Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

København er Nordens it-midtpunkt

Verden over har IBM lanceret konceptet Cloud Garage. Nummer 10 af slagsen er netop åbnet i København, der har passeret både Stockholm og Oslo som it-dynamo. Nu gør København de allerstørste metropoler selskab som innovativ og kreativ it-rugekasse for nye forretningsløsninger.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

De har en i London, en i New York og en i Singapore. Hvorfor skulle vi så ikke også have en i København? Det har vi så fået nu, hvor IBM har åbnet den første Cloud Garage i Norden. Det er sket i SOHO startupmiljøet i Kødbyen, hvor det summer med ideer, koncepter og nye, spændende forretningsideer, lige så snart, man træder inden for døren. Cloud Garage findes også i byer som San Francisco, Austin, Toronto, Nice, Tokyo samt Melbourne, og det er alle byer, IBM mener er stærke inden for teknologi og innovation.

Hver enkelt garage er placeret i områder med mange iværksættere, og områder, der er relevante for regionale interesser. Set ud fra disse kriterier er Danmark i almindelighed og København i særdeleshed ligeledes interessant for et koncept som IBM Cloud Garage. Blandt andet kan nævnes, at den danske hovedstad har et spirende iværksættermiljø inden for FinTech, altså løsninger til den finansielle sektor, lige som København sidste forår var vært for den første Nordic.AI-konference med fokus på anvendelsen af kunstig intelligens.

Skal hjælpe alle virksomheder

Den nye garage skal hjælpe alle danske og nordiske virksomheder med at tænke som startupvirksomheder og sætte turbo på innovation gennem nye teknologier såsom blockchain og kunstig intelligens. I forbindelse med åbningen blev det nemlig understreget, at IBM ikke blot satser på at facilitere sin teknologi til nystartede virksomheder, men også til eksisterende virksomheder for hvem det i en tid, hvor alle råber disruption efter hinanden, er tvingende nødvendigt at udvikle nye forretningsmodeller.

Selvom garagen først for nylig er åbnet officielt i København, har en række lokale virksomheder allerede været med i forskellige projekter, da IBM i Danmark har mulighed for at trække på specialister fra garagen i London. Det gælder både store og små kunder på tværs af industrier som detail, finans og ikke mindst rejsebranchen – blandt andre C&C Travel – der har deltaget i workshops og fået erfaring med processerne i IBM Cloud. Desuden kan nævnes, at åbningen af Garagen er i tråd med den danske regerings strategi om at positionere Danmark som førende inden for digital innovation.

Lær at sætte strøm til forretningen

Kort tid efter åbningen besøgte IBM’s General Manager for IBM Cloud i Europa, Sebastian Krause, den nyåbnede Cloud Garage i Kødbyen, og overordnet kunne han fortælle, at denne form for innovationshub oprindelig er baseret på et koncept fra Silicon Valley, hvor virksomheder så at sige kan sætte strøm til nye forretningsmodeller og -processer, lære at visualisere data med henblik på at opnå ny indsigt samt afprøve ny teknologi og økosystemer. Alt sammen med hjælp fra IBM’s specialkonsulenter.

Stor vækst I nye virksomheder

Det er med god grund, at den danske IBM Cloud Garage er placeret i København. Her begynder nemlig 40 % af alle startupvirksomheder deres tilværelse.

Placeringen af den nye garage i København skyldes ikke mindst byens status som økonomisk centrum og drivkraft for iværksætteri. Mere end 40 % af alle nye startupvirksomheder bliver skabt i hovedstaden, der siden finanskrisen i 2009 har oplevet en vækst på 5 % årligt i antallet af nye virksomheder.

Den nye IBM Cloud Garage vil til daglig blive drevet af op til 30 specialister inden for design, it-udvikling og -arkitektur og data science. Garagen er en del af IBM’s strategi om at gøre udvikling i skyen og cloudtjenester tilgængelige for alle virksomheder – både startups og store firmaer – i hele verden. Garagen i København er den tiende og seneste.

Under besøget fik Alt om DATA en snak med ham, og han understregede, at en af de vigtigste prioriteter for eksperterne i garagen er at hjælpe virksomheder med at blive mere agile og hurtigere til at designe samt skabe nye apps og services. Når det sker via skyen, er det muligt at sætte turbo på produktudviklingen og minimere den tid det tager at få nye løsninger ud i markedet.

