Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det har altid være sådan, at software var noget, man som virksomhed købte og ejede. Store dyre programmer blev indkøbt og installeret på servere, ofte med hjælp af dyre konsulenter, der brugte mange timer på at få det hele til at spille sammen med hardware og ikke mindst virksomhedens øvrige systemer.
Men tiderne har ændret sig, nu er der langt mindre interesse i at købe software og langt større interesse i at købe adgang til tjenester online, det vi kalder SaaS. Derved slipper virksomheder for at skulle foretage store investeringer, og i stedet kan de nøjes med at betale for det de bruger, når de bruger det.
Fire ud af fem
I en rapport fra Zuora, der sælger platforme der håndterer abonnementer til SaaS, så er denne tendens forstærket gennem de sidste 10 år. Zuora har spurgt over 13.000 it-professionelle fordelt på 12 lande, og her foretrækker fire ud af fem at abonnere på en tjeneste frem for at købe softwaren.
Zuora skriver i rapporten, at det i høj grad skyldes, at man kun vil betale for det, man bruger, men der er også andre grunde. Det handler også i stor grad om let adgang til ny sofware og nye funktioner.
Derfor ser virksomheder, der tilbyder tjenester på abonnementsbasis, en stor vækst i disse år, og abonnementer har fuldkommen overhalet traditionelt køb og salg af software.
Ifølge onlinemagasinet ITProPoral.com er abonnementsbaserede tjenester vokset med 21 procent, og overskuddet pr. abonnent er steget med 4 procent i løbet af det sidste år.