Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
At gå fra den skrabede Mii Electric til Jaguar I-Pace er som at træde ind på et overdådigt luksushotel efter en nat på Cabinn. Her er store armbevægelser og plads til mere end det absolut fornødne. I-Pace er egentlig en lidt besynderlig bastard.
Den har trækkene fra en sportsvogn, men strukket ud til SUV-proportioner med stort hævet bagparti. Det giver et knap så helstøbt (men bestemt ikke utiltalende) look.
At bilen er udformet sådan har én stor fordel: plads. Det er den mest rummelige bil i testen. Du kan fint have familien med og en barnevogn i bagagerummet.
Det er således en oplagt bil til den modne drengerøv, der er nødt til at tænke familien ind i sit bilkøb, men stadig ønsker et køretøj, der ikke er kedeligt.
Et bæst af en elbil
Og kedelig kan man ikke kalde I-Pace. Tryk speederen i bund, og bilen accelerer til 100 km/t. på 4,8 sek. En vild oplevelse. Det nærmer sig Tesla, men I-Pace er nemmere at tæmme. Der skal trykkes hårdt, før den giver los, ellers kører den ganske roligt, og der kan vælges Eco- og Komfort-tilstand, hvis ikke man ønsker fuld kraft. Det er også den eneste bil i testen, der er godkendt til træk (op til 750 kilo).
Bilen har adaptiv fartassistent, så den bremser ned, hvis foran-kørende gør det. Der er også vejbaneassistent, men kun som sikkerhedsforanstaltning, der advarer, hvis du krydser en vejbane. Sikkerhedsfunktioner er der i det hele taget ikke mangel på. Kameraer og sensorer advarer om det mindste, så hvis du kører ind i noget, er du næsten selv ude om det. Rækkevidden er 470 kilometer, og opladning kan ske ved op til 100 kW – ikke videre imponerende for en bil af denne kaliber.
Gennemført oplevelse
Store touchskærme er integreret i instrumentbræt, kontrolpanel og klimaanlæg. Navigationen spejles op i forruden. Det giver en gennemført oplevelse, som ikke matches af andre i testen.
Der er godt lydanlæg, glimrende onboard-system med tilhørende mobil-apps samt CarPlay og Android Auto. Det er svært at forlange mere, men desværre reagerer systemet lidt sløvt på dine input.
https://www.altomdata.dk/de-10-fedeste-elbiler-du-kan-koebe-naeste-aar/