Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Kia e-Niro Advance: Det behøver ikke at være en Tesla

Kia e-Niro er ikke en elbil, der vil revolutionere markedet, men en fornuftig løsning til familien, der har behov for god rækkevidde, rummelighed og den komfort, man forventer af en moderne bil.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Selvom man gerne vil skifte til et grønnere køretøj, er det ikke sikkert, man er klar til at overgive sig til den hypermoderne oplevelse, man får i en Tesla. Læs vores test af Tesla Model 3 her.

Kia giver et mere klassisk, vel nærmest konservativt, bud på en elbil med e-Niro, der dog ikke desto mindre har nogle af de samme kvaliteter, når det gælder rækkevidde og rummelighed.

Klassisk køreoplevelse

De fleste vil føle sig hjemme foran rattet i e-Niro. Gearene er selvsagt automatiske, men ellers er der mulighed for manuel styring af stort set alt. Det vrimler med fysiske knapper på rat, døre, kontrolpanel etc. Ikke noget med at dykke ned i menuer på en stor touchskærm, det hele har en knap.

Faktisk så mange at vi ikke anede, hvad vi skulle stille op med dem alle. Men mange vil formentlig sætte pris på den håndgribelige kontrol. Vi er lidt mere til Teslas minimalisme.

Det er en dejlig rummelig bil, hvor der snildt er plads til et barnesæde og en voksen på bagsædet, endda to, hvis man klemmer sig lidt sammen. På førersædet er der fin højde til loftet og nem mulighed for at skaffe sig den benplads, man har behov for.

Bagagerummet har ligeledes en kapacitet, der vil kunne tilfredsstille de fleste familier, omend en stor barnevogn vil være svær at få plads til.

Langt på en opladning

Måske vigtigst af alt er, at det er en virkelig behagelig bil at køre. Der er godt med spark i motoren, men den er klippestabil i styringen. Automatiske funktioner som fartpilot og vejbanepilot er tilstede, dog skal sidstnævnte mere ses som en korrigerende sikker-hedsfunktion, end noget der minder om autopiloten i nogle af de semi-selvkørende elbiler på markedet.

Den holder dig indenfor vejbanen, men kun når du er lige ved at skride ud.

Vi testede versionen med det store batteri, som er angivet til 455 kilometer (WLTP). Det er dog ret optimistisk sat.

Vi modtog den fuldt opladt, og her lød dens eget estimat på 365 kilometer. Kursen blev sat fra København mod Aalborg, men selv bilens eget navigationssystem vurderede, at turen ville være for lang uden opladning undervejs. Heldigvis havde vi snydt og booket billet til Odden-Aarhus-færgen.

Det betød, at bilturen blev skåret ned til cirka 250 kilometer sammenlagt, og det klarede e-Niro uden problemer. Der var cirka 25 procent tilbage, da vi nåede frem – det selvom vi kørte 130 km/t., hvor vi måtte. Der er dog ingen tvivl om, at kørsel ved den hastighed sluger meget batteri.

Faktisk tæt på dobbelt så meget, som da vi kørte 110 km/t. Bilen formår selv at analysere din kørsel og justere rækkevidden derefter. På hjemturen passede dens estimat stort set perfekt.

Opladning klarede vi ved en CCS 50 kWh offentlig oplader. Den fik os op på 80 procent i løbet af 57 minutter. De sidste tyve procent tog yderligere 50 minutter.

e-Niro kan dog lade ved op til 100 kWH, så hvis du finder en oplader med den styrke, kan du regne med cirka dobbelt hastighed. Den kan også lade fra en almindelig stikkontakt og ved stort set alle offentlige standere. Her oplevede vi dog at det gik meget langsomt. Det kan have at gøre med at denne model har 1-faset oplader. Der er imidlertid netop kommet en opgraderet version af e-Niro, som har 3-faset lader. Det betyder at den kan trækkes tre gange så meget strøm. Det burde derfor været muligt at få fuld strøm på bilen på ned til 4,5 time.

Fleksibelt system

Navigation, underholdning og diverse indstillinger styres fra en 7”-touchskærm med fysiske genvejsknapper nedenunder. Systemet er traditionelt i sin opbygning, vel nærmest lidt gammeldags i vejvisning, multimediesystem m.m.

Du kan imidlertid sætte din smartphone i, så er der adgang til Apple CarPlay eller Android Auto. Det er en fin måde at gøre det hele lidt smartere og integrere bilen med streaming, kort-apps, kontakter og meget andet.

Der er findes ikke nogen app til Kia, og det er faktisk lidt af et savn. For med en elbil er det en fordel at kunne følge opladningen. Ofte er man nødt til at stille bilen et stykke væk, og så er det rart at kunne holde øje med, hvor langt den er nået.

Fornuftig familiebil

Ellers er der ikke meget at klage over. e-Niro demonstrerer på fin vis, at man sagtens kan få klassisk køreoplevelse, fremragende komfort og glimrende rækkevidde, selvom man vælger at gå elektrisk. Og det uden at prisen bliver helt forrykt.  Kia e-Niro er således et godt bud på en fornuftig familiebil til en grønne fremtid.