Det kan have føltes som om hele internettet var nede, men det var faktisk “kun” de tjenester som Facebook ejer. Tjenester som udgør størsteparten af internet-forbruget hos rigtig mange brugere.
Hele seks timer var Facebook, Instagram og beskedtjenesterne Messenger og WhatsApp utilgængelige.
Ikke engang Facebook kunne gå på Facebook for at fortælle brugerne om situationen. CEO Mark Zuckerberg må ty til Twitter for at forsøge at nå ud til brugerne, da hans tjenester var på tilbage igen ved 00.30-tiden i nat og fra den officielle Facebook-side lød det:
To the huge community of people and businesses around the world who depend on us: we're sorry. We’ve been working hard to restore access to our apps and services and are happy to report they are coming back online now. Thank you for bearing with us.
— Facebook (@Facebook) October 4, 2021
Det var en intern fejl, der betød at tjenesterne var nede fra kl 17.30 til lidt over midnat. Et mislykket forsøg på at konfigurere Facebooks routere fik alt til at gå i sort. Fejlen betød, at Facebooks teknikere kunne ikke komme i kontakt med serverne. Man derfor måtte ud og lave en manuel nulstilling i firmaets datacenter i Santa Clara i Californien. Ansatte oplevede endda at de ikke kunne komme ind i kontorbygninger, fordi Facebooks nøglekort også var ramt af nedbrud. Det skriver New York Times.
Nedbruddet betød ikke kun at private havde en aften uden adgang til at poste feriebilleder og debattere i politikernes kommentartråde, et væld af virksomheder verden over måtte også vinke farvel til omsætning på annoncer m.m. Det anslås at nedbruddet har kostet omkring 60 millioner dollars. Facebooks aktie faldt med 4,9 procent på den på amerikanske børs.