Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Jaguar I-Pace: Muskelbil til den modne drengerøv

Det er motorkraften, der er i fokus, men I-Pace har også et væld af andre fine egenskaber.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

At gå fra den skrabede Mii Electric til Jaguar I-Pace er som at træde ind på et overdådigt luksushotel efter en nat på Cabinn. Her er store armbevægelser og plads til mere end det absolut fornødne. I-Pace er egentlig en lidt besynderlig bastard.

Den har trækkene fra en sportsvogn, men strukket ud til SUV-proportioner med stort hævet bagparti. Det giver et knap så helstøbt (men bestemt ikke utiltalende) look.

Den har trækkene fra en sportsvogn på fronten. Den har trækkene fra en sportsvogn på fronten.
Bagenden er hævet som en SUV. Bagenden er hævet som en SUV.

At bilen er udformet sådan har én stor fordel: plads. Det er den mest rummelige bil i testen. Du kan fint have familien med og en barnevogn i bagagerummet.

Det hævede bagparti giver plads til et pænt stort bagagerum.

Det er således en oplagt bil til den modne drengerøv, der er nødt til at tænke familien ind i sit bilkøb, men stadig ønsker et køretøj, der ikke er kedeligt.

Et bæst af en elbil

Og kedelig kan man ikke kalde I-Pace. Tryk speederen i bund, og bilen accelerer til 100 km/t. på 4,8 sek. En vild oplevelse. Det nærmer sig Tesla, men I-Pace er nemmere at tæmme. Der skal trykkes hårdt, før den giver los, ellers kører den ganske roligt, og der kan vælges Eco- og Komfort-tilstand, hvis ikke man ønsker fuld kraft. Det er også den eneste bil i testen, der er godkendt til træk (op til 750 kilo).

Bilen har adaptiv fartassistent, så den bremser ned, hvis foran-kørende gør det. Der er også vejbaneassistent, men kun som sikkerhedsforanstaltning, der advarer, hvis du krydser en vejbane. Sikkerhedsfunktioner er der i det hele taget ikke mangel på. Kameraer og sensorer advarer om det mindste, så hvis du kører ind i noget, er du næsten selv ude om det. Rækkevidden er 470 kilometer, og opladning kan ske ved op til 100 kW – ikke videre imponerende for en bil af denne kaliber.

Gennemført oplevelse

Store touchskærme er integreret i instrumentbræt, kontrolpanel og klimaanlæg. Navigationen spejles op i forruden. Det giver en gennemført oplevelse, som ikke matches af andre i testen.

Store touchskærme er indlejret, med nem kontrol af bilens funktioner.

Der er godt lydanlæg, glimrende onboard-system med tilhørende mobil-apps samt CarPlay og Android Auto. Det er svært at forlange mere, men desværre reagerer systemet lidt sløvt på dine input.

https://www.altomdata.dk/de-10-fedeste-elbiler-du-kan-koebe-naeste-aar/