Home » Andet » IT-giganternes grønne budskab til klima-konferencen i København
IT-giganternes grønne budskab til klima-konferencen i København

IT-giganternes grønne budskab til klima-konferencen i København

Share

Markedet og konkurrencen vil reducere CO2-udslippene fra informationsteknologien

Markedet er en fremragende tjener men en frygtelig herre, har en klog mand engang sagt, og ved det netop overståede klimatopmøde i Bella Centeret leverede it-branchens sværvægtere stakkevis af eksempler på sandheden i udsagnets første del.

Branchens giganter stod nærmest i kø for at lufte deres grønne holdninger. Ved et stort anlagt pressemøde i Børsen fredag den 12. december stillede syv af kæmperne således op side ved side: Cisco, Dell, HP, Fujitsu, Konica Minolta, Microsoft og Intel.

Pressemødet var henlagt til fredag den 11. december fra klokken 17.30 til 20.00. Der var næppe mødt mange journalister op på det tidspunkt, men det gør egentlig ikke så meget, for hvis man læser det fremsendte pressemateriale, vil man se, at man kan klippe lidt i citaterne og blande kortene, uden at nogen nogensinde ville opdage det.

Alle disse intelligente og smarte selskaber mener nemlig tilsyneladende det samme for tiden: Det kan ikke gå stærkt nok med at blive grønne – og pointen er, at de alle tror, at de kan skabe en bedre forretning ad den vej.

Derfor er der grund til at tro, at de mener det. Og grund til at tro at konkurrencen mellem dem vil forcere udviklingen og sænke udslippene af drivhusgasser. Ganske vist er it-industrien ikke sværvægtere, når det gælder udslip af drivhusgasser, men de viser ved deres eksempel en omtanke og en tankegang, som er præget af en helt ny ressourcebevidsthed, der giver en forsmag på det 21. århundredes internationale (bæredygtige) forretningsliv.

[pt id=’2006840′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Branchens giganter stod nærmest i kø for at lufte deres grønne holdninger.”‘]

Branchens giganter stod nærmest i kø for at lufte deres grønne holdninger.

Pointen i alt dette er, at selskaberne konkurrerer så benhårdt på den grønne profil, at ingen af dem kan tillade sig at være ligeglade med det 21. århundredes miljøparameter. Og præcis på den måde bliver markedet en fremragende tjener i CO2-reduktionernes tjeneste.

Et par smagsprøver

Et par smagsprøver fra pressematerialet til Børsen-mødet illustrerer dagsordenen i toppen af it-verdenen.

Laura K. Ibsen, senior vice president og næstformand i Ciscos »øko-ledelse« mener, at »teknologien har de kræfter, der skal til for at forandre den måde, verden takler de miljø- og energimæssige udfordringer. Cisco vil i 2012 have reduceret selskabets CO2-emissioner med 25 procent« (i forhold til hvad fremgår ikke).

Ren mainstream talk som ingen af de andre it-kæmper vil være uenige i.

»Et godt eksempel på selskabets fremskridt er Cisco’s telepresence konferencer, der på to år har reduceret selskabets rejseaktiviteter med 50 procent og skåret otte procent af selskabets samlede emissioner«, siger Laura Ibsen.

[pt id=’2006843′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Ved pressemødet blev det forklaret at grøn energi også betyder grønne dollars.”‘]

Ved pressemødet blev det forklaret, at grøn energi også betyder grønne dollars.

Glen Koskela, Fujitsu’s teknologiske chefstrateg, siger, at Fujitsus’s vision er at bidrage til en energieffektiv fremtid med lave CO2-udslip. Det skal ske igennem energieffektive informations- og kommunikationsteknologier. Og for selskabets eget vedkommende skal emissionerne nedbringes hurtigt, ligesom der skal stilles krav i samme retning til selskabets underleverandører.

Se også:  First we take Manhattan…!

Et eksempel på lav-emissions informations- og kommunikationsteknologi er Fujitsu’s 0-emissions standby skærm.

Selskabet selv vil reducere sine CO2-emissioner med 15 millioner ton inden udgangen af 2012.

Lorie Wigle, general manager i Intel’s Eco-Technology Program Office, siger, at, i forsøget på at efterleve Moores lov, stræber Intel konstant efter at øge processorernes ydeevne pr. watt med hver ny processor-generation.

Selskabet stiler selv efter at skære 30 procent af sine CO2-emissioner væk inden udgangen af 2010 sammenlignet med 2004.

Ken Osuga, vicepræsident, Business Operations, i Konica Minolta, siger, at Konica Minolta har to overordnede miljø- og klimapolitikker.

»For det første vil vi sænke vores eget kulstof-fodaftryk (»carbon foot print«). Og det er faktisk lykkedes at reducere selskabets CO2-udslip med 27 procent fra 2000 til 2008. Og det skal ikke stoppe derved«, siger han.

For det andet tror selskabet på, at de kan bidrage til en generel sænkning af erhvervslivets emissioner ved at tilbyde produkter med markant lavere emissioner.

