Home » Erhverv » København er Nordens it-midtpunkt
København er Nordens it-midtpunkt

København er Nordens it-midtpunkt

Share

Verden over har IBM lanceret konceptet Cloud Garage. Nummer 10 af slagsen er netop åbnet i København, der har passeret både Stockholm og Oslo som it-dynamo. Nu gør København de allerstørste metropoler selskab som innovativ og kreativ it-rugekasse for nye forretningsløsninger

De har en i London, en i New York og en i Singapore. Hvorfor skulle vi så ikke også have en i København? Det har vi så fået nu, hvor IBM har åbnet den første Cloud Garage i Norden. Det er sket i SOHO startupmiljøet i Kødbyen, hvor det summer med ideer, koncepter og nye, spændende forretningsideer, lige så snart, man træder inden for døren. Cloud Garage findes også i byer som San Francisco, Austin, Toronto, Nice, Tokyo samt Melbourne, og det er alle byer, IBM mener er stærke inden for teknologi og innovation.

Hver enkelt garage er placeret i områder med mange iværksættere, og områder, der er relevante for regionale interesser. Set ud fra disse kriterier er Danmark i almindelighed og København i særdeleshed ligeledes interessant for et koncept som IBM Cloud Garage. Blandt andet kan nævnes, at den danske hovedstad har et spirende iværksættermiljø inden for FinTech, altså løsninger til den finansielle sektor, lige som København sidste forår var vært for den første Nordic.AI-konference med fokus på anvendelsen af kunstig intelligens.

Skal hjælpe alle virksomheder

Den nye garage skal hjælpe alle danske og nordiske virksomheder med at tænke som startupvirksomheder og sætte turbo på innovation gennem nye teknologier såsom blockchain og kunstig intelligens. I forbindelse med åbningen blev det nemlig understreget, at IBM ikke blot satser på at facilitere sin teknologi til nystartede virksomheder, men også til eksisterende virksomheder for hvem det i en tid, hvor alle råber disruption efter hinanden, er tvingende nødvendigt at udvikle nye forretningsmodeller.

Se også:  Epson EB-U05 [TEST]: Kompakt prisbasker

Selvom garagen først for nylig er åbnet officielt i København, har en række lokale virksomheder allerede været med i forskellige projekter, da IBM i Danmark har mulighed for at trække på specialister fra garagen i London. Det gælder både store og små kunder på tværs af industrier som detail, finans og ikke mindst rejsebranchen – blandt andre C&C Travel – der har deltaget i workshops og fået erfaring med processerne i IBM Cloud. Desuden kan nævnes, at åbningen af Garagen er i tråd med den danske regerings strategi om at positionere Danmark som førende inden for digital innovation.

Lær at sætte strøm til forretningen

Kort tid efter åbningen besøgte IBM’s General Manager for IBM Cloud i Europa, Sebastian Krause, den nyåbnede Cloud Garage i Kødbyen, og overordnet kunne han fortælle, at denne form for innovationshub oprindelig er baseret på et koncept fra Silicon Valley, hvor virksomheder så at sige kan sætte strøm til nye forretningsmodeller og -processer, lære at visualisere data med henblik på at opnå ny indsigt samt afprøve ny teknologi og økosystemer. Alt sammen med hjælp fra IBM’s specialkonsulenter.

Stor vækst I nye virksomheder

Det er med god grund, at den danske IBM Cloud Garage er placeret i København. Her begynder nemlig 40 % af alle startupvirksomheder deres tilværelse.

Placeringen af den nye garage i København skyldes ikke mindst byens status som økonomisk centrum og drivkraft for iværksætteri. Mere end 40 % af alle nye startupvirksomheder bliver skabt i hovedstaden, der siden finanskrisen i 2009 har oplevet en vækst på 5 % årligt i antallet af nye virksomheder.

Se også:  Sådan påvirker coronavirussen danske webbutikker

Den nye IBM Cloud Garage vil til daglig blive drevet af op til 30 specialister inden for design, it-udvikling og -arkitektur og data science. Garagen er en del af IBM’s strategi om at gøre udvikling i skyen og cloudtjenester tilgængelige for alle virksomheder – både startups og store firmaer – i hele verden. Garagen i København er den tiende og seneste.

Under besøget fik Alt om DATA en snak med ham, og han understregede, at en af de vigtigste prioriteter for eksperterne i garagen er at hjælpe virksomheder med at blive mere agile og hurtigere til at designe samt skabe nye apps og services. Når det sker via skyen, er det muligt at sætte turbo på produktudviklingen og minimere den tid det tager at få nye løsninger ud i markedet.

Samtidig med at virksomhederne kan opbygge deres egen, tekniske ekspertise internt. Processen involverer nemlig såvel produktchefer som udviklere og systemarkitekter, hvilket skal stimulere realiseringen af nye forretningsideer med den seneste teknologi.

En stolt overborgmester

En stolt overborgme-ster deltog i åbningen af IBM’s tiende Cloud Garage, der er placeret i SOHO startupmiljøet i Kødbyen.

København har på flere fronter markeret sig på teknologisiden. Ud over innovative miljøer som f.eks. Copenhagen Fintech markerer København sig også som frontløber inden for det, man kalder for Smart City-koncepter, altså den forbundne by. Det er blandt andet noget overborgmester for Københavns Kommune, Frank Jensen, har været med til at bakke op om og profilere, så han deltog naturligvis i åbningen af IBM Cloud Garage i København.

Han lagde ikke skjul på, at han er meget tilfreds med at kunne byde velkommen til denne tiende af slagsen på verdensplan. Den er med til at understrege, at København er førende, når det gælder om at tiltrække højteknologiske virksomheder og løsninger inden for blandt andet Smart City, sagde overborgmesteren.

TAGS
erhverv
IBM

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S