De gentagne opfordringer fra Københavns Kommune om at lade bilen stå, ser ud til at have virket. Nye tal viser, hvor mange bilture byen slap for under Tour de France. Tallene indikerer, at de mange tilskuere brugte andet end bilen til at komme tæt på eventen, samt at folk i øvrigt fulgte de gode råd om at droppe bilen i København – især fredag i forbindelse med den 13 kilometer lange enkeltstart.
Hele ugen lå parkeringer lavere end normalt, og fredag var faldet på cirka 60%, nemlig mere end 20.000 færre parkeringer: Cirka 15.000 parkeringer, hvor tallet normalt ligger over 35.000.
“Det viser, at kommunerne har gode muligheder for at håndtere parkering i forbindelse med store events. Praktiske erfaringer fra gadebilledet og detaljerede parkeringsdata vil fremover kunne skabe endnu bedre mobilitet for borgerne, når den slags store begivenheder kommer til landet, siger Bernd Reul, landedirektør for EasyPark i Danmark.
Tallene stammer fra EasyPark, der som parkerings-app har adgang til data i realtid om, hvor mange parkeringer, der er i bl.a. Københavns og Roskildes parkeringszoner. Data indsamles på tværs af alle parkerings-apps og kommunale p-automater.