Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Her kæmper gamerne om millioner

Op mod 150 millioner mennesker kloden rundt følger med, når e-sportens nye superstjerner kæmper om svimlende præmiesummer. Datatid TechLife giver dig her det komplette overblik over gaming-fænomenet, som er vokset eksplosivt de seneste år.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Omkring årtusindskiftet var det hotteste, en computerspiller kunne drømme om, en ledig stol på den nærmeste internetcafé. I dag er online-computerspil big business med internationale kampe, hvor millioner følger med på stolerækkerne eller via nettet. Den såkaldte e-sport foregår ikke på grønsværen, men på computerskærmen, og der er millioner af kroner på spil.

De største internationale turneringer finder sted i Sydkorea og USA, hvor sportshaller, der kan rumme op mod 40.000 mennesker, fyldes til sidste sæde, og hvor millioner af entusiastiske tilskuere følger kampene online.

[irp]

Men hvad er e-sport egentlig, og hvordan er det blevet så lynende populært, at det på under fem år er gået fra en nichepræget sport til en millionforretning?

Runder afgøres på minutter

For at noget kan betegnes som e-sport, skal det, i sagens natur, foregå elektronisk, og det skal være organiseret som en konkurrence. Udøverne er ikke atleter, men computerspillere, der med mus, tastatur eller controller deltager i et spil som et hold eller alene. E-sport afvikles i nationale og internationale turneringer, som holdene har kvalificeret sig til – stort set som det kendes fra andre sportsgrene.

Sådan kommer du i gang

Vil du selv ind i e-sport. Start med at besøge den lokale netcafé for at finde ligesindede til at danne et hold. Du kan også finde hold ved at spille online hjemmefra eller søge efter holdkammerater på sites som https://gaming.dk. Det vigtigste er, at I hver især kender og forstår jeres roller på holdet og kan samarbejde. Flere efterskoler udbyder e-sportslinjer, blandt andet Nordfyn Efterskole. I København har Grøndahl Multicenter også fået e-sport på programmet. Læs mere på https://grondalmulticenter.kk.dk.

Holdets kaptajn dirigerer med stemmekommandoer via headset sine fire medspillere. Samarbejde og hurtighed på tasterne eller controlleren betyder alt. En runde kan, alt efter hvilket spil det handler om, vare fra et par minutter til et timelangt virvar af småkampe, hvor overblik er altafgørende. Nogle af de hurtigste spillere udfører 200 kommandoer i minuttet med deres udstyr.

Som udgangspunkt skal kampens to hold udføre bestemte opgaver for at besejre modstanderen. I spillet Counter-Strike: Global Offensive (forkortet CS GO) skal det ene hold, terroristerne, bringe en bombe til sprængning, mens modstanderne, soldaterne, skal forhindre, at det sker.

[irp]

I spil som Dota 2 og League of Legends har spillernes figurer forskellige evner. For eksempel kan en spiller heale sine medspillere eller portere til forskellige steder på banen for at udføre et bagholdsangreb på fjendens base.

Senest er fodboldspillet FIFA blevet en populær titel i e-sport. Her kæmper to spillere, ikke to hold, mod hinanden, og det handler naturligvis om at score mål.

For at holde formen træner holdene op mod 12 timer om dagen. De bedste hold har også en motionstræner og en kostvejleder tilknyttet, så spillerne får rørt sig og spist ordentligt.

[irp]

Holdene er ikke altid nationale, men kan være blandede på samme måde som foldboldligahold. Ofte skifter spillerne hold, andre gange bliver spillerne udskiftet for at danne nye hold eller bygge det gamle op fra bunden. Nationale hold er dog blevet mere udbredt i de senere år, efterhånden som publikumsinteressen er steget.

Her ligger pengene i e-sport

E-sport er blevet en milliardforretning. I 2018 forventes omsætningen at nå 8,5 milliarder kroner i USA og hele 13 milliarder på verdensplan. Salg af billetter og merchandise retter sig især mod de 18-34-årige, og 82 procent af målgruppen er mænd. Det er kernepublikummet. En vitrkelig god spiller kan hjemtage en præmie på op mod en million kroner.

Tusinder ser med fra salen

Takket være blandt andet større udvalg af spil, som er velegnede til e-sport, samt bedre og mere udbredt internet, er e-sport vokset fra at være en interesse for indviede til en verdensomspændende sportsgren. Fra 2010 er antallet af deltagere, tilskuere og solgte billetter kun gået en vej: opad!

I dag kan en turnering i Dota 2 have 40.000 fysiske publikummer, og 148 millioner ser løbende med i de online-transmissioner, som streames live via en kanal som ESPN og en portal som GosuGamers. Sidste år trak finalekampen i Dota 2 hele 5,8 millioner onlineseere. Turneringen havde for øvrigt e-sportens største præmiepulje: 20 millioner dollar svarende til cirka 140 millioner danske kroner.

De mest populære spil

Danmark er et Counter-Strike-land, mens et af de mest populære spil i Sydkorea er League of Legends. Vurderet ud fra seernes interesse på tv-tjenesten Twitch lå Counter-Strike i januar 2017 på førstepladsen med næsten 48 millioner sete timer, fulgt af League of Legends og Dota 2 på en tredjeplads. Dota 2 kan hentes gratis på spilportalen Steam, som du finder på http://store.steampowered.com. Counter-Strike koster samme sted 105 kroner. League of Legends finder du til gratis download på http://eune.leagueoflegends.com.

