Home » Andet » It hjælper ordblinde, læse- og skrivesvage elever
It hjælper ordblinde, læse- og skrivesvage elever

It hjælper ordblinde, læse- og skrivesvage elever

Share

Med computere og internettet opstår nye muligheder for at læse- og skrivesvage elever kan tilegne sig den nødvendige viden i det moderne it-samfund

Audiovisuelle medier fylder meget på vores moderne arbejdspladser, på vores moderne uddannelsesinstitutioner og i vores moderne, private liv. Vi deltager i Windows live meetings med lyd og billeder gennem vores computere på arbejdet, og er altid tilgængelige via mobiltelefonen.

Vi uddanner os gennem lyd og billeder, podcasts og videoklip på internettet, og i vores hjem streamer vi musik, ser det seneste streamede afsnit af vores yndlingsserie på computeren, mens vi snakker med vores moster i fjernøsten over Skype med lyd og levende billeder og ser hendes seneste rejsebilleder på Facebook.

Trods alle billederne og lyden har vi faktisk aldrig skrevet mere, end vi gør i dag, hvor vi konstant har en online computer til rådighed, og vores mobil altid er ved hånden.

Sms’er, chats, e-mails, blogs og artikler fyger om ørerne på os konstant, og netop elektronikken og det konsekvente krav om 24/7 online-tilgængelighed afkræver, at vi altid skal være i stand og parat til at læse og skrive, hastigt, præcist – og helst om alting.

Læse- og skrivefærdighedsmantraet

Meget af vores tilegnelse af viden og vores måde at kommunikere på sker gennem det at kunne læse og skrive tekster, og derfor er det et krav, at man er i stand til at læse og skrive på et tilstrækkeligt højt niveau, med rimelig sikkerhed og helst i et højt tempo.

[pt id=’2004480′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Det der skal skrives minimeres betragteligt så eleven kan koncentrere sig om indholdet og præsentere en god og sammenhængende historie.”‘]

Det, der skal skrives, minimeres betragteligt, så eleven kan koncentrere sig om indholdet og præsentere en god og sammenhængende historie.

Trods jævnlig fokus på danske skoleelevers dårlige læsepræstationer i OECD’s PISA-undersøgelse, har hovedparten af de danske skoleelever og den danske befolkning generelt ikke noget større problem omkring læsning og skrivning, og de viser sig heller ikke at have større problemer med at benytte og at læse og skrive på internettet.

Ja, faktisk er Danmark et af de lande i verden, der benytter sig af internettets muligheder for at skabe sociale netværk og til at kommunikere med hinanden. Danmark er for eksempel det land i verden, der forholdsvist har flest folk på Facebook.

Når ordene og sætningerne danser en ukendt dans

For en mindre gruppe mennesker er hoppende ord og følelsen af ikke at kunne sætte bogstaver sammen til ord og ord til meningsfyldte sætninger dog en daglig kamp. Disse mennesker kan være ordblinde eller læse- og skrivesvage, og flere af dem er elever i vores folkeskoler og på andre uddannelsesinstitutioner.

Se også:  Guide: Sikker sletning af data med Eraser

Skrækscenariet for elevernes forældre er her, at deres ordblinde eller læse- og skrivesvage barn skal opleve en skolegang præget af fiaskoer, et evigt rend ind og ud af specialklasser, og siden en voksentilværelse præget af følelsen af at stå uden for de gode uddannelser og de brede sociale fællesskaber.Kort sagt at føle sig hægtet af den moderne it-verdens faglige og sociale tilbud.

Understøttende it-produkter

Sådan behøver det dog ikke at være, for trods det at brugen af computere og internettet fokuserer på en udpræget læse- og skrivefærdighed, så hjælper samme computere og internettet også dem, der finder det vanskeligt at læse og skrive.

Gennem mange år har man således kunnet få adgang til forskellige understøttende it-produkter, der fokuserer på at give handicappede øget tilgang til viden og til at få udbytte og glæde af it i deres daglige liv.

Softwaregiganten Microsoft har længe haft fokus på at hjælpe handicappede i gang med brugen af it. Blinde, svagsynede, døvblinde, bevægelseshæmmede og andre personer, der umiddelbart ville have svært ved at benytte sig af computere og internettet, har her kunnet benytte forskellige hjælpeforanstaltninger, såsom alternative tastaturer, elektroniske pegeenheder, berøringsskærme, skærmlæsere og syntetisk tale til oplæsning af tekster på skærmen.

