Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Musikkunderne har for alvor taget de digitale tilbud til sig. Selvom de fysiske formater stadig sælger mere er differencen efterhånden sværere og sværere at få øje på.
På det amerikanske marked blev 49,3 procent af musikken langet over disken i fysisk format mens 35,5 procent blev solgt som digitale filer i 2009.
Det er et markant fald for cd’er og andre fysiske medier til fordel for musikfilerne sammenlignet med det foregående år.
Megen af denne opgang på det digitale marked høstes af Apples iTunes, som ligger klart i front på det digitale salg.
Faktisk er de så langt fremme at de nu også overgår samtlige af de ”rigtige” musikbutikker. I 2009 havde de således 26,7 procent af markedet. Et markant forspring i forhold til Walmart, der kom halsende bagefter med blot 12,5 procent.
Andre digitale musikbutikker er også steget pænt i markedsandele – Amazon steg eksempelvis fra 4,9 procent til 7,1 procent.