konstant medvind uanset, hvor du kører hen. Det er ikke så sært, at elcyklerne på få år er blevet populære.

Til gengæld føles det måske nogle gange som modvind at skulle vælge sin første elcykel. Der er utrolig mange modeller at vælge imellem. Nogle har batteri bagpå, nogle på stangen. Nogle har motoren ved pedalerne, andre ved hjulene. Så hvordan finder man den rigtige cykel – elcykler er jo ikke billige?

Skal du bruge elcyklen til længere pendler- eller fritidsture – mere end 10 kilometer om dagen – er det vigtigt at vælge god kvalitet. Her vil vi anbefale dig at gå efter mærkevaremodeller. En elcykel er tung på grund af batteri og motor, og det stiller ekstra krav til ramme, hjul og bremser. Af samme grund kan du med fordel vælge en model med lidt bredere dæk end normalt. Det giver bedre komfort.

Den store batteripakke

Batteriets rækkevidde er selvfølgelig vigtig. Vælg et batteri, hvor der er god margin til din daglige kørsel, så det ikke kun akkurat kan holde til det antal kilometer, du skal bruge, inden du når en lader. Cyklen er tung at træde, hvis du løber tør for strøm!

Husk i øvrigt, at du ikke kører på frihjul på en elcykel. Du skal altid træde i pedalerne. Vælg gerne en cykelmodel, hvor du kan justere, hvor meget du ønsker, motoren skal hjælpe til. På den måde kan du både spare på batteriet, hvis det er ved at løbe tør, og du kan give dig selv mere motion, hvis du vælger, at motoren skal hjælpe mindre til.

Også til racere og MTB-cykler

Det er ikke kun almindelige pendlercykler der fås med batteridrift. Faktisk kan du få eldele til selv racercykler, der ikke vejer meget. Det hjælper med at trække cyklen frem via kranken, og batteri og motor gemmes ofte i sadelrøret lige over. Du kan styre motoren med en lille knap, som trådløst (Bluetooth) sørger for et ekstra boost.

Også MTB-cykler fås med en motor, der kan hjælpe dig op ad de skrappeste stigninger. Her er batteriet ofte større og sidder på skrårøret. Fælles for både racercykel- og MTB-løsningen er, at de er meget kostbare. Et sæt til en racercykel koster let 10.000-20.000 kroner (plus cyklen). En god MTB med hjælpemotor kan ryge op over de 35.000 kroner. Der er dog flere producenter på vej med billigere MTB-modeller, og de kan også være værd at overveje som pendlercykel.

Placering af batteri

Mange producenter tilbyder flere størrelser batteri – for eksempel 300, 400 og 500 W – og det kan næsten altid betale sig at købe det store batteri fra starten i stedet for at tilkøbe senere. Batteriet vil med garanti miste power, efterhånden som det bliver brugt – ligesom det mister noget effekt, når det er koldt. Et 300 W-batteri kan køre 40-80 km afhængigt af forhold og kørestil, før det skal oplades.

Batteriet hjælper dig op til 25 km/t. Typisk er batteriet placeret på enten stellet eller på bagagebæreren, og det kan med fordel være den type, der kan afmonteres, så du kan genoplade det i en stikkontakt efter eget valg. Der findes forskellige typer af batterier – jo dyrere cykel, des bedre batteritype får du generelt. Den billigste er MiMH-batterierne, der oplades på 3-7 timer og er lidt tungere end Litium-batterierne (Li-ion), som oplades hurtigere (2-3 timer), men også koster mere. Sidstnævnte tåler op til 1000 opladninger; det er tre til fem år.

Motoren på en elcykel skaber fremdrift op til 25 km/t. (de særlige Speed Pedelec-cykler må køre op til 45 km/t.). Motoren kan sidde på forhjulet, ved krankboksen midt på cyklen – en centermotor – eller på baghjulet. Det mest almindelige er en centralt placeret motor eller en motor på baghjulet, fordi de giver den største køreglæde og bedste styring af cyklen.

Så meget koster cyklen

Hvad koster så en eldreven cykel? Den fås fra cirka 7000 kroner og opefter. Men køb ikke for billigt. Over 15.000 kroner begynder kvalitetscyklerne at dukke op – hvor både konstruktion, batteri og motor kan kæmpe sig igennem mere end en enkelt dansk vinter. Hvilket mærke skal du så vælge?

Der findes en række cykelfabrikanter, som specialiserer sig i elcykler, herunder hollandske Gazelle, som i år har vundet Tænks test af elcykler med damecyklen ‌Gazelle Orange C8 HMS Di2. Ellers er der mærkevarer som Batavus, Brinckers, Kalkhoff, Kreidler, SCO og sågar danske Kildemoes.

Strømlinet luksus

Hvis du helt teoretisk skulle synes, at elcykler er klodsede og utjekkede, så se her. Denne Pinarello Nytro er inspireret af den italienske cykelproducents flagskibscykel, Dogma F10, der har hentet en række Tour de France-sejre.

Den strømlinede Nytro vejer 13 kilo med sin heftige 400 W-motor. Motoren sidder lavt ved pedalerne, hvilket sikrer et lavt tyngdepunkt, så du rigtig kan lægge dig ned i svingene. Batteriet er aftageligt, så det hurtigt kan oplades, og cyklen er selvfølgelig bygget af kulfibre. Her kommer prisen (luk øjnene!): 60.000 kroner.