I Windows er der således indbygget forskellige værktøjer til øget tilgængelighed, blandt andet Windows’ Oplæser, der kan hjælpe med at læse skærmens kommandoer og indhold op med syntetisk tale.

Metoden omkring syntetisk tale er en vel afprøvet teknik, der har eksisteret i mange år, og metoden anvendes da også til at hjælpe læsesvage i gang med tekster, de ellers ville have svært ved at få mening ud af.

Adgangforalle

Syntetisk tale er også baggrunden for et projekt, som IT- og Telestyrelsen lancerede i 2002 som en del af statens forpligtelse omkring at stille it-løsninger til rådighed for sine handicappede borgere. Gennem den gratis tjeneste, Adgangforalle, har mere end 45.000 læsesvage siden 2002 fået adgang til over en million digitale oplæsninger af tekster om året.

Adgangforalle er et lille gratis computerprogram, der kan downloades på www.adgangforalle.dk. Det fungerer som en lille oplæsningsfjernbetjening, der kan læse tekst op, som man har markeret på en internetside, i et dokument, i en e-mail eller i en indscannet tekst.

Når man klikker på fjernbetjeningens Play-knap, sendes den markerede tekst ud på en server på adgangforalle.dk, hvorefter den returneres i fjernbetjeningen som syntetisk tale der oplæses for brugeren.

Se også:  Guide: Fyr op under windows

Fjernbetjeningen virker faktisk upåklageligt og gengiver teksten med en ganske behagelig stemme uden ret meget snert af hård, klicheagtig computerlyd. Man kan også indstille hastighed og pitch-niveau på fjernbetjeningen, alt efter hvor hurtigt man ønsker, den skal læse op.

Forlaget Gyldendal ønsker også at støtte tilgængeligheden for elever med læsevanskeligheder, og derfor har de skabt hjemmesiden www.syntetisktale.dk, hvorfra man har adgang til pdf-udgaver af populære undervisningsbøger inden for matematik, naturfag, samfundsfag, historie, geografi, dansk og kristendomskundskab.

Pdf’erne ligger frit tilgængeligt og er lige til at markere teksten på og få læst op med Adgangforalle-fjernbetjeningen. På den måde kan den læsesvage både høre og se teksten, mens den læses op.

Adgangforalle kan altså styrke den læsesvage elev, men hvordan kan den skrivesvage elev så hjælpes, når der skal afleveres opgaver i undervisningen?

Office-skabeloner der styrker den skrivesvage elev

Ud over at informere om hvordan man kan bruge it til at understøtte læring, har Microsoft lavet specielle multimedie-orienterede Office-skabeloner, man kan hente gratis på Microsofts hjemmeside.

[pt id=’2004478′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Microsoft har lavet multimedie-orienterede Office-skabeloner man kan hente gratis på deres hjemmeside. “‘]

Microsoft har lavet multimedie-orienterede Office-skabeloner, man kan hente gratis på deres hjemmeside.

Gennem simple PowerPoint-skabeloner får eleven mulighed for selv at konstruere opgaver med multimedieindhold og hjælp til at strukturere opgavens indhold. Det kan for eksempel være en naturfagsrapport.

I stedet for at opleve fiasko er det ideen, at eleven skal føle, at han eller hun ved at indtale naturfagsrapportens delresultater og indsætte dem som lydklip, optage videoklip og benytte grafer, tegninger og anden grafik kan koncentrere sig om indholdet, mens det, der skal skrives, minimeres betragteligt.

På den måde kan eleven sagtens præsentere en god og sammenhængende historie, i for eksempel naturfag eller dansk, selvom vedkommende måske ikke er god til at stave, og på den måde styrkes elevens selvværd i den daglige skolegang.

Konklusion

Trods internettets kolossale brug af lyd, billeder, videoer og andre multimedier er der aldrig blevet skrevet så meget som i dag.

Heldigvis kan ordblinde, læse- og skrivesvage elever og andre borgere få hjælp til at benytte og få mest udbytte af computere og internettet, og de behøver derfor ikke partout at blive hægtet af i det teknologiske kapløb.

Øvelse gør mester, som man siger, og det gælder også inden for det skrevne og læste ord. Håbet er således, at dem, der oplever ordene danse og hoppe for øjnene, alligevel kan være med i dansen i det fysiske samfund såvel som i det teknologiske it-samfund.


TAGS
Adgangforalle
Office
Windows

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S