Samtidig med at virksomhederne kan opbygge deres egen, tekniske ekspertise internt. Processen involverer nemlig såvel produktchefer som udviklere og systemarkitekter, hvilket skal stimulere realiseringen af nye forretningsideer med den seneste teknologi.

En stolt overborgmester

En stolt overborgme-ster deltog i åbningen af IBM’s tiende Cloud Garage, der er placeret i SOHO startupmiljøet i Kødbyen.

København har på flere fronter markeret sig på teknologisiden. Ud over innovative miljøer som f.eks. Copenhagen Fintech markerer København sig også som frontløber inden for det, man kalder for Smart City-koncepter, altså den forbundne by. Det er blandt andet noget overborgmester for Københavns Kommune, Frank Jensen, har været med til at bakke op om og profilere, så han deltog naturligvis i åbningen af IBM Cloud Garage i København.

Han lagde ikke skjul på, at han er meget tilfreds med at kunne byde velkommen til denne tiende af slagsen på verdensplan. Den er med til at understrege, at København er førende, når det gælder om at tiltrække højteknologiske virksomheder og løsninger inden for blandt andet Smart City, sagde overborgmesteren.

Mere end bare en legeplads

”Man kan sammenligne det lidt med Formel 1. Her tester man også nye teknologier, som over tid spreder sig til de almindelige biler og dermed konsummarkedet. Det samme er målet med Cloud Garage-konceptet, nemlig at udnytte de kreative kompetencer i innovative miljøer verdenen over med henblik på at anvende it som et værktøj til at skabe løsninger, der kan komme flest mulige mennesker og virksomheder til gode”, siger Sebastian Krause.

Han påpeger imidlertid, at der er tale om meget mere end bare et testlaboratorium eller en legeplads. Der er tale om en proces, som munder ud i helt konkrete resultater og løsninger. Målet er naturligvis, at flest mulige af disse skal faciliteres af IBM’s cloudteknologi, men der er ikke tale om, at man som virksomhed på forhånd forpligter sig til et teknologiægteskab med IBM, inden man kan få adgang til alle hemmelighederne. Den første garage blev i øvrigt etableret for fire år siden, og ifølge Sebastian Krause har erfaringerne indtil nu kun været positive.

Nu handler det om innovation

”Da vi i sin tid begyndte at kigge på mulighederne i skyen, var det primært for at gøre vores it-systemer og -løsninger mere kost-effektive. Næste trin handlede om at konsolidere applikationer, mens vi i dag er nået til et langt mere innovativt stadie, hvor det ikke kun handler om at facilitere startupvirksomheder, men også om at forbinde teknologien til mere traditionelle virksomheder og deres forretningsområder. Dermed er der tale om et paradigmeskift for mulighederne i skyen”, siger Sebastian Krause.

Han er chef for alle IBM’s cloudprojekter i Europa og føjer til, at målet er at hjælpe virksomheder til at blive mere innovative samt at øge interessen for skyen som tekno-logiplatform. Målet er ikke at foretage egent-lige investeringer i dem.

Naturligvis kan partnerskaber dog forekomme, og det gælder ligeledes samarbejde med andre teknologi-virksomheder såsom SAP og Workday, så fundamentet for den digitale revolution bliver bredest muligt. Samtidig understreger han, at som teknologivirksomhed er etableringen af det verdensomspændende Cloud Garage-koncept et helt naturligt skridt.

Stort benarbejde fra IBM Danmark

Indtil videre er der 7 fastansatte ved IBM Cloud Garage i København. Filip Knudsen er projektleder, og Majken Nielsen tager sig af marketing.

Hos IBM i Danmark har man arbejdet intenst på, at den første nordiske Cloud Garage skulle placeres i København. Det betyder imidlertid ikke, at der ikke sker noget i hverken Stockholm eller Oslo, hvor man kan opleve såkaldte ”pop op”-garager, men det er i København, at alle egentlige workshops med kunderne og virksomhederne foregår. Der er både mulighed for at indgå længerevarende projekter og få ad hoc-hjælp til specifikke projekter. Ansvaret for konceptet er placeret i en separat division i IBM.