Microsoft holder sig heller ikke tilbage: »Som verdens førende softwareproducent føler Microsoft sig forpligtet til at levere software og teknologi, der hjælper mennesker og organisationer med at forbedre miljøet. Vi skaber teknologi, der hjælper vores økonomi med at blive mere energieffektiv og gør individer, forretningsverdenen og regeringer i stand til bedre at forstå deres miljømæssige påvirkning og reducere deres energiforbrug«, mener Microsofts chefstrateg på miljøområdet, Rob Bernard.

I tilgift til alle de grønne programerklæringer har Microsoft forpligtet sig på at reducere selskabets CO2-udslip pr. produceret enhed med 30 procent i 2012 sammenlignet med 2007. Medregnet heri er energibesparelser i Microsofts bygninger og produktionslinjer, reduceret luftfragt og øget andel af selskabets brug af vedvarende energi.

Bambus emballage

Alt om DATA mødtes forud for konferencen med Dell’s chefmiljøstrateg Mark Newton for at få hans version af den grønne strategi.

Han begyndte med at fastslå, at Michael Dell, selskabets grundlægger, i 2007 erklærede, at Dell skal være verdens grønneste it-virksomhed.»Men læg vel mærke til, at for Michael Dell betyder »grøn« flere »grønne dollar«, (Green = Gr$$n, forklarer han) og en bedre forretning. Han ville ikke gøre det, hvis ikke der var penge i det. Michael Dell er ingen tree hugger (træ krammer)«, siger han.

Se også:  Digital økonomi byder på en helt ny verdensorden

»Men Dell tror, at klimaændringer er reelle, og vi vil være en del af løsningen«, sagde Mark Newton.

Og så væltede han ord af sig om alt det gode og grønne, som Dell vil – og gør. Og som vil tvinge de andre selskaber til at følge efter. Elforbruget i selskabet skal sænkes. Allerede i dag stammer 26 procent af selskabets elforbrug på globalt plan fra vedvarende energi. Faktisk kan markedet ikke følge med Dell’s efterspørgsel. Særligt i Asien gør dette sig gældende.

Selskabet køber kompensation for sine CO2-udslip. På Madagaskar er selskabet involveret i et kæmpemæssigt træplantningsprojekt, der vil binde 500.000 ton CO2.

»Dell vil vokse uden at øge vores CO2-emissioner. Vores mål er 40 procents CO2-reduktion i 2015 sammenlignet med 2007, og et meget væsentligt middel er at købe mest mulig grøn strøm«, siger Mark Newton.

Et særligt område er emballage og genbrug. Da Dell i november i år lancerede note book Mini 10, var den inderste emballage fremstillet af bambus.

»Vi gør meget ud af vores emballage. Det skal være genanvendeligt, og i tilgift tilbyder vi at afhente og destruere ethvert Dell produkt ansvarligt, uanset hvor i verden, det måtte befinde sig. Jeg kan ikke forestille mig et sted i verden, hvor vi ikke ville komme og hente vores produkter, hvis en kunde ringede og bad om det«, siger Mark Newton.

Ned på jorden igen

I september 2009 udsendte Hewlett-Packard i Danmark en pressemeddelelse, der dog viste et noget andet billede af it-branchens grønne image. I hvert fald, hvad angår danske it-chefers indstilling.

Undersøgelsen viste, at over halvdelen af de danske virksomheder kun vil investere i grøn it, hvis de bliver tvunget til det af lovgivning. Flertallet af de adspurgte mente, at den it-relaterede CO2-udledning vil fortsætte med at stige, uanset hvor grønne datacentrene bliver.

[pt id=’2006847′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Giganterne i branchen kæmper hårdt for at promovere deres grønne profil. Her ses nogle af reræsentanterne fra it-panelets pressemøde.”‘]

Giganterne i branchen kæmper hårdt for at promovere deres grønne profil. Her ses nogle af reræsentanterne fra it-panelets pressemøde.

Flere års intensiv debat om, hvordan it kan bidrage til at løse klimaudfordringerne, har ført til en masse gode intentioner om at investere i grøn it – men når det kommer til stykket, kniber det med handling.

»Det er overraskende, at der skal lovgivning til. Mange virksomheder kæmper med stejlt stigende strømregninger, hvilket burde være rigelig god grund til at få nedbragt strømforbruget fra datacentre, printere og pc’ere. Årsagen er formentlig, at ansvaret for it-indkøb og strømforbrug ligger hos to forskellige personer i organisationerne«, sagde Keld Jersild Olsen, adm. direktør for HP Danmark og formand for IT-Branchens grønne udvalg i en kommentar til undersøgelsen.

Men uanset lovgivning og uanset skyklapperne i de danske it-afdelinger så vil de internationale it-giganters grønne kappestrid bringe produkter på markedet, der uundgåeligt vil bringe emissionerne fra informationsteknologien ned.

Det var det egentlige budskab fra den internationale it-branche til COP15 i København.


TAGS
erhverv

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S