Home » TV » Kæmpe boom i streaming – men TV’et lever i bedste velgående
Kæmpe boom i streaming – men TV’et lever i bedste velgående

Kæmpe boom i streaming – men TV’et lever i bedste velgående

Share

Danskerne har i den grad taget streaming til sig. De ser hvad de vil,
når de vil. Endda i en sådan grad, at villigheden til at betale for
streaming-tjenester næsten er fordoblet på bare et år. Det viser
Samsungs årlige, europæiske forbrugerundersøgelse, Techonomic Index, der
netop er offentliggjort. Undersøgelsen omfatter 18.000 europæere,
heriblandt 1.000 danskere, og er Samsungs største forbrugerstudie til
dato.

Streaming-tjenester har længe kæmpet med de traditionelle tv-kanaler om at være danskernes foretrukne kilde til underholdning, og i stigende grad er det fjernsynets faste sendetider, som danskerne vælger at droppe. Hele 64 % af danskerne svarer således i undersøgelsen, at de ser TV, film eller video via internettet. Og næsten halvdelen (47 %) streamer TV eller film mindst én gang om ugen.

En tredjedel af danskerne vil gerne betale for streaming

I følge Samsungs undersøgelse svarer tæt ved en tredjedel (27 %), at de inden for den seneste måned har betalt for at streame TV, film eller andet videoindhold. Det er tæt på en fordobling i forhold til 2014, hvor kun 15 % af danskerne, købte sig til streaming-tjenester (det europæiske gennemsnit er 24 %).Inden for musik-streaming er tendensen den samme. Her er andelen af danskere, der har betalt for musik-streaming steget fra 9 % i 2014 til 19 % i 2015.

Se også:  Dansk designer sælger fremtidens tv til forrygende pris

”Streaming er for mange danskere blevet en fast måde at se film og TV-serier på, fordi det i langt højere grad passer ind i en travl hverdag med lange arbejdstider, børnepasning og madlavning. Den fleksibilitet og den frihed, det giver, vil mange godt betale for, og derfor er der flere og flere danskere, der vælgere at abonnere på en streaming-tjeneste – og mange vælger endda samtidig helt at opsige deres kabelpakker”, fortæller Kasper Thomsen, salgschef for TV hos Samsung Danmark.

Men TV’et lever i bedste velgående…

Selv om danskerne i højere grad end tidligere prioriterer streamet indhold, foretrækker de stadig at se film og TV-serier på et fjernsyn – frem for eksempelvis på en tablet eller laptop. Faktisk viser undersøgelsen, at danskerne i gennemsnit bruger 19 minutter mere om dagen foran fjernsynet sammenlignet med sidste år.

Ifølge Kasper Thomsen fra Samsung stiller streaming-tjenesternes popularitet desuden større krav til teknologien og særligt fjernsynet, som skal kunne understøtte de mange forskellige streaming-platforme. ”Vi oplever, at det er blevet et krav fra vores kunder, at husets primære TV, det i stuen, skal kunne tilgå og understøtte de forskellige streaming-tjenester,” slutter han.

Se også:  Samsung lancerer digital parterapi

Uddrag fra Samsungs undersøgelse om danskernes streaming- og TV-vaner:

* 27 % af danskerne har betalt for at streame TV, film eller andet videoindhold inden for den seneste måned
* 64 % af danskerne har streamet TV, film eller video via internettet
* 47 % streamer TV, film eller video mindst én gang om ugen
* Andelen af danskerne, der betaler for streamet TV-indhold er tæt ved fordoblet inden for et år – fra 15 % i 2014 til 27 % i 2015
* Andelen af danskere, der betaler for at streame musik er steget fra 9 % i 2014 til 19 % i 2015
* Fra 2014 til 2015 er danskernes TV-brug i gennemsnit steget med 19 minutter om dagen

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er en del af Samsungs årlige Techonomic Index, der er gennemført i samarbejde med Lightspeed GMI. 18.000 respondenter fra 16 år og opefter fordelt på 18 europæiske lande har deltaget i CAWI-undersøgelsen. 1000 danskere har deltaget i undersøgelsen. Undersøgelsen blev foretaget i foråret 2015.


TAGS
Samsung
streaming

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S