I dansk regi er interessen også stigende. I 2011, da Copenhagen Games slog dørene op, mødte 900 interesserede gæster op de fire dage, turneringerne varede. Sidste år var antallet steget til 7000. Sidste år tog Dansk Erhverv bestik af den aktuelle status. 40 procent af den voksne befolkning spiller computerspil, og 300.000 af dem spiller e-sportsspil. Blandt de yngre mellem 18-29 år er det hver femte, som dyrker e-sport.

I forhold til sin befolkningsstørrelse er Danmark godt med. Vi har en tidligere verdensmester i FIFA, August Rosenmeier, og i år nuppede det danske hold, Team Astralis, titlen i det, der kan beskrives som VM i Counter-Strike. Præmiesummen var 3,5 millioner kroner.

Interessen for e-sport koncentrerer sig ikke kun om turneringer. I år forventes 385 millioner mennesker kloden rundt at følge med i e-sport generelt, altså kampe uden for turneringerne. Mange gør det fra sites som Twitch.tv, hvor spillerne taler med seerne, mens de spiller.

[irp]

Twitch er også et af de mest populære steder at besøge for direkte transmission fra de store turneringer. I Danmark ser 300.000 også med i optagelser fra kampe, som er lagt på YouTube. Det rejser det naturlige spørgsmål: hvad i alverden får mennesker til at følge med i et computerspil, som andre spiller?

Følg turneringerne på skærmen

www.esport.dk Dansk nyhedsportal med alt, hvad der foregår på den danske scene for e-sport. www.gosugamers.net Et stort, internationalt nyhedssite, der også kommenterer kampene og lister turneringer, som er på vej. http://eu.lolesports.com/en Det europæiske nyhedssite for League of Legends-ligaerne. www.twitch.tv Her deles liveoptagelser fra kampe, og du kan følge med i e-sports-turneringer.

Først og fremmest er spillene i e-sport karakteriseret ved at have en begrænset bane. Det er ikke en stor onlineverden. Spil som Dota 2 kaldes ligefrem en MOBA, som betyder Multiplayer Online Battle Arena. Kort sagt en afgrænset arena, som var det en boksekamp eller en boldbane. Det gør det nemt at følge med, men også hektisk og dermed nervepirrende. Og afslørende.

Det er tydeligt, når en spiller ikke får kastet den rette healing eller ikke er til stede, hvor det kræves. For eksempel i en nærkamp. Omvendt kan en spiller få publikum til at gå amok med en synligt god indsats, for eksempel en optimal kombination af slag med et våben.

Det skal du bruge for at blive e-sportsstjerne

E-sport kræver udstyr af højeste kvalitet – ellers vinder man ingen kampe

Headset: Ud over masser af træning ved at spille, skal du investere i et godt headset med mikrofon, så du kan kommunikere med dit hold og høre alt, hvad der foregår i spillet.

Mus og tastatur: Vælg et mekanisk tastatur for optimal hastighed og præcision. Til skydespil skal din mus have store knapper. Til kampspil, hvor der skal udføres mange kombinations-kommandoer, skal du bruge en mus med knapper, du kan programmere.

[irp]

Skærm: Din skærm bør ikke være under 22”, da du skal bruge mange menuer direkte på skærmen eller i Counter-Strike have et godt overblik over placeringen af både venner og fjender.

Controller: Til konsolspil findes der controllere med ekstra tyngde, nubrede greb og flere funktioner. Nogle af dem er også større end standard-controlleren, som automatisk følger med konsollen. Prøv dig frem for at finde den controller, som passer til dine hænder og din spillestil.

Mange af spillene bygger også på i forvejen elskede titler og verdener. Counter-Strike er baseret på det klassiske skydespil HalfLife, mens Dota 2 bygger på fantasyspillet Warcraft 3, der også ligger til grund for det før så populære onlinemultiplayerspil World of Warcraft. Publikum spiller måske spillene selv og kender figurerne. Der er altså masser af genkendelse i de spil, som bruges i e-sport.

Investorer har opdaget fænomenet, og det får økonomien i e-sport til at eksplodere. I begyndelsen af 2017 indgik fodboldklubben FCK samarbejde med Nordisk Film om et tocifret millionbeløb til udviklingen af tre hold, der skal matche de bedste e-sportshold på internationalt plan.

[irp]

FCK er ikke en undtagelse. Klubber som Schalke 04 og Paris Saint-Germain investerer ligeledes i e-sport. Sidstnævnte har tegnet kontrakt med den danske FIFA-mester August Rosenmeier for et ukendt beløb.

E-sport på tipskuponen

Ved siden af fodboldklubberne står sponsorer som Razer, MSI og Corsair klar til at støtte holdene med penge, udstyr og T-shirts. Når millioner ser med, er det guld værd for et hardwarefirma, at fans kan se deres helte spille med et bestemt tastatur eller sidde i en stol med firmaets logo på. En anden type sponsor er tv-udbyderen Waoo, som hen over sommeren 2016 fik en e-sportskanal i sit sortiment og siden blev sponsor for en Counter-Strike-liga.

E-sport har også fundet vej til tipskuponerne herhjemme. I dag er det muligt hos Oddset at tippe på udfaldet af onlinekampe i e-sport, som om det var en håndbold- eller fodboldkamp. Blandt andet er Counter-Strike, League of Legends og kortspillet Heartstone på listen. Hos Danske Spil forventer direktør Niels Folmann, at e-sport i 2025 vil være en af verdens tre største sportsgrene. 