Home » Transport » Kia e-Niro Advance [TEST]: Det behøver ikke at være en Tesla
Kia e-Niro Advance [TEST]: Det behøver ikke at være en Tesla

Kia e-Niro Advance [TEST]: Det behøver ikke at være en Tesla

Share

Den holder dig indenfor vejbanen, men kun når du er lige ved at skride ud.

Vi testede versionen med det store batteri, som er angivet til 455 kilometer (WLTP). Det er dog ret optimistisk sat.

Vi modtog den fuldt opladt, og her lød dens eget estimat på 365 kilometer. Kursen blev sat fra København mod Aalborg, men selv bilens eget navigationssystem vurderede, at turen ville være for lang uden opladning undervejs. Heldigvis havde vi snydt og booket billet til Odden-Aarhus-færgen.

Det betød, at bilturen blev skåret ned til cirka 250 kilometer sammenlagt, og det klarede e-Niro uden problemer. Der var cirka 25 procent tilbage, da vi nåede frem – det selvom vi kørte 130 km/t., hvor vi måtte. Der er dog ingen tvivl om, at kørsel ved den hastighed sluger meget batteri.

Se også:  Klassisk bilmærke tilbage i Danmark med elbil i mellemklassen

Faktisk tæt på dobbelt så meget, som da vi kørte 110 km/t. Bilen formår selv at analysere din kørsel og justere rækkevidden derefter. På hjemturen passede dens estimat stort set perfekt.

Opladning klarede vi ved en CCS 50 kWh offentlig oplader. Den fik os op på 80 procent i løbet af 57 minutter. De sidste tyve procent tog yderligere 50 minutter.

e-Niro kan dog lade ved op til 100 kWH, så hvis du finder en oplader med den styrke, kan du regne med cirka dobbelt hastighed. Den kan også lade fra en almindelig stikkontakt og ved stort set alle offentlige standere. Her oplevede vi dog at det gik meget langsomt. Det kan have at gøre med at denne model har 1-faset oplader. Der er imidlertid netop kommet en opgraderet version af e-Niro, som har 3-faset lader. Det betyder at den kan trækkes tre gange så meget strøm. Det burde derfor været muligt at få fuld strøm på bilen på ned til 4,5 time.

Se også:  De 10 fedeste elbiler du kan købe i 2020
Fleksibelt system

Navigation, underholdning og diverse indstillinger styres fra en 7”-touchskærm med fysiske genvejsknapper nedenunder. Systemet er traditionelt i sin opbygning, vel nærmest lidt gammeldags i vejvisning, multimediesystem m.m.

Du kan imidlertid sætte din smartphone i, så er der adgang til Apple CarPlay eller Android Auto. Det er en fin måde at gøre det hele lidt smartere og integrere bilen med streaming, kort-apps, kontakter og meget andet.

Kia e-Niro Advance
  • Features
  • Ydelse
  • Brugervenlighed
  • Batteri
  • Komfort
  • Pris
4

Summary

Alt om DATA siger

»Den vil virke hjemmevant at køre for de fleste og har det udstyr, man forventer af en bil i den bedre klasse. Læg dertil en vellydende elmotor, en glimrende rækkevidde og relativt hurtig opladning, så har du et af de bedste bud på en eldreven familiebil lige nu.«

Nøgletal

Pris: 391.997 kr. (fås fra 279.999 kr.)
Motor: Forhjulstræk, 150 kW /201 hk, 395 Nm, 0-100 km/t på 7,8 s, max 167 km/t
Batteri: 64 kWh, CCS Type 2 (Combo2), op til 100 kWh DC
Bagagevolumen: 451 liter
System: 7” touchskærm, FM, DAB+, Bluetooth, CarPlay, Anroid Auto

 

TAGS
Bil
elbil
elektriske transportmidler
kia

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S